5:13 pm - Tuesday April 19, 4529

Primul ONG care se implică ACTIV în lupta împotriva contrabandei

Asociația pentru Combaterea Traficului Ilicit „Viitorul” (ACTIV) – primul ONG care se implică activ în lupta împotriva contrabandei s-a lansat în cadrul unei conferințe de presă. Asociația are drept scop promovarea, sprijinirea, realizarea și coordonarea de activități care să contribuie la conștientizarea publicului și a autorităților cu privire la efectele negative ale traficului ilicit de mărfuri. Asociația își dorește să fie liantul între stat, consumatori și producătorii de mărfuri afectați de acest fenomen.

În susținerea misiunii sale, asociația ACTIV a realizat în luna iulie, în colaborare cu Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie – IRES, un studiu de piață cu privire la percepția românilor asupra traficului ilicit. Studiul, realizat pe un eșantion naţional reprezentativ de 1.200 de persoane, relevă faptul că 90% dintre români au o părere proastă despre contrabandă. Totodată, studiul arată că aproape 20% dintre români ar cumpăra un produs de contrabandă datorită prețului mai mic.

“Am constituit asociația ACTIV din nevoia ca societatea civilă să se implice în lupta împotriva fenomenului de contrabandă. Ne propunem să folosim toate pârghiile legale în scopul combaterii traficului ilicit, care generează efecte negative în planul stabilității economice, al bunăstării sociale, al sănătății și siguranței publice. Îngrijorarea noastră pleacă de la rezultatul studiului, care arată faptul că din cei 65% dintre românii care exclud ferm achiziția bunurilor de contrabandă, peste două treimi își justifică decizia prin teama că produsele de contrabandă nu îndeplinesc standardele de calitate necesare. Riscul derivă din faptul că acești consumatori pot fi convinși că mărfurile de contrabandă sunt acceptabile din punct de vedere al calității, în acest caz procentul celor care ar consuma astfel de produse putând crește exponențial”, spune Daniel Mărăcineanu, Director General Asociația ACTIV.

Contrabanda este un fenomen extrem de răspândit în societatea românească, românii având acces facil la bunuri pentru care statul nu încasează nicio taxă. Conform studiului citat, ţigările sunt considerate principalul produs de contrabandă din România (97% dintre respondenți). Pe locul doi sunt bunurile contrafăcute (îmbrăcăminte, cosmetice, electronice, electrocasnice – 93%), urmate de droguri 89%, alcool 82% și medicamente 75%.

Referitor la accesul publicului larg la produsele de contrabandă, podiumul e ocupat de aceleași trei categorii de produse: 67% dintre respondenți confirmă că s-au întâlnit cu bunuri contrafăcute, 63% spun că au avut acces la țigări de contrabandă, 33% dintre intervievaţi declară că au întâlnit alcool de contrabandă, iar 19% că au avut contact cu medicamente de contrabandă.

Același studiu arată că fenomenul de contrabandă este unul tolerat la nivelul societății românești. Cei care exclud cumpărarea produselor de contrabandă invocă nesiguranța legată de calitatea produselor (două treimi) și nu ilegalitatea sau imoralitatea acțiunii (doar 17%). Dintre cei care ar cumpăra produse de contrabandă, aproape 75% își justifica acțiunea prin prisma prețului de achiziție mai mic.

În proporție covârșitoare, cei intervievați consideră că traficul ilicit este favorizat de: nivelul scăzut de trai – 94%, dezinteresul politicienilor – 89%, corupția – 86% și diferențele de preț față de alte țări – 85%.

Aproape 2 din 3 români consideră că instituțiile politice precum autoritățile locale, Parlamentul și Guvernul nu se implică pentru a opri traficul ilicit și spun, într-un număr și mai mare, că ar vota un politician care ar avea o atitudine diferită și o activitate susținută în combaterea contrabandei.

Deși 94% dintre respondenți conștientizează efectul negativ al contrabandei asupra economiei românești, iar 89% dintre cei chestionaţi sunt conștienți de impactul negativ asupra bugetului de stat, doar 54% dintre ei consideră că acest fenomen le afectează în mod semnificativ nivelul de trai.

Aproximativ jumătate dintre subiecții cercetării (52%) spun că nu cunosc acțiuni de combatere a contrabandei, iar dintre cei care oferă un răspuns cu privire la acest subiect, cei mai mulți fac referire la acțiunile de control, razii și verificări (23%).

DESPRE ASOCIAȚIA ACTIV

Asociația pentru Combaterea Traficului Ilicit „Viitorul” (ACTIV) este o organizație care își propune să fie un mediator între instituțiile statului responsabile de combaterea traficului ilicit și industriile afectate, prin colaborări punctuale, schimburi de informații și parteneriate. De asemenea, asociația își dorește să fie liantul între stat, consumatori și producătorii de mărfuri afectați de fenomenul traficului ilicit. Asociația are drept scop promovarea, sprijinirea realizarea și coordonarea de activități care să contribuie la conștientizarea publicului și a autorităților cu privire la efectele negative ale traficului ilicit de mărfuri. ACTIV promovează următoarele valori: integritatea, responsabilitatea, respectul și cooperarea. Comerțul ilicit reprezintă, conform unei definiții larg acceptate pe plan internațional, “orice practică sau comportament interzis de lege și este legat de producere, transport, primire, posesie, distribuție, vânzarea sau cumpărarea incluzând orice practică sau comportament care intenționează să faciliteze o astfel de activitate”.

DESPRE IRES

Înființat în 2009, Institutul Român pentru Evaluare și Strategie – IRES activează pe piața de cercetare din România și funcționează ca un think tank independent, o parte dintre studiile și proiectele pe care le dezvoltă fiind dedicate optimizării politicilor publice în diferite domenii ale societății românești. IRES este un furnizor de servicii complete de cercetare de piaţă şi oferă soluţii integrate pentru clienți – companii multinaționale, naționale și locale, instituții şi organizaţii din România, dar şi din străinătate – care înțeleg valoarea cercetării în evoluţia lor pe termen lung. În 2016, IRES a devenit singura companie de cercetare de piață din România membră la nivel corporate a ESOMAR (European Society or Opinion and Marketing Research).

Filed in: ONG-uri

Comments are closed.

;