Specialiștii ieșeni în educație împărtășesc din experiența colegilor danezi

danemarca

În perioada 6-10 octombrie 2014, zece cadre didactice de la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, a Universității „Al. I. Cuza” din Iași, precum și doi reprezentanți ai firmei „The Red Point” SA, au efectuat o vizită de studio în Danemarca, pentru identificarea modelelor de bune practice în domeniul pedagogiei sociale. Aceste veniment s-a desfășurat în cadrul grantului Dezvoltare Articulare şi Reconstrucţie în Pedagogia Socială – Dar PS, implementat de către Universitatea „Al.I. Cuza” în parteneriat cu VIA University College Danemarca şi SC The Red Point SA Iași. Proiectul este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane şi se înscrie în Axa prioritară 1. „Educaţia şi formarea profesională în sprijinul creşterii economice şi dezvoltării societăţii bazate pe cunoaştere”, Domeniul major de intervenţie 1.2. „Calitate în învăţământul superior”, având o perioadă de implementare de 18 de luni, de la 14 mai 2014 până la 14 noiembrie 2015.

Vizita în Danemarca a debutat cu o vizită la Orfelinatul „Toften”, instituție în care sunt angajați șapte pedagogi sociali. Cu această ocazie, a avut loc o prezentare a modului în care este inclusă pedagogia social în sistemul de educație danez. Cea de-a doua zi a fost dedicată vizitei la Clubul pentru activități de timp liber Klubberne i Gellerup KIG, club în care locuiesc 80 de naționalități diferite. Aici, specialiștii din Iasi au putut observa modul în care specialistul în pedagogie socială își adaptează instrumentele de lucru și activitățile la tipologia situațional-intelectuală a persoanelor cu care lucrează. Experții danezi de la VIA University College Danemarca au evidențiat și problemele cu care se confruntă pedagogul social în activitatea pe care o desfășoară, precum și modalitățile de depășire a acestora. A treia zi a vizitei a fost dedicată intâlnirilor de lucru cu partenerul danez, prilej cu care s-a evidențiat rolul utilizării tehnicilor teatrale în educație.

Obiectivul general al proiectului DarPS vizează trei dimensiuni de acţiune prin Dezvoltare – la nivel sistemic şi instituţional, Articulare – în plan european şi naţional, şi Reconstrucţie – a politicilor și practicilor de formare a pedagogului social cu studii superioare. Reconstrucţia politicilor şi practicilor de formare are la bază: regândirea învăţării, valorificarea achiziţiilor dobândite anterior pentru continuarea formării, redefinirea ponderii formării practice şi teoretice astfel încât să faciliteze şi să susţină inserţia profesională.

DarPS va realiza actualizarea a 3 calificări la nivel de licenţă şi introducerea uneia noi – Pedagogia socială, va oferi mecanisme de validare a învăţării anterioare pentru noua calificare, va dezvolta servicii de documentare ştiinţifică, facilitând accesul studenţilor la informare şi cercetare a procesului de corelare a învăţării pe tot parcursul vieţii cu nevoile pieţii muncii.

Grupul ţintă este reprezentat de 500 de studenţi, care vor participa activ la procesul de dezvoltare curriculară şi vor fi beneficiari ai planurilor revizuite de învăţare pentru cele 3 direcţii de studii existente – pedagogie, psihopedagogie specială, psihopedagogia învăţământului primar şi preşcolar, având acces la documentare ştiinţifică prin biblioteca virtuală creată în proiect. Dintre aceştia, 300 de studenţi vor fi testaţi în vederea evaluării învăţării anterioare, 50 dintre ei vor fi integraţi în procesul de validare a competenţelor anterioare pentru pedagogie socială, iar pe baza planurilor individualizate vor fi formați modular pentru obținerea tuturor competențelor în pedagogie socială. În grupul ţintă sunt incluse şi 50 de cadre didactice ale facultăţii – prin participări la workshopuri tematice având ca referinţă expertiza daneză şi experienţa naţională, a învăţământului superior românesc.

Filed in: Educație

Comments are closed.

;