Sensibilizare culturală printr-un amplu proiect educational lansat de Liceul Teoretic Ion Neculce din Targu Frumos

Anul școlar curent și-a deschis porțile cu un nou proiect cultural dedicat Anului Centenar, „100 de ani de unitate prin cultură”, proiect inițiat de Liceul Teoretic „Ion Neculce” din Târgu Frumos și în care au fost implicate unsprezece unități școlare din județul Iași, respectiv Colegiul Economic Administrativ Iași, Colegiul Național „Mihail Sadoveanu” Pașcani, Liceul Tehnologic „Ionel Teodoreanu” Victoria, Liceul Teoretic „Dimitrie Cantemir” Iași, Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri” Iași, Liceul Teoretic de Informatică „Grigore Moisil”, Școala Gimnazială „G. Călinescu” Iași, Școala Gimnazială Horlești, Școala Gimnazială „Ștefan Bârsănescu” Iași, Școala Primară „Carol I” Iași, precum și Liceul Teoretic „Miguel de Cervantes Saavedra” din Chișinău, alături de institutii culturale de prestigiu, și anume Muzeul Național al Literaturii Române din Iași, Biblioteca Județeană „Gheorghe Asachi” Iași, Societas Pro Patrimonium Târgu Frumos, Bibioteca Publică Orășenească Petru Vodă din Republica Moldova, Biblioteca Orășenească „Universul cunoașterii” Târgu Frumos, cu susținerea Inspectoratului Școlar Județean Iași, a Casei Corpului Didactic „Spiru Haret” Iași și a Primăriei Târgu Frumos.

Conferința de lansare a acestui proiect a avut loc în cadrul Zilelor Casei Corpului Didactic „Spiru Haret” din Iași, instituție care a găzduit evenimentul în data de 4 octombrie 2018. 

Demersurile proiective ale Liceului Teoretic „Ion Neculce” din Târgu Frumos au fost catalizate de faptul că 2018 este Anul Centenarului, precum și Anul European al Patrimoniului Cultural, un argument esențial pornind de la premisa că, într-un context al globalizării și dezvoltării tehnologice din societatea actuală, este oportun să se implementeze un asemenea proiect, în sensul dezvoltării conștiinței și exprimării culturale în rândul elevilor. Acest aspect se constituie într-o competență-cheie esențială managementului vieții personale, necesară unui cetățean al Uniunii Europene pentru a se integra cu succes în viața socială, într-o economie bazată pe cunoaștere și caracterizată prin diversitate culturală. Multe domenii pot concura în formarea și dezvoltarea orizontului cunoașterii al tinerilor, însă un loc important îl deține conștientizarea de către tineri a rolului culturii lor naționale în Europa și în lume. 

Privind retrospectiv, observăm realizări importante în istoria culturii și civilizației române, de care putem fi mândri, realizări care ar trebui să devină un factor stimulativ permanent pentru a obține noi culmi ale succesului. Moștenirea culturală ocupă o poziție specială în dezvoltarea unei țări, având în vedere faptul că ocupă un loc special în memoria colectivă a unei nații, iar această moștenire trebuie protejată și respectată,  aspect ce este, de altfel urmărit, prin acțiunile acestui proiect, dintre care menționăm înființarea Clubului cultural „Excelsior”, adresat elevilor de toate vârstele, Simpozionul județean cu participare internațională „Dimensiuni axiologice și transdisciplinare în educația prin cultură”, organizat de Liceul Teoretic „Ion Neculce” Târgu Frumos, precum și participarea la evenimente de prestigiu din județul Iași, Festivalul Internațional de Literatură și Traducere din Iași FILIT, organizat de Muzeul Național al Literaturii Române Iași, în parteneriat cu Biblioteca Județeană „Gheorghe Asachi” Iași, Simpozionul „Dimitrie Cantemir și vocația europeană a gândirii românești”, organizat de Liceul Teoretic „Dimitrie Cantemir” Iași, Concursul „Lecturi sadoveniene”, organizat de Colegiul Național Pașcani și multe altele.

180 de elevi vor fi implicați în activitățile Clubului „Excelsior” în perioada ianuarie – iulie 2019, perioadă în care aceștia vor activa în cadrul unor ateliere de lucru și vor deprinde diverse abilități de informare și documentare, punându-se în același timp accentul pe învățarea experiențială, astfel încât vor fi organizate excursii tematice în locații culturale, în cadrul cărora își vor asuma diferite roluri profesionale culturale; ei nu vor fi simpli turiști sau observatori. Activitățile se vor desfășura sub forma unui turism inteligent; elevii vor pune în practică deprinderi specifice profesii lor culturale sau ocupațiilor ce vizează organizarea unui eveniment cultural: ghid turistic pentru o zi, scriitor, profesor, istoric, fotograf, interpret muzical, cercetător, muzeograf, bibliotecar, documentarist, purtător de cuvânt, reprezentant media, responsabil departament media, expert in PR, coordonator grup de turiști, traducător, interpret etc. Fiecare lună din intervalul amintit va fi centrată în jurul unui domeniu cultural: Luna TeatruluiLuna MuziciiLuna MuzeuluiLuna cărții,  Luna presei de cultură, etc. 

Așadar, proiectul vine în întâmpinarea susținerii culturii, aceasta fiind considerată motorul unei dezvoltări sociale și economice sustenabile și va promova dialogul intercultural pentru menținerea unor relații intercomunitare armonioase. 

Filed in: Educație

Comments are closed.

;