Demersul liberalilor se bazează pe minciună și dezinformare

autobuze

Conducerea Primăriei Municipiului Iași este hotărâtă să demonstreze că întreaga așa-zisă „dezbatere publică” lansată de PNL Iași referitor la un „referendum local cu privire la modalitatea prin care ieșenii doresc modernizarea transportului public” se bazează pe minciună, ignoranță și iresponsabilitate. În condițiile în care contractarea unui credit de la BERD în vederea achiziției de autobuze noi a primit aprobarea majorității aleșilor locali reuniți în ședința Consiliului Local (CL) din 15 iulie, demersul PNL Iași nu are alt scop decât specularea politicianistă, denaturarea și blocarea unui proiect de maximă necesitate publică, se arată într-un comunicat remis de Biroul de Presă al Primăriei Municipiului Iaşi.

Consilierii locali PNL și cel independent au depus la Secretariatul Tehnic al CL o documentație în vederea organizării unei ședințe extraordinare a legislativului ieșean vineri, 29 iulie, ședință în care să se dezbată „stabilirea modului în care urmează să fie modernizat transportul public: contractarea unui credit BERD sau accesarea de fonduri europene”. Așa cum a fost redactat de liberali, proiectul de hotărâre de CL se fundamentează, printre altele, și pe o adresă oficială emisă de Agenția de Dezvoltare Regională (ADR) Nord-Est. Este vorba de un răspuns dat pe 19 iulie de oficialii ADR Nord-Est la o solicitare adresată de către un consilier local PNL. Deși liberalii au susținut, în numeroasele luări de poziție pe această temă, că ADR Nord-Est ar fi confirmat faptul că achiziția de autobuze ar fi posibilă prin intermediul Programului Operațional Regional 2014-2020 – Axa 4.1, răspunsul agenției este, de fapt, cu totul altul, anume: „în condițiile în care standardele pentru motoare euro VI întrunesc limitele pentru vehicule EEV, ar putea exista oportunitatea finanțării unei astfel de achiziții, în cadrul proiectului finanțat prin Axa 4, cu condiția ca acest lucru să fie stipulat în ghidul specific al priorității respective (nefinalizat în acest moment), cu respectarea tuturor celorlalte prevederi ale ghidului specific și ale legislației în vigoare”.

„Ghidul specific al Axei 4.1 este lansat în consultare publică. Este bine știut de specialiștii în finanțări nerambursabile că există diferențe, uneori notabile, între ghidul lansat spre consultare și cel final. De aceea, nefiind finalizat ghidul specific, nu există nicio garanție că achiziția de autobuze este sau va fi posibilă prin intermediul Axei 4.1. Cu alte cuvinte, în prezent, singura oportunitate concretă și realistă pentru a moderniza transportul public ieșean este contractarea unui credit de la BERD, variantă pe ale cărei avantaje suplimentare le-am mai explicat: perioada mult mai scurtă de achiziție a autobuzelor, asistența BERD în tot ceea ce înseamnă procedura de achiziție, asistența oferită în programul de extindere a transportului public la nivel metropolitan etc. Așa cum am mai spus, dacă ghidul solicitantului aferent Axei 4.1 va prevedea explicit că putem achiziționa și autobuze, nu vom pregeta să depunem un proiect și în acest scop, pentru că ne dorim să folosim toate instrumentele financiare într-un mod integrat pentru a schimba transportul public în mod real. Este revoltător faptul că liberalii au lansat toată această falsă dezbatere bazându-se pe o minciună grosolană, în care au antrenat în mod nelegitim și incorect și autoritatea ADR Nord-Est”, a declarat primarul Mihai Chirica.

O altă minciună grosolană lansată în demersul PNL se referă la achiziția de autobuze diesel făcută pe fonduri europene de Cracovia. Liberalii au susținut duminică, 24 iulie, într-un comunicat de presă, că „municipalitatea din Cracovia a achiziționat 107 autobuze noi, din care 75 sunt diesel Euro 6, cu 26.355.380 Euro, adică la un preț de 246.311 Euro autobuzul. Finanțarea a fost făcută în proporție de 85% prin Programul Operațional Regional POR 2014-2020”, concluzia PNL fiind că și municipalitatea ieșeană ar fi eligibilă cu un proiect similar.

