Luna leadershipului și a cetățeniei active

„Școala pentru valori autentice” este un proiect al Inspectoratul Școlar Județean Iași, aflat în al doilea an de implementare, o inițiativă inedită care armonizează și concretizează activitățile realizate de școli din mediul rural și urban, prin cultivarea valorilor morale și civice.

Pentru luna octombrie, lună care și-a propus să promoveze cele două valori, cetățenia activă și leadership, s-au înscris în competiție 57 de instituții din mediul rural și urban. Astfel, elevii din județul Iași, sub îndrumarea cadrelor didactice și în colaborare cu partenerii educaționali, și-au propus să identifice provocările cu care se confruntă comunitatea, să sporească, prin idei și proiecte, inițiativa și implicarea lor în societate, să răspundă, prin intermediul unor activități marcate de originalitate și creativitate, la întrebări importante: Cum să devii cetățean activ, implicat și responsabil? Cum poți să fii un lider pentru colegii tăi sau pentru comunitate?

Criteriile folosite în evaluare au vizat, în mod deosebit, impactul activităților în comunitate, originalitatea acestora, numărul crescut de elevi participanți, colaborarea cu partenerii din comunitate. Dintre instituțiile participante, au fost desemnate câștigătoare Grădinița cu Program Prelungit nr.16 Iași, Grădinița cu Program Prelungit nr.13 Iași, Școala Gimnazială „Ion Simionescu”  Iași, Școala Gimnazială Osoi – comuna Comarna, Școala Gimnazială Prisacani, Colegiul Național Iași și Colegiul Tehnic „Dimitrie Leonida” Iași.

Elevii claselor primare și gimnaziale de la Școala Gimnazială „Ion Simionescu” Iași s-au remarcat prin organizarea unor activități deosebite: dezbateri cu invitați, ateliere de lucru, jocuri de rol, expoziții, concursuri, vizite, vizionări spectacole și programe artistice, acțiuni comunitare printre pelerini, campanii caritabile  și de promovare a cetățeniei active în comunitate, a comportamentelor nondiscriminatorii sau a diversității culturale. Un ecou deosebit în presa locală l-au avut activitățile prin care elevii au conștientizat importanța rolului de lider și de membru activ în cadrul unor echipe. Elevii s-au implicat cu entuziasm și în organizarea unui flashmob prin care au realizat împreună o hartă umană tricoloră a României, flashmob finalizat cu lansarea de baloane și zmee cu mesaje tematice.

Școala Gimnazială Osoi, comuna Comarna a avut inițiativa de a face un schimb de roluri între primarul comunei și elevi în cadrul unor activități cu titlul „Primar pentru o zi”, iar Școala Gimnazială Prisacani a înființat un Consiliu Local al Tinerilor din localitate care să sprijine dezvoltarea comunității, în parteneriat cu Consiliul Local Prisacani .

Dintre liceele teoretice, s-a evidențiat Colegiul Național Iași, prin  implicarea elevilor în activități de voluntariat și de încurajare a participării active în comunitate, de responsabilizare a elevilor pentru a deveni cetățeni activi. În cadrul unei competiții internaționale, au fost organizate workshop-uri și dezbateri  de tip academic,.

Liceele tehnologice au fost reprezentate cu succes de Colegiul Tehnic „Dimitrie Leonida” Iași, nu doar prin numărul mare de activități organizate, ci mai ales prin impactul pe care l-au avut, atât în rândul elevilor, cât și în comunitate. Elevii au avut ocazia să participe la dezbateri, expoziții de carte, concursuri, activități de voluntariat (Copil ca tine sunt și eu) și de responsabilitate socială. O activitate inedită a fost cursul de formare pentru elevi Leader, leadership și comunicare. Sub deviza „de la vorbă la fapte”, Colegiul Tehnic „Dimitrie Leonida” Iași a oferit garanția transformării spațiului educațional într-un mediu conectat la nevoile realității, prin acțiuni concrete și benefice, în folosul comunității și cu impact educativ pe termen lung.

Numărul mare de activități, prin care elevii au experimentat roluri și profesii alături de proprii părinți, de cadrele didactice, de agenți economici și de reprezentanți ai unor instituții culturale ieșene, a oferit beneficiarilor oportunitatea de a-și asuma responsabilități, de a-și dezvolta competențe prosociale, de a-și consolida relații umane și de a-și aprecia singuri rezultatele învățării lor experiențiale, consolidându-le astfel încrederea în forțele proprii și respectul pentru semenii din comunitate. Impactul educativ  al acestui proiect, inițiat de Inspectoratul Școlar Județean Iași, rezultă și din numărul mare de parteneri atrași în implementarea acțiunilor de promovare a valorilor în spațiul educațional: Corul de copii al Operei Naționale Române Iașii, Teatrul Luceafărul, Spitalul de Urgență „Sf. Maria” Iași, Muzeul Literaturii Române, Muzeul Mitropoliei Moldovei și Bucovinei, Tribunalul Iași, Asociația pentru Dialog în Justiție, Comisariatul Regional pentru Protecția Consumatorilor Regiunea Nord-Est Iași, I.P.J. Iași – Biroul de Analiză și Prevenire a Criminalității, Facultatea de Asistență Socială și Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul U.A.I.C. Iași, Societatea Națională Crucea Roșie Iași, asociații ale părinților, agenți și societăți comerciale, mass – media.

Filed in: Educație, Informațía zilei

Comments are closed.

;