Planul de transport pentru Zona Metropolitană Iași, model de exemplu pentru orașele din Uniunea Europeană

Master planul referitor la mobilitatea urbană în Zona Metropolitană Iași (ZMI), elaborat de Primăria municipiului Iași, ar putea deveni, în perioada următoare, document oficial al Uniunii Europene, cu posibilitatea de a fi implementat, ca model de practică, în toate orașele din Europa, membre ale rețelei CIVITAS. ”Comitetul Consultativ Politic (PAC), organism european care stabilește politicile în domeniul transportului public urban, a propus finanțarea de către Uniunea Europeană a proiectelor de modernizare a infrastructurii și a transportului urban de persoane numai pe baza planurilor europene de mobilitate. Ideea este să nu se mai aloce bani de la UE pentru proiecte care nu au nicio legătură la nivel european. Cu alte cuvinte, dorești să obții bani de la Uniunea Europeană pentru modernizarea infrastructurii și a transportului urban, atunci trebuie să te încadrezi într-un concept unitar, european, în acest domeniu”, a declarat primarul Iașului, Gheorghe Nichita, vicepreședintele PAC. Prezent, la începutul acestei săptămâni, la lucrările Comitetului Consultativ Politic (PAC), care s-au desfășurat la Brest (Franța), primarul Gheorghe Nichita a prezentat participanților experiența municipiului Iași în implementarea proiectului CIVITAS. ”CIVITAS este un proiect al Uniunii Europene, pentru un transport urban mai bun și mai curat. Prin inițiativa Consiliului European legat de programul CIVITAS se propune elaborarea și susținerea unor strategii pentru un transport urban integrat, modern, durabil, care ar trebui să aducă o schimbare în bine pentru toți cetățenii europeni. Este vorba despre programe durabile, integrate de transport pentru fiecare țară membră a UE, dar și despre un program în care să fie integrate toate aceste programe naționale”, a declarat Gheorghe Nichita.  Programul CIVITAS include 220 de orașe din Europa, care au beneficiat de fonduri europene pentru modernizarea infrastructurii de transport public urban. În cadrul întâlnirii PAC de la Brest au fost stabilite o serie de obiective privind implementarea proiectelor de transport urban din Europa, printre acestea numărându-se și cel referitor la crearea infrastructurii pentru combustibili alternativi. ”Până în anul 2020 se dorește construirea unei infrastructuri cu un număr minim de puncte de reîncărcare pentru vehiculele electrice pentru fiecare stat membru al UE, cu cel puțin 10% dintre acestea accesibile publicului larg. În total este vorba de opt milioane de puncte de încărcare cu energie electrică a autovehiculelor în toată Europa, dintre care 101.000 puncte de reîncărcare numai în România. Va fi o întreagă rețea de infrastructură care va finanțată de UE, astfel încât dependența de petrol să fie din ce în ce mai diminuată în anii următori”, a precizat primarul Iașilor.  Comitetul Consultativ Politic (PAC) are un rol important la nivelul Uniunii Europene, pe teme precum identificarea priorităților politice, subliniind argumentele pro și contra și subliniind relevanța politică a obiectivelor și realizărilor CIVITAS, oferirea de recomandări de politici, definirea de teme relevante pentru politica de transport urban european, consiliere în activitățile de bază CIVITAS (comunicare, Forumul CIVITAS, site-ul CIVITAS, grupuri tematice pe forumul politicienilor, etc). Direcţia strategică a Iniţiativei CIVITAS este stabilită de către PAC, declaraţiile sale politice constituind liniile directoare ale politicii europene de mobilitate urbană. Declarațiile PAC se adresează factorilor de decizie politică la nivel european, național și local, precum şi celor din industrie, operatorilor de transport și altor părți interesate, influenţând în mod deosebit politicile europene.

Filed in: Administrație, Informațía zilei

Comments are closed.

;