Prefectul județului Iași, Dan Cârlan, va solicita conducerilor Consiliului Județean (CJ) și Aeroportului lămuriri cu privire la o serie de aspecte tehnice privind construcția noii piste a aeroportului. Într-o conferință de presă, susținută joi, 16 octombrie, reprezentantul Guvernului în teritoriu a declarat că noua pistă a Aeroportului ieșean, în lungime de 2.400 de metri, are o înclinare de unu la sută, după ce în proiectul tehnic, aceasta trebuia să fie de zero la sută. ”Am dorit să verific o informație pe care o aveam anterior și anume aceea că între proiectul inițial al pistei, așa cum a fost el realizat la momentul în care se vorbea despre o lungime de 3.000 de metri și care prevedea o înclinare zero pentru pista care urma să fie construită și momentul finalizării avem o diferență. Am dorit, în primul rând, să verific acest lucru. Am primit informații de la domnul director al Aeroportului cu privire la faptul că, în forma finală, așa cum a fost recepționată, pista are o înclinare de aproximativ un grad, ceea ce presupune o diferență de nivel, între capete, la o lungime de 2.400 de metri, de 24 de metri, ceea ce înseamnă inălțimea unui bloc cu opot etaje. Acest lucru este foarte important de verificat, în primul rând din perspectiva modului în care au fost derulate procedurile de licitație a lucrării”, a afirmat prefectul. În replică, directorul Aeroportului Internațional Iași a precizat că orice infrastructură de aterizare-decolare are proiectată o înclinație longitudinală și una transversal, în mod obligatoriu. ”Acest lucru este cunoscut și de cel mai nepregătit elev de școală, absolvent doar de ciclu primar. Înclinațiile unei infrastructuri se proiectează pentru scurgerea apelor pluviale, în aviație, acest aspect făcând parte din categoria siguranței aeronautice. Nu există pantă longitudinală admisă în aviație sub valoarea de 0,8%! Nu există nicăieri și nu va exista nicăieri în lume o pistă de aeroport care să fie proiectată și autorizată cu înclinație longitudinala zero. Pista nouă a aeroportului ieșean a fost proiectată și executată cu o pantă de scurgere longitudinală continuă, de 1%. Aceste informații sunt publice și au existat și în tema de proiectare, studiul de fezabilitate, document ce a stat la baza procedurii de achiziție publică. Inclusiv proiectul de bază, elaborat în 2008 pentru lungimea de 3000 de metri, prevedea o pantă longitudinală de 1%. Toate aceste coordonate de pistă sunt prevăzute în documentele ICAO (International Civil Aviation Organization) și sunt avizate de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română, atât la nivel de temă de proiectare, cât și la nivel de proiect tehnic de execuție. În plus, la sfârșitul lucrării, coordonatele real executate sunt, din nou, măsurate de catre AACR și dacă există diferențe față de proiect, pista nu este autorizată”, a mai spus directorul Aeroportului Internațional Iași.
Dispută între Prefectură și CJ în legătură cu gradul de înclinare a pistei Aeroportului
Filed in: Administrație, Informațía zilei