Sănătatea fizică și emoțională a copiilor, afectate major de programul școlar încărcat

Începerea școlii reprezintă un bun prilej de a discuta din nou despre programa școlară, rezultatele elevilor la diverse competiții, precum și despre condițiile din școli sau bugetul necesar pentru rechizite. Dr. Florin Ioan Bălănică, Consultant Personal de Sănătate, atrage atenția asupra unui subiect pe cât de important, pe atât de ușor trecut cu vederea de toți cei implicați în sistemul de învățământ și anume sănătatea fizică și emoțională a elevilor. Indiferent dacă vorbim despre copiii care abia încep clasa pregătitoare sau despre cei mai mari, peste 30% dintre factorii care influențează sănătatea elevilor provin din sistemul de învățământ.  Dr. Florin Ioan Bălănică atrage atenția asupra urmărilor pe care le poate avea asupra unui copil programul școlar prea încărcat și lipsa jocului cu scop educațional, încă de la vârste fragede. Din cauza unei programe aglomerate la materii precum matematica și româna, elevii sunt privați de orele relaxante, în cadrul cărora ar avea posibilitatea să își exerseze creativitatea și libertatea de exprimare, precum desenul, muzica sau sportul.  ”Sunt din ce în ce mai mulți copiii apăsați psihic și emoțional de volumul mare de lecții, de stresul obținerii unor rezultate satisfăcătoare pentru cadrele didactice sau pentru părinți. Sunt copii sănătoși din punct de vedere biologic, dar care ajung să fie doborâți de ritmul de la școală, de volumul și complexitatea temelor pentru acasă, dar și de presiunea părinților care pun mare preț pe obținerea unor calificative bune. Toate acestea, în defavoarea jocurilor educaționale, care sunt foarte importante pentru dezvoltarea copiilor, indiferent de vârstă”, declară Dr. Florin Ioan Bălănică, Consultant Personal de Sănătate.  În acest sens, dr. Florin Ioan Bălănică le recomandă cadrelor didactice și părinților să urmărească cu atenție școlarul și, dacă observă probleme de comportament (de exemplu deficit de atenție), să solicite imediat sprijinul unui specialist. Totodată, observația activă ajută educatorul în evaluarea abilităților native ale copilului. Pe lângă problemele de natură psihică și emoțională, școala românească își pune amprenta foarte serios și asupra sănătății fizice a elevilor. Lipsa orelor de sport într-un număr mai mare afectează dezvoltarea copiilor, la fel cum cele câteva kilogramele pe care copiii le cară zilnic în ghiozdane le afectează coloana și postura. De asemenea, se observă creșterea numărului de elevi care suferă de probleme ale aparatului gastro-intestinal, ale aparatului circulator și afecțiuni oftalmologice și ORL. ”La fiecare început de an școlar, copiii ar trebui să treacă printr-o evaluare amănunțită a stării de sănătate astfel încat apoi, pe tot parcursul anului, cadrele didactice și părinții să știe care sunt problemele de sănătate ale acestora și să țină cont de ele în toate activitățile desfășurate”, precizează dr. Florin Ioan Bălănică. România ocupă un loc fruntaș în ceea ce privește obezitatea la copii, lucru care are la bază lipsa educației privind nutriția atât la copii, cât și la părinți. De aceea, dr. Florin Ioan Bălănică susține necesitatea introducerii orelor de nutriție în programa școlară, dar și o mai mare atenție privind conținutul pachetului pentru gustarea școlarului pregătit de acasă sau cumpărat de la chioscul din apropierea școlii. Cu peste 20 de ani de experiență în sistemul medical de stat și privat, dr. Florin Ioan Bălănică a introdus în premieră în România ”Medicina Personalizată”. Abordarea se bazează pe buna cunoaștere a pacientului, atât din punct de vedere al eredității și a istoricului medical, cât și din punct de vedere al mediului social și profesional, habitatului, obiceiurilor alimentare și stilului de viață.

Filed in: Educație

Comments are closed.

;