Elevii ieșeni din anii terminali, în fața simulărilor la examenele naționale

În conformitate cu graficul transmis în rețea, marți, 11 decembrie 2012, a început seria simulărilor organizate de către Inspectoratul Școlar Județean Iași pentru elevii din clasele terminale. Astfel, la proba de ”Limba și literatura română” au participat  8.061 elevi de clasa a VIII-a, din 190 de unități de învățământ, în timp ce alți 6.171 elevi din 62 de școli, au susținut  simularea examenului de bacalaureat. Subiectele au fost unice pe județ, fiind elaborate de către un grup de lucru coordonat de către inspectorii de specialitate. Pentru ambele examene, s-au respectat modelul postat de către M.E.C.T.S., programa pentru examenul de Evaluare națională și de bacalaureat, precum și materia studiată până în acest moment al anului școlar. De altfel, accentul s-a pus pe cerințe vizând pe de o parte genul liric (la clasa a VIII-a), pe de altă parte modernismul interbelic (pentru clasa a XII-a). ”Concret, varianta pentru Evaluare Națională include două subiecte, punctate diferit. La primul dintre acestea (de 42 de puncte) textul suport îl reprezintă creația Miraj de iarnă, semnată de A. E. Baconsky, pe marginea căruia sunt formulate cerințe accesibile, care vizează, în general, înțelegerea și interpretarea acestuia. Prima compunere le solicită elevilor să își exprime opinia în legătură cu semnificația titlului poeziei, urmărind câteva repere obligatorii. Cel de-al doilea subiect, căruia i se acordă 36 de puncte, valorifică un text nonliterar,  pe o temă  accesibilă și de interes actual-sărbătoarea Crăciunului, cu cerințe care presupun cunoștințe legate de vocabular, morfologie și sintaxă, gradate în ceea ce privește dificultatea. În cea de a doua compunere pe care trebuie să o elaboreze, elevii au de prezentat o întâmplare reală sau imaginară petrecută într-o zi de Crăciun, fiind astfel valorificate abilitățile de a relata evenimente derulate în succesiune, plasate temporal și spațial. Pentru ambele compuneri, prima de 15-25 rânduri, cealaltă de 10-15 rânduri,  se acordă câte 12 puncte. În afara celor 10 puncte din oficiu, s-au acordat 12 puncte pentru redactarea întregii lucrări, distribuite pentru unitatea de compoziţie, coerenţa textului, ortografie și punctuaţie”, a declarat prof. Sabina Manea, purtătorul de cuvânt al IȘJ Iași. Potrivit reprezentanților Inspectoratului Școlar Județean, varianta de la limba și literatura română va realiza o ierarhie reală la nivelul claselor și școlilor, elevii cu un nivel mai slab de pregătire având posibilitatea de a obține o notă minimă, în timp ce elevii care s-au pregătit constant și serios vor putea primi  note care să le răsplătească efortul. Referitor la varianta  pentru proba examenului de bacalaureat, aceasta a inclus trei subiecte, fiecare de câte 30 de puncte. ”La primul dintre acestea, textul nestudiat a fost selectat basmul cult, Doi feţi cu stea în frunte, de Ioan Slavici, cu precizarea că în adresa transmisă în rețea în luna octombrie atât această specie, cât și nuvela figurau în programa stabilită pentru simulare, constituind conținuturi din clase anterioare. Pornind de la fragmentul dat, sunt formulate nouă cerinţe care vizează cunoştinţele de limbă română, de stilistică și de receptare a unei opere epice, cu particularitățile specifice (tip de narator, trăsături ale genului epic). Cu excepţia  unei cerinţe care solicită comentarea unei secvențe indicate, în  6-10 rânduri, toate celelalte au  un  grad mediu de dificultate, inclusiv cea referitoare la prezența fantasticului în textul citat. Subiectul al II-lea verifică  modul în care se cunosc regulile de redactare a unui text de tip argumentativ, de 15-30 de rânduri, despre importanţa prieteniei în pregătirea pentru viaţă a unui tânăr.  Noutatea o reprezintă lipsa unui citat, ca suport în argumentarea unui punct de vedere personal, accentul deplasându-se pe formularea unor opinii proprii. La subiectul al III-lea, elevii au de redactat un eseu de 2-3 pagini despre structura, limbajul şi expresivitatea textului poeticavând ca suport o operă literară studiată, aparţinând lui Tudor Arghezi, Lucian Blaga sau Ion Barbu. S-a optat pentru acest subiect pentru că cei trei scriitori menționați au fost studiați în acest semestru, dorindu-se verificarea modului în care elevii se pot raporta la o astfel de cerință, evident mai pretențioasă decât una pe marginea unui text epic”, se precizează în comunicatul de presă al IȘJ Iași. În ansamblu, varianta este accesibilă, echilibrată, cu abordarea unor aspecte fundamentale referitoare la cele două genuri literare studiate, liric și epic. Considerăm că elevii de nivel mediu pot depăși pragul unei note minime de promovare în condiții de examen, iar cei cu o pregătire foarte bună  pot aborda cerințe mai nuanțate,  care să reflecte lecturile lor,  capacitatea de analiză și de interpretare critică. “Notele obţinute de elevi la simulare vor fi aduse la cunoștinţa părinților, iar rezultatele şi rezolvarea subiectelor vor fi analizate obligatoriu la clasă.Precizăm că organizarea acestei simulări este o primă etapă în concordanță cu Strategia Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi privind ameliorarea rezultatelor la examenele naţionale în anul şcolar 2012-2013 – examenul de bacalaureat naţional şi evaluarea naţională pentru absolvenţii de clasa a VIII-a, constituind o prioritate demersului nostru, întrucât va permite adaptarea traseelor didactice la nevoile elevilor, prin realizarea unui program de activităţi remediale sau de pregătire eficientă a elevilor, la nivel ridicat, de performanță, la disciplinele la care se susţin probe în cadrul examenelor naţionaleʺ, a declarat prof. dr. Camelia Gavrilă, inspector școlar general al IȘJ Iași.

Filed in: Educație, Informațía zilei

Comments are closed.

;