Serviciului de Investigații Criminale al Inspectoratului Județean de Poliție (IJP) Iași a informat joi, 30 octombrie, Biroul Electoral Județean (BEJ) cu privire la ancheta pe care a desfășurat-o în urma sesizării primite din partea acestei instituții în data de 27.10.2014. Potrivit Departamentului de Comunicare al Alianței Creștin Liberale (ACL) Iași, ancheta a scos la iveală faptul că o parte dintre sesizările ACL depuse la BEJ Iași se confirmă, în sensul că există persoane, având calitatea de membru al unui partid politic, desemnate ca președinții secțiilor de votare, sau care s-au implicat în procesul de selectare și numire a președinților de secții, lucru care este interzis prin lege. ”Investigația Poliției precizează faptul că Șerbescu Marian, șef al Cancelariei Prefectului și membru activ al PSD, a fost cel care a dictat ce număr de telefon să fie scris în dreptul președinților secțiilor de votare, același număr de telefon care apare în dreptul a 58 de persoane de pe site-ul prefecturii. Conform concluziilor Serviciului de Investigații Criminale a Inspectoratului Județean de Poliție Iași, Marian Șerbescu a fost cel care a decis folosirea aceluiași număr de telefon ”pentru a evita respingerea cererilor de înscriere de către Autoritatea Electorală Permanentă din lipsa datelor obligatorii cerute de lege”, ceea ce demonstrează tentativa de fraudare a procesului electoral prin inducerea în eroare a AEP și a magistraților din BEJ și Tribunalul Iași. Față de cele constate în ancheta Serviciului de Investigații Criminale a Inspectoratului Județean de Poliție Iași, PNL solicită demisia de urgență a prefectului Dan Cârlan pentru încercarea de fraudare a procesului electoral în urma operațiunii de impunere a unor președinți de secții de votare afiliați PSD. Direcția Națională Anticorupție – Serviciul Teritorial Iași trebuie să preia această investigație și să concluzioneze, din punctul de vedere al procurorilor, implicațiile unui demnitar al Guvernului – prefectul Dan Cârlan, a șefului Cancelariei Prefectului Iași, Marian Șerbescu, în procesul de numire a președinților secțiilor de votare”, se precizează în comunicatul Departamentului de Comunicare al Alianţei Creştin Liberale (ACL) Iaşi.
Dan Cârlan: ”Toţi preşedinţii secţiilor de votare şi locţiitorii acestora îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege”
Având în vedere tendinţa unor actori politici de a pune sub semnul îndoielii calitatea legală a persoanelor desemnate pentru funcţiile de preşedinţi şi locţiitori în cadrul birourilor electorale ale secţiilor de votare, Instituţia Prefectului Iaşi subliniază că raportul înaintat de Inspectoratul Judeţean al Poliţiei (IJP) către Biroul Electoral Judeţean (BEJ) stabileşte fără echivoc faptul că, în urma verificărilor efectuate asupra aspectelor sesizate de către ACL, nu sunt întrunite elemente constitutive ale unor fapte de natură contravenţională sau penală. De asemenea, raportul IJP arată explicit faptul că persoanele înscrise în lista pentru tragerea la sorţi, la care se referă sesizarea ACL, nu sunt membre ale vreunui partid politic şi au semnat personal declaraţiile care atestă acest lucru. ”În urma verificărilor detaliate, efectuate în ultimele patru zile, atât de către Corpul de Control al Prefectului, cât şi de către Inspectoratul Judeţean al Poliţiei, rezultă că absolut toate cele 1.428 de persoane care îndeplinesc funcţia de preşedinte al biroului electoral al secţiei de votare, sau locţiitor al acestuia, îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege pentru a putea exercita funcţiile respective şi nu sunt membri ai vreunui partid politic, potrivit declaraţiilor originale, semnate personal de către fiecare în parte. Cele 58 de persoane (dintr-un total de 2.359, care au fost cuprinse în tabelul înaintat de Prefectură către AEP pentru tragerea la sorţi) în dreptul cărora apare un singur număr de telefon au în comun un singur lucru – la momentul primirii propunerii de a fi înscrise pentru tragerea la sorţi nu aveau