Primăria municipiului Iași dorește să încurajeze și să dezvolte transportul cu biciclete, prin intermediul fondurilor europene nerambursabile. În acest scop, reprezentanții municipalității au redactat fișele de proiect a două inițiative menite, pe de o parte, să implementeze conceptul de ”bike sharing” în Iași și, pe de alta, să creeze un parc de recreere, dar și de instruire pentru tinerii bicicliști. Cele două proiecte sunt compatibile cu Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al Municipiului Iași și vor fi incluse în Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană 2015 – 2030. După faza de evaluare și de identificare a amplasamentelor necesare, cele două inițiative urmează să fie materializate în proiecte tehnice și cereri de finanțare, în vederea accesării fondurilor puse la dispoziția Iașului prin Axa 4. Sprijinirea dezvoltării urbane durabile a Programului Operațional Regional 2014 – 2016. Primul proiect, intitulat provizoriu ”Iași VELOCity” (”Sistem alternativ de mobilitate urbană utilizând stații automate de închiriere a bicicletelor”) urmărește crearea unui sistem integrat de „bike sharing”, anume o soluție alternativă de transport urban care să asigure: un acces mai ușor al persoanelor la locurile de muncă, la furnizorii de servicii sau alte zone de interes; scăderea timpilor de deplasare și a costurilor de transport; reducerea poluării și a consumului de energie; descongestionarea traficului, precum și îmbunătățirea calității vieții în municipiul Iași. ”Iași VELOCity” se înscrie în conceptul Smart City, tehnologia integrată în biciclete încorporând echipamentele de bord necesare pentru a comunica în permanență cu utilizatorii prin intermediul aplicațiilor software de pe echipamentele de comunicații mobile sau fixe, cu posibilitatea de a fi accesibile în timp real, dar și pentru a putea asigura intermodalitatea cu transportul public existent și soluțiile de parcare Park & Ride. Sistemul de ”bike sharing” inteligent va include stații automate de închiriere și predare a bicicletelor în diferite puncte de interes ale orașului (cetățenii pot prelua o bicicletă dintr-un punct al orașului și o pot preda într-o altă stație automată în zona de interes fără să fie necesară returnarea în stația inițială); terminale de închiriere a bicicletelor la care să aibă acces atât cetățenii, cât și turiștii; facilitarea închirierii cu ajutorul tuturor modalităților electronice (aplicații mobile, portal web etc), precum și pe bază de card de acces; biciclete special adaptate pentru transportul public, fabricate din materiale ușoare, prevăzute cu sisteme de siguranță și monitorizare permanență GPS, acționate mecanic sau electric; centru de gestiune a sistemului de „bike sharing” în vederea asigurării distribuției unitare a bicicletelor în stații, cu sistem suport de decizie pentru optimizarea spațiilor de închiriere; asigurarea intermodalității cu transportul public. Bugetul estimativ al proiectului ”Iași VELOCity” este trei milioane de euro, iar proiectul va fi depus pentru finanțare prin Axa 4. Sprijinirea dezvoltării urbane durabile – Prioritatea de investiție 4.1 Promovarea strategiilor de reducere a emisiilor de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritoriu, în particular zone urbane, inclusiv promovarea planurilor sustenabile de mobilitate urbană și a unor măsuri relevante pentru atenuarea adaptărilor. Cel de-al doilea proiect, care va fi intitulat „BICISCHOOL Iași” ori ”Iași Velo Park” (”Spațiu multifuncțional de recreere, sport și învățare activă a regulior de conduită în trafic pentru tinerii bicicliști”), va stimula mobilitatea alternativă, va promova soluțiile ecologice de deplasare în oraș, va educa tinerii în a renunța la autovehicule și a folosi soluții active de deplasare, totul conducând la reducerea poluării și la creșterea calității vieții în Municipiul Iași. „BICISCHOOL Iași” / „Iași Velo Park” va simula condiții de trafic reale, astfel încât tinerii cicliști vor avea capacitatea să experimenteze și să învețe în deplină siguranță modul de conduită adecvat în trafic. „BICISCHOOL Iași” / „Iași Velo Park” va include module / zone indicative precum: o zonă de pregătire și inițiere în utilizarea bicicletelor și a echipamentelor de protecție; o zonă de învățare a regulilor pentru cicliști și de mers asistat; o zonă de învățare pe serpentine și de simulare a unor zone cu denivelări pentru cicliști inițiați; o zonă de simulare a unei intersecții semaforizate și semnalizate, precum și unui mini sens giratoiu; o zonă de concurs special pentru evaluarea aptitudinilor cicliștilor; o zonă de depanare și reparații; o zonă de recreere pentru copii de vârste mici și seniori însoțitori etc. ”Parcul tematic va avea prevăzute spații verzi, mobilier urban, cișmele de apă, iluminat ecologic, WiFi internet gratuit, stație de „bike sharing”, camere de supraveghere etc. Parcul va fi realizat pe o suprafață de teren de circa 3.000 de metri pătrați, unul dintre amplasamentele luate în calcul în prezent fiind cel al fostului poligon auto”, precizează reprezentanții municipalității ieșene. Bugetul estimativ al proiectului „BICISCHOOL Iași” / „Iași Velo Park” este de un milion de euro, iar proiectul va fi depus pentru finanțare prin Axa 4. Sprijinirea dezvoltării urbane durabile – Prioritatea de investitie 4.2 Realizarea de acțiuni destinate îmbunătățirii mediului urban, revitalizării orașelor, regenerării și decontaminării terenurilor industriale dezafectate (inclusiv a zonelor de reconversie), reducerii poluării aerului și promovării măsurilor de reducere a zgomotului.
Transportul cu bicicleta, implementat la Iași cu fonduri europene
Filed in: Administrație, Informațía zilei