La Opera Națională Română Iași au început repetițiile pentru cea mai cunoscută operă romantică, „Carmen” de Georges Bizet. Atras de fascinantul personaj al nuvelei lui Prosper Merimée, compozitorul Georges Bizet a compus o muzică pe cât de tulburătoare, pe atât de atrăgătoare, datorită ritmurilor de dans spaniole şi conturării unor personaje pline de viaţă şi adevăr. Spre marea sa dezamăgire, premiera de la Opera Comique Paris din 3 martie 1875 a fost un eşec. Valoarea operei s-a certificat în timp, „Carmen” atingând popularitatea „Traviatei” verdiene.
Premiera spectacolului va avea loc în luna mai, iar regia o semnează managerul Operei Naționale Române Iași, Beatrice Rancea.
Asistenți regie: Eduard Sveatchevici, Victor Zaharia, Anca Șerbănuță
Decor: Octavian Neculai
Costume: Doina Levintza
Coregrafie: Carlos Vilán (Buenos Aires)
Asistenti coregrafi: Dorina Cotorobai, Sergiu Cotorobai
Conducerea muzicală va aparține dirijorului Gabriel Bebeșelea.
Carlos Vilán s-a născut în Buenos Aires, însă tatăl său și bunicul său erau din Galicia. A început să studieze dansuri galeze la vârsta de 4 ani, debutând pe scena Teatrului Colón din Buenos Aires când avea 5 ani.
A obținut licența în Dansuri spaniole la Academia Ángel Pericet sub coordonarea surorii sale, Luisa Pericet, cu care a studiat „Istoria și Geografia Aplicată a Dansului Spaniolˮ. A fost profesor la Centrul Galez din Buenos Aires sub cordonarea Luizei Pericet și a realizat primele sale proiecte coreografice pentru teatre precum Colón, Avenida, Alvear și Cervantes.
În 1985, după ce a absolvit studiile în vederea unei cariere de expert în finanțe, cumulate cu numeroase cursuri de limbă engleză, franceză și galeză, Carlos a călătorit în Spania pentru a se perfecționa la Academia Amor de Dios cu maeștri precum Pedro Azorín, Paco Romero, Cristóbal Reyes, María Magdalena și Julia Estévez.
S-a alăturat Baletului Rosa Maria ca solist, iar în 1987 a fost promovat ca prim-balerin și maestru de balet sub conducerea artistică a lui Antonio Ruiz Soler.
A dansat în premiera piesei «El sombrero de tres picos» (“The Three Cornered Hat”) din 1989 și a fost desemnat asistent coregraf pentru Antonio Ruiz Soler.
În 1994 a fost numit director artistic la Baletul Spaniol al Teatrului Avenida din Buenos Aires, primul balet spaniol din lume dependent de un teatru și al cărui patron de onoare a fost balerina Maya Plisteskaya. A pus în scenă opere de Albéniz, Granados, Korsakov, Bocherini, Ravel, Piazzolla și flamenco, iar grație lui Antonio Ruiz Soler, cel care i-a lăsat o parte din moștenirea sa, Carlos a contribuit la popularizarea baletelor spaniole de repertoriu clasic cu spectacole precum «El sombrero de tres picos», «Asturias» și «El zapateao de Sarasate».
În 2012 s-a ocupat de coregrafia pentru producția operei «Carmen» pentru Opera și Baletul Național al Bulgariei, în coproducție cu Operele Naționale din Belgia și Olanda; operă a cărui regizor a fost regizorul de film Dominique Serron, iar Konrad Leiner, de la Opera de Stat din Viena – dirijor.
A regizat de asemeni spectacolul «Pasion» la Son Amar, unul dintre cele mai spectaculoase teatre din Europa, localizat la Palma de Mallorca.
Tot în 2012, Carlos a realizat coregrafia pentru opera «Carmen» de Bizet, Giancarlo del Mónaco fiind regizorul spectacolului, iar Daniel Oren – dirijor. Opera a fost o producție pentru Festivalul de Operă din Israel la Masada, unde au fost aduse un corp de 30 de balerini și soliștii Esther Jurado – actualmente primă-balerină la BNE – , ca parteneri, Cristina Carnero și Ángel Gil – dansatori protagoniști la Antonio Gades. Carlos a performat de asemeni în acest spectacol.