5:13 pm - Wednesday April 20, 8636

2800 de copii din județul Iași vor primi Prima Carte pentru acasă

Asociația OvidiuRo continuă parteneriatul cu Inspectoratul Școlar Județean Iași pentru creșterea calității educației preșcolare în mediile defavorizate prin implementarea, la nivel județean, a programului pilot de lectură în grădinițe Fiecare copil merită o poveste. 2800 de copii din mediul rural din județ vor primi, până la finalul acestui an, Prima Carte, iar în grădinițele din cele mai defavorizate comunități din județ vor fi amenajate centre de bibliotecă, pentru a încuraja cititul împreună cu cei mici – acasă și la grădiniță.

Începând de astăzi, timp de trei zile au loc la Iași mai multe întâlniri în cadrul programului: (1) o sesiune de training pentru profesori din învățământul preșcolar – metodiști și responsabili de cercuri pedagogice care, pe bază de voluntariat, vor deveni ei înșiși formatori în tehnici de predare centrate pe dezvoltarea limbajului, pentru toți cei peste 1000 de profesori de învățământ preșcolar din județ; (2) o sesiune de formare pentru profesorii care vor susține ulterior traininguri cu profesorii de învățământ preșcolar din mediul rural din județul Iași care vor beneficia de centre de bibliotecă pentru sala de grupă, puse la dispoziție de asociație; (3) o întâlnire cu directorii unităților școlare care au în subordine învățământul preșcolar din județul Iași, pe tema importanței facilitării accesului la cărți potrivite vârstei și la lectură pentru copiii ce provin din medii defavorizate. Tot săptămâna aceasta OvidiuRo susține la Iași o sesiune regională de bune practici – diseminare Ateliere de Vară Șotron, la care participă profesori ce au implementat vara aceasta modulul din județele Iași, Bacău, Botoșani, Neamț, Suceava și Vaslui.

,,Inspectoratul Școlar Județean Iași a susținut încă de la început activitățile inițiate de OvidiuRo, a nominalizat zone defavorizate din mediul rural sprijinind accesul asociației în grădinițe, a încurajat participarea cadrelor didactice la formare și a înțeles nevoia acestora de a desfășura activități noi, variate la grupă, ținând cont mai ales de faptul că la vârstele foarte fragede se formează primele deprinderi de lucru cu cartea. Inspectoratul Școlar Județean Iași a manifestat întotdeauna deschidere față de inițiativele valoroase ale ONG-urilor și a înțeles cât de importante sunt aceste colaborări pentru învățământul preuniversitar.” declară Prof. Dr. Genoveva Aurelia Farcaș, Inspector Școlar General, Inspectoratul Școlar Județean Iași.

La nivelul fiecărui județ, programul Fiecare copil merită o poveste presupune, pe lângă formarea de profesori formatori, sesiuni de citit cu copiii, amenajarea centrelor de bibliotecă – și alte activități conexe: întâlniri de lucru cu profesorii, vizite și ateliere cu copiii și părinții în comunitățile din județ în care OvidiuRo a avut intervenții prealabile, dar și întâlniri cu directorii de școli și cu bibliotecarii din județ.

După mulți ani de intervenții la firul ierbii, cea mai importantă concluzie este că avem nevoie să punem bazele unei infrastructuri sustenabile pentru educație preșcolară de calitate pentru toți copiii, în special în mediul rural. Practic, profesorii participanți la întâlnirile din cadrul programului vor duce resursele și vor disemina metodele de dezvoltare a limbajului către profesorii de învățământ preșcolar din tot județul. Acesta este modul de lucru pe care îl propunem partenerilor județeni și despre care credem că va avea un impact real la nivel național. Intenționăm să transformăm acest program-pilot în politică publică, pentru stimularea lecturii în grădinițe.” declară Maria Gheorghiu, Cofondator Asociația OvidiuRo.

La nivel național, până la finalul anului 2019, prin programul pilot Fiecare copil merită o poveste, OvidiuRo va implementa un mix de intervenții constând în (1) 400 de centre de bibliotecă adaptate vârstei preșcolare (2) formarea unui număr de 35.000 de profesori în metode de dezvoltare a comunicării orale și a premiselor citirii și scrierii folosind cărți ilustrate, inclusiv un kit de literație pentru fiecare profesor și (3) distribuirea a 260.000 de cărți ilustrate pentru copiii din mediul rural, prin proiectul Prima mea Carte.

Scurt istoric al parteneriatului cu ISJ Iași:

Intervențiile OvidiuRo pentru sprijinirea educației preșcolare în județul Iași au început în anul 2016 când au fost susținute, în colaborare cu instituțiile județene, inclusiv ISJ Iași, sesiuni de informare cu directorii de școală, primarii și asistenții sociali din județ, cu scopul diseminării procedurilor de implementare a Legii nr. 248/2015 – Legea Fiecare Copil în Grădiniță.

Parteneriatul a continuat prin proiecte de lectură în grădinițele rurale defavorizate (Caravana ,,Fiecare copil în grădiniță”_2016, Caravana ,,Poftă de carte”_2017, Caravana ,,Fiecare copil merită o poveste”_2018), prin modulele educaționale Șotron Doi (în 2018 desfășurate în localitățile Ciurea, Grajduri, Lungani, Mironeasa și Răducăneni) și Ateliere de Vară Șotron (în 2018 în localitățile Fântânele, Mogoșești, Pudu Iloaiei, Grajduri, Crucea și Ciurea), prin numeroase sesiuni de training cu profesorii, organizate cu susținerea ISJ Iași, prin proiecte de încurajare a accesului copiilor la grădiniță – Granturile Hai la grădiniță, 2017_comuna Mironeasa și proiectul de încurajare a lecturii în grădinițe – centre de lectură și științe Povești sub Lupă, 2018 (comunitățile Grajduri și Răducăneni).

Despre Asociația OvidiuRo

Misiunea Asociației OvidiuRo este ca fiecare copil sărac să beneficieze de educație timpurie de calitate și să devină, astfel, un membru activ al societății românești.

Eficacitatea programului-pilot Fiecare Copil în Grădiniță a determinat Parlamentul României să transforme mecanismul central al acestuia în program național, în vigoare începând cu februarie 2016.

Ca Agenție pentru Educație Timpurie, OvidiuRo mobilizează resurse publice și private pentru a asigura educație preșcolară de calitate pentru cei mai săraci copii din România. Focusul OvidiuRo este să ofere materiale educaționale de cea mai bună calitate, să formeze profesorii pentru a valorifica aceste resurse și să ajute comunitățile defavorizate să formeze noi grupe de grădiniță pentru ca niciun copil de vârstă preșcolară să nu fie respins din cauza „lipsei de spațiu”.

În 2017, prin dezvoltarea de Centre pentru Educație de Calitate și Literație în zone defavorizate, OvidiuRo a sprijinit grădinițele din mediul rural să le ofere copiilor acces la un vocabular divers și la lumea fascinantă a cărților de ficțiune și non-ficțiune. Anul trecut, OvidiuRo a instruit 700 de profesori din învățământul preșcolar, focusul sesiunilor de formare fiind metodele de învățare centrate pe copil și cele pentru dezvoltarea literației.

OvidiuRo își propune ca în 2018 să formeze peste 10000 de profesori de învățământ preșcolar, în special din mediul rural, în dezvoltarea alfabetizării timpurii folosind cărți ilustrate, să dezvolte Centre de bibliotecă în grădinițele rurale și să distribuie zeci de mii de cărți pentru acasă copiilor din cele mai sărace comunități rurale din țară.

Filed in: Educație, Informațía zilei

Comments are closed.

;