indicat un număr de telefon în dreptul lor! Tocmai din acest motiv, salariaţii din prefectură, care completau datele în fişierul ce urma să fie transmis pentru tragerea la sorţi de la Tribunal, au înscris un număr de telefon artificial în dreptul lor, aceasta fiind decizia domnului Marian Şerbescu, cel desemnat să coordoneze operaţiunea de centralizare a propunerilor. Domnul Şerbescu explică decizia sa prin aceea că a considerat numărul de telefon ca fiind o informaţie irelevantă (aceasta nu este cerută de către lege, ci este preluată din raţiuni administrativ-organizatorice) întrucât imediat după tragerea la sorţi, STS alocă fiecărei secţii de votare un telefon cu număr special, singurul telefon cu care se asigură comunicarea pe durata desfăşurării activităţilor din secţia de votare. Decizia domnului Şerbescu a mai avut în vedere teama ca persoanele înscrise în tabelul pentru tragerea la sorţi fără indicarea unui număr de telefon să nu fie excluse automat de către calculator, în mod incorect, doar pentru că au o căsuţă din tabel necompletată. Din aceste raţiuni, a dispus operatorilor de date să completeze toate căsuţele din tabel cu un număr, oricare ar fi acela, imaginându-şi că va fi vorba despre câteva cazuri şi nu despre câteva zeci de cazuri. Numărul propus este unul din agenda sa. Instituţia Prefectului a desfăşurat încă din primele momente propria sa verificare cu privire la toate aspectele semnalate în presă ori de către partide, urmând să ia şi deciziile care se impun în interior pentru a păstra neatinsă imaginea instituţiei. În ceea ce priveşte aserţiunea din comunicatul ACL, cum că acest aspect indică implicarea prefectului (!) şi a unui partid politic în procesul de desemnare a preşedinţilor secţiilor de votare, este o dovadă flagrantă de necunoaştere a legii electorale de către autorii comunicatului, care nici măcar nu mai asumă personal calitatea de autori ai documentului, după ce au înaintat în acest sens către BEJ o sesizare similară semnată în fals. Prefectul este singura entitate desemnată de lege care poate face propunerile pentru tragerea la sorţi, în completarea listei de jurişti propusă de Tribunal (74 la număr în cazul de faţă) şi nu poate fi acuzat că ar fi schimbat propunerile altora! Prefectul a înţeles doar să deschidă la maxim uşa pentru propuneri. În oglindă cu situaţia celor 58 de poziţii care au acelaşi număr de telefon în tabel, orice cetăţean de bună credinţă care analizează tabelul publicat pe site-ul prefecturii poate observa sute de cazuri în care adresa de e-mail indicată este identică la câte un pachet de 2-10 persoane, şi anume adresa primariilor din comune. Acest fapt nu înseamnă neapărat că primarul (liderul politic al comunei) ”s-ar fi implicat în fraudarea listei de propuneri pentru tragerea la sorţi” (cum ar spune ACL) ci doar că procesul de centralizare a unui număr de peste 2.300 de propuneri din întreg judeţul trebuie să fie rezultatul unei contribuţii cât mai largi şi transparente a tuturor celor care sunt interesaţi în procesul electoral, cu o singură condiţie fermă – toate persoanele care dobândesc calitatea de preşedinte sau locţiitor într-o secţie de votare trebuie să îndeplinească toate condiţiile prevăzute de lege, privind vârsta, studiile şi neapartenenţa politică, indiferent cine le-ar fi propus până au ajuns în lista finală asumată de către prefectură”, a declarat prefectul județului Iași, Dan Cârlan, într-un comunicat de presă. Reprezentantul Guvernului în teritoriu a precizat că, din punctul de vedere al Instituţiei Prefectului, absolut toate propunerile colectate din întreg judeţul, atât la propunerea primarilor (cu toţii asumaţi drept lideri politici locali) cât şi pe orice alt canal de comunicare sau centralizare, au fost incluse în tabelul propus către AEP şi Tribunal. ”Drept urmare, nu a existat absolut nici o reclamaţie prin care vreo persoană să susţină că nu a intrat în procesul de tragere la sorţi, ci numai plângeri cu privire la rezultatul tragerii la sorţi”, a încheiat prefectul.