Joi, 4 decembrie, la Piatra Neamţ a avut loc dezbaterea publică ”Autostradă pentru Moldova”, la eveniment fiind invitați toţi preşedinţii de consilii judeţene din Regiunea de Nord-Est (Iași, Vaslui, Suceava, Botoșani, Bacău și Neamț), parlamentarii, primarii de oraşe, municipii şi municipii reşedinţă de judeţ din Moldova, oameni de afaceri, reprezentanţi ai Camerelor de Comerţ şi Industrie, reprezentanţi ai Guvernului şi reprezentanţi ai administraţiilor publice locale şi centrale din Republica Moldova, reprezentanţi ai Euroregiunii Siret-Prut-Nistru şi ai Uniunii Consiliilor Raionale din Republica Moldova, precum şi reprezentanţi ai Guvernului României. Printre cei care au luat cuvântul s-au numărat Cristian Adomniţei, preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi, Mugur Cozmanciuc, deputat, Boris Gherasim, vice-ministru al Transporturilor în Guvernul Republicii Moldova, Florin Ţurcanu, preşedintele Consiliului Judeţean Botoşani, Constantin Apostol, directorul executiv al ADR Nord-Est, Petru Movilă, deputat, Eugen Ţapu, senator. “Prin această întâlnire am tras un semnal de alarmă foarte clar către Guvern cu privire la introducerea Autostrăzii Moldova-Transilvania în Master Planul General de Transport al României. Singura şansă ca Moldova să iasă din subdezvoltare este realizarea autostrăzii care să ne lege de Vestul României şi al Europei. Este singura soluţie care răspunde nevoilor întregii regiuni de Nord-Est şi care sprijină şi Republica Moldova în parcursul său european. Sunt mâhnit că niciun reprezentat al Guvernului nu a participat la acest eveniment. Eu am fost doar un facilitator. Suntem în al 12-lea ceas şi introducerea în Master Planul General de Transport al României a autostrăzii Moldova – Transilvania pentru a putea fi finanţată cu bani europeni este şansa întregii regiuni de Nord-Est pentru mai multă bunăstare, mai multe locuri de muncă şi mai multe investiţii. Dacă în periaoda următoare autostrada nu se va regăsi între priorităţie incluse în MasterPlan, nu va exista nicio şansă să o finanţăm pe bani europeni până în 2022”, a declarat Cristian Adomniței, președintele CJ Iași. ”Felicit organizatorii şi mă bucur că există un interes din partea României pentru deschiderea Republicii Moldova către Europa. Această autostradă nu ajută doar regiunea Moldovei din România ci, în egală măsură, Moldova de pe malul stâng al Prutului. Am semnat rezoluţia autostradă pentru Moldova cu toată încrederea că acest proiect va prinde viaţă în următorii ani”, a precizat, la rândul său, Boris Gherasim, vice-ministru în Guvernul Republicii Moldova. “Fac un apel la toţi factorii de decizie din Regiunea de Nord-Est, indiferent de culoarea politică, să susţină acest proiect. Trebuie să fim uniţi pentru că doar aşa vom reuşi să convingem guvernul să introducă autostrada în Master Planul General de Transport al României”, a spus și Florin Ţurcanu, preşedintele Consiliului Judeţean Bacău. “Felicit organizatorii. Este o investiţie transregională şi, având în vedere că până în 2022 România s-a angajat să crească indicatorii socio-economici din regiune într-un ritm alert, această autostradă este cu atât mai necesară”, a declarat Neculai Apostol, preşedintele ADR Nord-Est.
Rezoluție privind introducerea în Master Planul General de Transport al României a autostrăzii Moldova – Transilvania
Noi, preşedinţii de Consilii Judeţene din Regiunea Nord-Est, parlamentarii și aleşii locali din județele Regiunii Nord-Est, suntem primii chemaţi să realizăm împreună autostrada Moldova – Transilvania. Noi suntem cei care trebuie să susținem, pe toate căile și independent de apartenența politică, includerea Autostrăzii Moldova – Transilvania în Master Planul General de Transport al României 2014-2020. Prin această rezoluţie vrem să transmitem cel mai clar mesaj către Guvern și Parlament pentru reintroducerea de urgență a autostrăzii Moldova – Transilvania (Târgu-Mureș – Ditrău – Târgu Neamț – Iaşi – Ungheni) în Master Planul General de Transport (MPGT) al României. Având în vedere faptul că: Regiunea Nord-Est este cea mai săracă regiune a României și a Uniunii Europene; actuala distribuție a investițiilor în infrastructură, așa cum este reflectată în versiunea curentă a Master Planului General de Transport, este total disproporționată, doar 10% din fonduri fiind alocate Regiunii Nord-Est și Nord-Estului Transilvaniei, ceea ce va conduce la adâncirea profundă a decalajelor inter-regionale; dezvoltarea economică a oricărei zone este strict dependentă de infrastructură; Autostrada Moldova – Transilvania este de o importanță capitală în vederea apropierii Republicii Moldova de Europa și un factor determinant în procesul integrării acesteia în Uniunea Europeană, cerem, împreună cu celelalte patru milioane de locuitori ai Regiunii, convocarea de urgență a Comitetului de elaborare și de monitorizare a Master Planului General de Transport în vederea includerii în varianta finală a acestuia, printre proiectele prioritare ale României, a Autostrăzii Moldova – Transilvania ( (Târgu-Mureș – Ditrău – Târgu Neamț – Iaşi – Ungheni). Solicităm ca acest lucru să se întâmple înainte de aprobarea, de către Guvern, a documentului final. Înțelegem că o eventuală lipsă de reacție a autorităților responsabile reprezintă o condamnarea a Regiunii Nord-Est și a Moldovei de peste Prut, pentru alte câteva zeci de ani, la sărăcie și izolare. ”Autostradă pentru Moldova” trebuie să fie proiectul de țară cu care să celebrăm 2018 și cu care să pășim, cu adevărat, într-o Europă care apreciază unitatea și solidaritatea în aceeași măsură cu diversitatea.
