Variantă cu grad mediu de dificultate la proba de limba și literatura română a examenului de Evaluare Națională

Absolvenții claselor a VIII-a au susţinut luni, 23 iunie, proba scrisă la disciplina ”Limba şi literatura română”, în cadrul examenului de Evaluare Națională – sesiunea 2014. Conform datelor oficiale centralizate de Inspectoratul Școlar Județean Iași, în cele 186 de centre de examen s-au înscris 6. 883 candidați. Prezența la examenul de luni a fost de 96%, după ce 269 de candidați nu s-au prezentat la concurs. ”Varianta extrasă a fost, în ansamblu, accesibilă și echilibrată, respectând exigențele curriculare pentru învățământul gimnazial, prevederile programei de examen, matricea de specificație și structura oficială, anunțată de Centrul Național de Evaluare și Examinare, din cadrul Ministerului Educației Naționale, încă de la începutul anului școlar 2013-2014”, se precizează într-un comunicat de presă al IȘJ Iași. Primul subiect, cu un total de 42 de puncte, a propus ca suport un fragment extras din poezia ”Rânduri pentru Anul Nou”, de Ion Minulescu, cerințele vizând  competențele de înțelegere, explorare și valorizare a textului liric, inclusiv formularea unei opinii argumentate despre semnificațiile sau mesajul acestuia. Cel de-al doilea subiect, de 36 de puncte, a valorificat un text nonliterar extras de pe site-ul adevărul.ro, cu titlul ”Empatia, o abilitate dobândită prin lectură”, sarcinile de lucru formulate referindu-se la cunoștințele de vocabular, morfologie și sintaxă dobândite de candidați în anii de gimnaziu, precum și capacitatea acestora de a redacta o compunere narativă, care să surprindă întâlnirea în școală cu un scriitor contemporan, operaționalizând conceptele specifice. În afara celor zece puncte din oficiu, s-au acordat 12 puncte pentru redactarea întregii lucrări, distribuite pentru unitatea de compoziţie, coerenţa textului, registrul de comunicare, stilul și vocabularul adecvate conținutului, ortografie și punctuaţie. ”Dincolo de sobrietatea și caracterul atipic al fragmentului literar, sau de elevația textului nonliterar, considerăm că varianta extrasă are un grad mediu de dificultate, astfel încât să poată fi atinsă cu ușurință nota minimă de cinci, în timp ce elevii cu pregătire temeinică, intuiție critică și un orizont cultural și estetic mai bine conturat să obțină punctaje mari, pe măsura obișnuințelor de lectură și interpretare, valorizare și generare de texte, dobândite în anii de școală”, se spune în comunicatul IȘJ Iași. ”Evaluarea Națională este un examen important pentru finalizarea anilor de gimnaziu și asigurarea traseului spre liceul visat de absolvenți. Eforturile de organizare depuse de ISJ Iași sunt complexe, ținând cont de numărul cadrelor didactice implicate în evaluare – peste 300 – și al cadrelor didactice implicate în comisiile din centre – peste 2 000. Recomandăm elevilor să acorde atenția cuvenită și examenului de matematică, pentru a obține o medie care să le permită accesul în școli și licee performante”, a declarat prof. dr. Camelia Gavrilă, inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Iași.

Filed in: Educație, Informațía zilei

Comments are closed.

;