Întruniți în ședință ordinară, consilierii județeni ieșeni au aprobat marți, 15 iulie, proiectul de hotărâre care prevede modificarea Master planului privind reabilitarea și modernizarea drumurilor județene și comunale, document care face parte din Strategia de Dezvoltare Economică și Socială a județului Iași pentru perioada 2014-2020. La propunerea consilierilor social democrați, documentul prevede, pe lângă cele trei axe prioritare, aprobate inițial de plenul Legislativului județean, la începutul acestui an, un număr de opt noi ”sub-axe”, prin care se urmărește reabilitarea și modernizarea și a altor tronsoane de drum, neincluse inițial în plan, dar care ar urma să fie finanțate din aceleași fonduri europene nerambursabile, în valoare de 200 de milioane de euro. Potrivit liderului grupului consilierilor PSD din Consiliul Județean Iași, Cristian Stanciu, modificarea Master planului are ca scop o mai bună ”optimizare” a împărțirii drumurilor județene care urmează să fie reabilitate și modernizate cu ajutorul fondurilor europene nerambursabile. În replică, reprezentanții PNL în Consiliul Județean Iași i-au acuzat pe social democrați că această nouă ”planificare de cheltuire a banilor” pentru reabilitarea drumurilor judeţene nu reprezintă altceva decât ”un nou exerciţiu de imagine”, prin care aceștia doresc să arate electoratului că le pasă de drumurile judeţene şi de primari. ”Acum jumătate de an, toţi cei din Consiliul Judeţean am aprobat Master planul drumurilor judeţene şi comunale, valabil până în 2020, document fără nicio ingerinţă politică în el, care arăta nevoia reală în ceea ce priveşte reparaţiile drumurilor comunale şi judeţene. Ceea ce a ieşit tehnic din mâinile celor de la PSD este o variantă mai proastă decât Master planul aprobat de toţi consilierii judeţeni. Având majoritatea la vot, PSD a putut trece la vot acest proiect de hotărâre, dar propunerea PSD este mai proastă decât aveam deja aprobat. La aceasta se adaugă faptul că s-au eliminat din priorităţile pentru reparaţii comunele liberale sau cele democrat-liberale, aşa după cum noi nu am făcut în Master plan, lăsând în noul plan doar o majoritatea covârşitoare a primăriilor social democrate. Este clar o tuşă politică dată Master planului, pentru a-şi avantaja proprii primari şi pentru a-i deprecia pe cei din Opoziţie”, a declarat președintele Consiliului Județean (CJ) Iași, liberalul Cristian Adomniței. Potrivit acestuia, varianta tehnică propusă de PSD dezavantajează drumurile din judeţ şi pe primăriile înseşi. ”Noi am prevăzut pentru reparaţiile drumurilor comunale sume din cotele defalcate din TVA. După ce reparăm drumurile judeţene nu vom mai avea nevoie de bani pentru plombări şi întreţineri, astfel putem salva bani pe care am putea să îi dăm pentru reparaţia drumurilor comunale. Dacă Master planul celor de la PSD va fi implementat nu am mai putea face acest lucru, pentru că fizic nu vor mai fi bani. Cei de la PSD propun să nu mai avem bani pentru reparaţia drumurilor comunale şi toţi banii din cotele din TVA să se ducă doar pe mentenanţa drumurilor judeţene. Noi am prevăzut ca reparaţia drumurilor judeţene să se facă din credit şi din banii de la Aeroport pentru că, practic, e partea de investiţii. Investeam pe acele drumuri judeţene, le reparam, nu mai era nevoie de lucrări de reparaţii, salvam acei bani pe care îi puteam cheltui pe drumurile comunale prinse în Master plan, adică cele intens circulate”, a adăugat Adomniței. Varianta inițială a Master planul privind reabilitarea și modernizarea drumurilor județene și comunale pentru perioada 2014-2020, aprobată la începutul anului, includea arterele rutiere care constituie priorităţile pentru județul Iași şi care ar fi trebuit să fie reabilitate în exerciţiul financiar 2014-2020 al Uniunii Europene. În prezent, județul Iași are 1.035 kilometri de drumuri judeţene, din care sunt asfaltați doar 517 kilometri, dar în diferite stadii de calitate a asfaltului; 386 de kilometri sunt drumuri de piatră, iar restul drumuri de pământ. Cele trei axe rutiere prioritare, incluse în Master plan, sunt următoarele: Axa I, în lungime de 94 kilometri şi cu un buget de 49 milioane de euro (fonduri obținute prin Programul Operaţional Regional al UE), care cuprinde tronsonul Iaşi – Movileni – Gropniţa – Coarnele Caprei – Belceşti – Scobinţi – Sireţel – Lespezi, Axa 2, cu o lungime de 70 kilometri şi un buget de 50 milioane de euro, care include tronsonul Iaşi – Miroslava – Ţibana – Ţibăneşti – Tansa – Dagâţa, cu ieşiri din Ţibăneşti spre Vaslui şi din Dagâţa, prin Piscu Rusului, spre Neamţ și, respectiv, Axa 3, în lungime de 60 de kilometri și un buget de 18 milioane de euro, care reprezintă, practic, centura uşoară a municipiului Iaşi, adică drumul Popricani –Movileni – Leţcani – Voineşti – Mogoşeşti – Ciurea – Bârnova – Tomeşti – Holboca”.
Master planul de reabilitare și modernizare a drumurilor județene, modificat la propunerea consilierilor social democrați
Filed in: Administrație, Informațía zilei