Liberalii acuză lipsa de interes a parlamentarilor PSD de Iași
”Niciun parlamentar PSD de Iași nu a participat la eveniment, deși au existat patru confirmări în ultimele zile. De asemenea, parlamentarii PSD de Iași, nefiind prezenți, nu au semnat nici ”Rezoluția privind susținerea introducerii în Master Planul General de Transport al României, a autostrăzii Moldova – Transilvania pentru perioada 2014- 2020”… Astfel, ne întrebăm dacă declarațiile recente PSD Iași, surprinzătoare de altfel, privind susținerea introducerii autostrăzii Moldova-Transilvania în Master Planul General de Transport al României au fost sincere sau doar menite să mimeze suportul politic pentru cel mai important proiect al regiunii?”, se precizează într-un comunicat de presă al Departamentului de Comunicare al PNL Iași.
Pe de altă parte, deputatul ieșean Sorin Iacoban (PSD) îi cere premierului Victor Ponta și ministrului Transporturilor, Ioan Rus, să includă în Master-Planul de infrastructură rutieră a României, valabil pentru perioada 2014-2020, construirea autostrăzii Iași – Târgu Mureș (Est-Vest), element absolut necesar care să lege din punct de vedere rutier Moldova de Transilvania. Într-o scrisoare deschisă, adresată celor doi demnitari, Sorin Iacoban, care este inițiatorul acestui demers, subliniază că propunerea de includere a Autostrăzii Iași – Târgu Mureș în Master Planul de Transporturi este susținută, prin semnpături, de alți 70 de parlamentari, senatori şi deputaţi de diferite coloraturi politice. ”Petiţia prezentată sub forma unei scrisori deschise atrage atenţia asupra faptului că este inacceptabil pentru locuitorii din regiunile istorice Moldova şi Transilvania, ca factorii decidenţi să renunţe la construirea autostrăzii Ungheni –Iaşi-Târgu Mureş, preferând în locul acesteia doar un drum expres, atâta vreme cât această autostradă este de importanţă strategică, urmând să lege de Europa şi Republica Moldova, care la recentul scrutin electoral a ales un parcurs european. Acest demers vine şi în sprijinul declaraţiilor Comisarului European Corina Creţu, care a atras atenţia că Master-planul trebuie să contribuie la finalizarea la timp a reţelei centrale TEN-T, pentru aceasta Comisia Europeană acordând României un supliment de 262 milioane de euro. Trebuie menţionat faptul că Autostrada Est-Vest sau Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş face parte din reţeaua centrală TEN-T şi ca atare statul român are obligaţia ducerii la îndeplinire a obligaţiilor asumate faţă de partenerii europeni, bugetând în exercitiul financiar 2014-2020 această autostradă de importanţă strategică, nu numai pentru ţara noastră ci şi pentru Europa”, afirmă Sorin Iacoban în scrisoarea deschisă adresată premirului Victor Ponta și ministrului Transporturilor, Ioan Rus. Parlamentarul ieșean precizează că, alături de colega sa Cristina Nichita, deputat PSD, a depus petiţia la Ministerul Trasporturilor şi la Cabinetul Primului-Ministru, urmând ca în perioada următoare să analizeze problema reintroducerii în Master-plan de către Ministerul Transporturilor a acestui obiectiv strategic. ”În calitate de iniţiator al acestui demers firesc şi în numele celor 70 de parlamentari semnatari invit toţi factorii de decizie şi pe domnul Ministru al Transporturilor Ioan Rus săptămâna viitoare, la Iaşi, într-o vizită de lucru, în care să tranşăm definitiv problema autostrăzii Ungheni –Iaşi- Târgu Mureş, în sensul includerii în Master-plan, ca singura soluţie viabilă, soluţie cerută şi de înalţii oficiali europeni”, se precizează în încheiarea scrisorii deschise semnate de deputatul Sorin Iacoban.