Prezență de peste 96% a elevilor ieșeni la proba scrisă de ”Limba şi literatura română” la simularea examenului de Bacalaureat

Prima simulare a examenului de Bacalaureat a debutat marți, 10 decembrie, cu  probă scrisă la disciplina ”Limba şi literatura română”. La Iași, prezența a fost de peste 96%, la examen prezentându-se peste 5.700 de elevi. Aceștia au avut de rezolvat subiecte elaborate de către inspectorii de specialitate, diferite în funcție de filieră, dar cu aceeași structură și cu punctaj similar, în conformitate cu programa de examen în vigoare, cu modelele postate de către Centrul Național de Evaluare și Examinare pe site-ul oficial M.E.N. și cu detalierile de conținut trimise în rețea la începutul anului școlar. Potrivit reprezentanților Inspectoratului Școlar Județean, subiectul I a inclus texte poetice reprezentative pentru curentul simbolist – ”Și flautul magic vorbi”, de Ștefan Petică, pentru filiera teoretică-profil real, filiera tehnologică, filiera vocațională-toate profilurile, cu excepția profilului pedagogic, respectiv direcția modernistă interbelică – ”Monotonie pe vioară”, de Tudor Arghezi, pentru filiera teoretică-profil umanist și filiera vocațională-profil pedagogic. Sarcinile de lucru au vizat aspecte referitoare la nivelul lexical și semantic al limbii, la valențe expresive și stilistice ale unui text și permit evaluarea unor competențele specifice, precum: identificarea particularităților și a funcțiilor stilistice ale limbii în receptarea diferitelor tipuri de texte, utilizarea adecvată a achizițiilor lingvistice în producerea și în generarea de texte, cu explicarea rolului acestora în construirea mesajului etc. ”Textul  de tip argumentativ de la subiectul al II-lea le-a oferit viitorilor candidați posibilitatea de a-și demonstra nu numai competențele specifice redactării unei astfel de compuneri, cât și cultura generală, propriile pasiuni sau experiențele de lectură referitoare la rolul muzicii în cultivarea sensibilității tinerilor, cât și la artă considerată o posibilitate de autointerogare și autoreflectare a unui creator. La subiectul al III-lea, eseul de două, trei pagini a solicitat prezentarea particularităților basmului cult, valorificând un text studiat (Ion Creangă: ”Povestea lui Harap-Alb”, ”Dănilă Prepeleac”, etc., Mihai Eminescu: ”Făt-Frumos din lacrimă”, etc.), respectiv prezentarea viziunii despre lume reflectată într-una dintre nuvelele studiate (Ioan Slavici: ”Moara cu Noroc”; Costache Negruzzi: ”Alexandru Lăpușneanu”; I.L. Caragiale: ”În vreme de război”, Mircea Eliade: ”La țigănci”, etc.) . S-a preferat alegerea unor subiecte din materia claselor anterioare, inclusă în programa specială stabilită pentru această primă simulare, pentru a verifica modul în care au fost recapitulate conținuturile corespunzătoare celor două specii reprezentative pentru proza scurtă, precum și competența elevilor de a utiliza strategiilor de comprehensiune și de interpretare tipologică, tematică, structurală și stilistică în explorarea și valorizarea critică și estetică a textului narativ”, se precizează într-un comunicat al IȘJ Iași. În ansamblu, apreciază reprezentanții Inspectoratului Școalr Județean, variantele de la disciplina ”Limba și literatura română” au fost de nivel mediu spre dificil, echilibrate, cu abordarea unor aspecte fundamentale referitoare la cele două genuri literare majore studiate, liric și epic, încât elevii pot obține rezultate bune și foarte bune în acest prim moment de evaluare a pregătirii examenului național de Bacalaureat.  “S-au ales subiecte incitante care să valorifice gândirea critică, reperele culturale și profunzimea judecăților de valoare, ținând cont de rezultatele bune ale învățământului ieșean la examenele naționale anterioare, rezultate pe care intenționăm să le permanentizăm, impunând standarde elevilor, dar și profesorilor acestora”, a declarat prof dr. Camelia Gavrilă, inspector școlar general al IȘJ Iași.

Filed in: Educație, Informațía zilei

Comments are closed.

;