Cele mai mari investiții ale Iașului în 2013

2013 a fost anul în care, la Iași, au continuat lucrările la proiectele cu finanțare europeană semnate de municipalitate în cadrul programelor operaționale regionale și sectoriale. Două dintre acestea, respectiv reabilitarea și modernizarea Axei culturale a municipiului și a Bazei de agrement de la Ciric au fost deja finalizate, urmând ca lucrările la o parte dintre celelalte să fie încheiate anul viitor. La sfârşitul lunii noiembrie, Primăria a finalizarea primului mare proiect cu finanţare europeană, respective  ”Dezvoltarea reţelei rutiere în zona cultural – istorică şi turistică a municipiului Iaşi”. Cu o valoare totală de aproximativ 69 de milioane de lei şi vizând zona centrală a oraşului, acesta a însemnat modernizarea completă a 16 străzi (17 kilometri), cu trotuarele aferente (88.000 de metri pătraţi), din zona Copou, Sărărie, Centru, Anastasie Panu şi strada Palat, realizarea de piste pentru biciclişti şi înlocuirea a 3,6 kilometri de şină de tramvai. Totodată, o mare parte a bulevardului Ştefan cel Mare a fost transformată într-o esplanadă pietonală. Pe lângă refacerea completă a trotuarelor, a fost creată cea mai importantă pistă de biciclişti de până acum, cea din Copou. Pe de altă parte, la lucrările de modernizare a fost inclusă realizarea de tubulaturi pentru mutarea în subteran a reţelelor de telecomunicaţii şi a celor electrice. Începând cu 1 mai 2013, ieşenii au la dispoziţie una din cele mai moderne zone de relaxare din ţară, respectiv Baza de agrement de la Ciric. Proiectul a demarat în luna martie 2010, cu obiectivul principal de a valorifica potenţialul turistic al lacurilor de acumulare Ciric I şi II şi a zonei împădurite limitrofe. Fondurile necesare lucrărilor au fost asigurate prin cofinanţare între Uniunea Europeană şi Primăria Iaşi. Reabilitarea, reorganizarea şi crearea de noi amenajări au vizat o suprafaţă impresionantă, de peste 21 de hectare. Valoarea totală a proiectului a fost de peste 47 milioane lei, o mare parte din aceste fonduri fiind acoperite de finanţarea europeană nerambursabilă. Proiectul a vizat amenajarea unor zone pentru paintball sau minigolf şi alte activităţi pentru petrecerea timpului liber. Printre atracţiile cuprinse în zona de agrement se mai numără telescaunul, cele două piscine, zonele de joacă pentru copii, cele de escaladă, zonele de căţărare în copaci, zonele de picnic şi terenurile de sport pentru tenis, handbal, baschet sau volei. Tot în cursul anului 2013 au fost finalizate și lucrările la esplanada de la Hala Centrală. Reabilitarea esplanadei pietonale este parte a proiectului mai amplu care a cuprins şi realizarea pasajului subteran ”Sf. Vineri”. În cadrul lucrărilor de reabilitare a esplanadei, a fost înlocuită şi modernizată hidroizolaţia, a fost schimbată reţeaua electrică şi infrastructura pentru iluminatul public şi, de asemenea, a fost montat paviment nou. Proiectanţii au inserat în proiect şi componenta de amenajare peisagistică, aceasta presupunând plantarea de copaci ornamentali în jardiniere ce sunt dispuse de-a lungul clădirii în care funcţionează Direcţia Generală de Finanţe şi perpendicular cu aceasta. Au fost efectuate finisaje la partea de paviment şi de montare a jardinierelor, iar spaţiul public a fost regândit pentru amenajarea unor zone expoziţionale deschise. O altă investiție importantă a Primăriei, realziată în 2013, o reprezintă parcarea subterană, cu plată, din Piața Unirii, inaugurată, oficial, pe 18 decembrie. Terenul pe care s-a amenajat parcarea a fost concesionat de administraţie. Parcarea din Piaţa Unirii are 200 de locuri, accesul în interior fiind automatizat şi securizat. Automobiliştii beneficiază de sistem de ghidaj, monitorizare video, ventilaţie şi sistem antiincendiu automatizat. Tariful pentru folosirea parcării va fi de 2 lei pe oră. Locatarii din vecinătate vor beneficia de un tichet promoţional care le va asigura