Potrivit site-ului oficial al Comisiei Europene, în martie 2015, „Comisia Europeană a aprobat patru investiții în valoare de peste 515 milioane Euro din Fondul de Coeziune al Uniunii Europene și un proiect major de 94 de milioane Euro din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) pentru modernizarea transportul rutier și urban în Polonia. Cele patru investiții în construcția de drumuri urmăresc îmbunătățirea siguranței rutiere și creșterea capacității și calității coridoarelor de transport pentru traficul național și de tranzit. Proiectul vizând transportul urban urmărește să ofere navetiștilor și vizitatorilor din zona metropolitană Cracovia condiții mai bune, mai confortabile de călătorie”. Detalii despre aceste investiții pot fi consultate pe site-ul oficial al Comisiei Europene: https://ec.europa.eu/commission/content/609-million-euro-eu-regional-funds-improve-polands-road-and-urban-transport-0_en

Proiectul la care, în necunoștință de cauză, se referă liberalii face parte dintr-un pachet de cinci investiții finanțate în cadrul programului operațional polonez „Infrastructură și mediu” – axa prioritară „Transport care respectă mediul”, un program de finanțare specific Poloniei și care nu are nicio legătură cu Programul Operațional Regional (POR) 2014-2020 – Axa 4.1.

Așa cum România a negociat Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM), Polonia a ales să negocieze cele cinci proiecte de infrastructură mare pe infrastructura de transport. Daca Iașul, pe POIM, are un proiect – „Reabilitarea sistemului de termoficare din Municipiul Iași în vederea conformării cu standardele de mediu privind emisiile în atmosferă şi pentru creşterea eficienţei energetice în alimentarea cu căldură urbană. Etapa a II-a”, în valoare de 35.474.967,81 lei -, Polonia și-a ales altfel prioritățile. Unul dintre proiectele prioritare în Polonia privește tocmai transportul public din Cracovia și este finanțat printr-un instrument financiar integrat – Investiție Teritorială Integrată (ITI) – care, printre altele, permite statelor membre să pună în aplicare programe operaţionale la nivel intersectorial și face posibilă finanţarea din mai multe axe prioritare. Detalii despre ITI pot fi consultate tot pe site-ul oficial al Comisiei Europene: http://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/informat/2014/guidance_iti.pdf

La limită, o posibilă analogie a proiectului Cracoviei ar putea fi făcută doar cu zona de investiție teritorială integrată Delta Dunării, dar analogia ar fi forțată. În concluzie, a compara POR negociat de România cu POR negociat de Polonia este o eroare, pentru că țări diferite au nevoi diferite și, mai ales, viziuni de dezvoltare diferite, funcție și de contextul economic și geo-strategic.

„Liberalii mint cu nonșalanță și amestecă mere cu pere. Dacă ar fi avut un dram de profesionalism, atunci liberalii s-ar fi documentat temeinic și nu ar fi vorbit de surse de finanțare inexistente și exemple de finanțare europeană care nu sunt aplicabile orașului nostru. Iar dacă ar fi avut un minim bun simț, atunci domnii din Podu Roș și sateliții lor nu ar fi aruncat în spațiul public astfel de minciuni, informații trunchiate și interpretări tendențioase. Este încă o dovadă, dacă mai era nevoie, că liberalii nu sunt în stare să propună soluții concrete și realiste pentru dezvoltarea orașului nostru, fiind limitați la o propagandă zgomotoasă și găunoasă, menită să le ofere o oarecare vizibilitate în perspectiva alegerilor parlamentare. Sunt convins însă că ieșenii vor condamna încercarea liberalilor de a bloca modernizarea transportului public ieșean și că vor sancționa și prin vot acest politicianism imoral și iresponsabil”, a încheiat primarul Mihai Chirica.

Biroul de Presă al Primăriei Municipiului Iaşi

Filed in: Administrație, Informațía zilei

Comments are closed.

;