5:13 pm - Saturday April 20, 4971

Agonia companiei de balet a Operei Naționale București

ileana-iliescu

Epoca de aur a Operei a apus odată cu dispariția personalităților, cântăreți și balerini, avertizează artista emerită Ileana Iliescu, una dintre cele mai mari prim-balerine pe care le-a avut Opera Națională București. Redăm în continuare mesajul transmis de ea:

“Mă aflu printre cei care au deschis porțile acestei instituții- 1954- compania noastră forma un număr impresionant de balerini (140), cei care în timp au reușit să interpreteze  minunat, întregul repertoriu internațional al capodoperelor baletului clasic și nu numai.

Turneele noastre din acei ani au încununat elogiile spectatorilor din lume.

Am fost decretați printre cele mai performante companii din lume. În același timp, balerinii noștri erau magistral serviți de talentul maeștrilor noștri coregrafi: Oleg Danovski, V. Marcu, T. Urseanu, A. Mezincescu, I. Tugearu ș.a., care au îmbogățit repertoriul nostru cu lucrări românești de valoare, piese ce au conturat cu succes, atât în țară, cât și în străinătate, arta coregrafică românească.

Ce a ajuns astăzi compania noastră de balet, condusă de un străin, danezul Johan Kobborg, cel care impune balerinilor să vorbească engleză, el refuzând limba țării în care „lucrează”?

  • A desființat mai tot repertoriul nostru de succes al baletului universal, înlocuindu-l cu piese importate de el, de la Londra, cele ce au fost scoase din scenă ca depășite de timp dar valabile la București pentru sume nu indiferente.
  • A importat balerinii lui plătiți de trei ori mai mult decât românii care au ținut nivelul companiei zeci de ani, astăzi puși la „colț”.
  • Absolvenții școlii de coregrafie, în minoritate la angajare față de străinii acceptați fără audiții anunțate cum prevede legea.
  • A fost distrusă arhiva baletului nostru, istoria acestuia.
  • Sălile de balet sunt private de orice fotografie a balerinilor care au scris istoria acestei companii sau a celor care au dansat până la apariția acestui individ
  • Maeștrii noștri de valoare dăduseră numele lor sălilor de balet și acestea au dispărut. Totul negat. Baletul românesc a murit.

Pentru că timp de 50 de ani viața mea a marcat scena bucureșteană și internațională, îmi permit să constat, cu durere în suflet, că am devenit străini în țara noastră (Opera bucureșteană).

Trebuie să recunosc nedumerirea mea în ceea ce privește implicarea balerinei Alina Cojocaru, cea pe care o admir ca fiind o mare personalitate a baletului internațional, ea susținându-l pe șeful baletului, Kobborg.

Este inoportună intervenția ei în problemele baletului nostru, din care nu face parte, decât atunci când este invitată să danseze anumite roluri pe scena bucureșteană.

Demisia domnului Kobborg este binevenită, în speranța numirii unui șef de compartiment demn de valoarea baletului Operei Naționale București.

Vreau să sper că ziua în care ne vom recunoaște identitatea de balerini români, nu este departe, oferind publicului nostru ceea ce merită”.

 Ileana Iliescu,

Artist emerit

Filed in: Cultură

Comments are closed.

;