folosirea parcării la tariful de 2 lei pe zi. Municipalitatea aşteaptă un aflux masiv de clienţi pentru cele 161 de locuri de parcare în subteran şi 39 în suprateran. Operaţiunile din cadrul proiectului privind modernizarea Axei Sud a municipiului (reabilitarea şoselei Podu Roş – CUG) au început în luna iunie, presupunând înlocuirea a 8 kilometri linie simplă de tramvai, reabilitarea reţelei stradale pe o suprafaţă de 66.000 metri pătraţi, modernizarea trotuarelor pe 30.000 metri pătraţi, realizarea unei piste de biciclete cu o lungime de patru kilometri. Finalizarea întregului proiect este planificată pentru luna iulie 2015. Valoarea totală a proiectului este de 87,6 milioane lei, din care aproximativ 70 de milioane provin din fondurile europene nerambursabile. În strânsă legătură cu Axa Sud, în 2013 a fost demarat un alt proiect european, ce are în vedere modernizarea liniilor de tramvai de pe traseul Nicolae Iorga –  Calea Chişinăului – Metalurgie – Doi Băieţi. Cu o valoare totală de 47 milioane lei fără TVA, lucrările presupun schimbarea liniei de tramvai pe o lungime de aproximativ 10 kilometri şi vor dura 22 de luni. În ambele cazuri, lucrările se află într-un stadiu avansat de execuţie. Anul 2013 a consemnat şi avansarea lucrărilor la pasajul rutier subteran din Piaţa Eminescu. Acesta face parte din proiectul „Axa de Dezvoltare Est-Vest”, în valoare totală de 91 milioane lei, din care 72 de milioane sunt contribuţia nerambursabilă de la Uniunea Europeană. Pasajul subteran va avea o lungime totală de 286 de metri, o lăţime de 10 metri şi 5 metri înălţime, câte o bandă de circulaţie pe fiecare sens şi rampe de acces dinspre strada Păcurari şi bulevardul Independenţei. În cadrul aceluiaşi proiect s-au refăcut şoseaua Păcurari, strada Păcurari, bdul Independenţei şi strada Elena Doamna. De asemenea, în cursul anului 2013, s-a lucrat într-un ritm susţinut la pasarela ”Octav Băncilă”, care va avea câte o bandă pe fiecare sens, lăţimea totală a carosabilului fiind de 7,8 metri. Din Dacia va trece deasupra liniilor de cale ferată din zona Ţigarete şi a străzii Moara de Foc pentru a ajunge în Păcurari, în zona intersecţiei străzii Arcu cu strada Octav Băncilă. Lungimea totală a pasajului suprateran este de 532 metri. Construcţia, una din cele mai spectaculoase realizate în ultimii ani în Iaşi, va avea rolul de a descongestiona traficul auto şi de a facilita accesul rutier al locuitorilor din Dacia şi Alexandru spre zona centrală a oraşului. În luna august 2013 s-a semnat contractul de lucrări la un alt proiect important, cu finanţare europeană, care vizează realizarea sistemului de management al traficului în municipiu. Proiectul are o valoare totală de aproximativ 91 milioane lei, iar lucrările presupun realizarea unui centru de comandă şi control al traficului. Aproximativ 90 de intersecţii şi treceri de pietoni vor fi semaforizate şi echipate cu automate de dirijare a circulaţiei şi detectori de vehicule de tip video. Alte proiecte demarate în 2013 au fost cele privind înființarea Muzeului Municipal, prin renovarea clădirii istorice situată pe strada Zmeu, nr. 3 (valoarea estimată a proiectului este de 4 milioane de euro, mare parte provenind din fonduri europene nerambursabile), precum și reabilitarea Mănăstirii Golia (etapa a II-a). În valoare de peste 25 milioane de lei, mare parte fonduri europene nerambursabile, cea de-a doua etapă a proiectului de reabilitare a Mănăstirii Golia se va derula pe o perioadă de 22 de luni şi va presupune refacerea a 2.500 de metri pătraţi de pictură murală şi a 190 de metri pătraţi de iconostas. Pe lângă aceste intervenţii arhitecturale specifice, vor fi modernizaţi 400 de metri de reţea de transport public, 3.600 de metri pătraţi de carosabil, 1.158 de metri pătraţi de trotuare, 3.126 de metri pătraţi de spaţii verzi, precum şi iluminatul exterior din zonă.

Filed in: Administrație, Informațía zilei

Comments are closed.

;