CET Iaşi ar putea primi fonduri europene nerambursabile pentru retehnologizarea şi modernizarea capacităţilor de producţie

Centrala Electro-Termică (CET) Iaşi ar putea primi fonduri nerambursabile, în cadrul Programului Operaţional Sectorial (POS) de Mediu, finanţat de Uniunea Europeană, pentru retehnologizarea şi modernizarea unităţii, care să conducă, în final, la scăderea costurilor de producere a energiei termice, cu consecinţe directe asupra preţului gigacaloriei plătite de populaţie. “CET Iaşi este printre puţinele unităţi de acest fel din ţară, care sunt incluse în cadrul Programului Operaţional Sectorial de Mediu al Uniunii Europene, având alocate pentru retehnologizarea şi modernizarea capacităţilor de producţie suma de 62 de milioane de euro, fonduri nerambursabile. Pentru a putea primi însă aceşti bani va trebui să refacem studiul de fezabilitate al acestui proiect, operaţiune care va fi efectuată de Ministerul Mediului, care va aloca 200.000 de euro pentru această acţiune”, a declarat primarul Gheorghe Nichita. Edilul a adăugat că CET Iaşi va primi de la Ministerul Mediului suma de 16 milioane de lei, fonduri nerambursabile, necesară pentru achiziţionarea unei turbine noi, cu puterea de 50 de MW. “În urma discuţiilor pe care le-am avut cu doamna Rovana Plumb, ministrul Mediului şi Pădurilor, am primit asigurări că în maximum două săptămâni va avea loc licitaţia pentru desemnarea firmei care va întocmi studiul de fezabilitate, urmând ca, ulterior, să depunem întreaga documentaţie pentru achiziţionarea utilajului”, a adăugat primarul.  Planul de reabilitare a CET Iaşi, întocmit de firma daneză de consultanţă Ramboll, prevede, în principiu, patru măsuri care ar trebui să fie puse urgent în practică, ele vizând, în principal, modernizarea cazanelor de la CET II Holboca, lucru care, în final, ar permite utilizarea unor combustibili solizi mai ieftini, dar cu aceeaşi putere calorică precum huila energetică, instalarea unei turbine de 50 MW, care să folosească aburul tehnologic produs de CET II, instalarea a două turboagregate cu o capacitate cuprinsă între 25 şi 50 MW la CET I, care ar urma să funcţioneze pe gaz metan, respectiv redimensionarea şi modernizarea magistralelor de transport a energiei termice, care, în final, să conducă la reducerea pierderilor din reţea.

Filed in: Administrație, Informațía zilei

Comments are closed.

;