Consilierul local Anca Preda a depus la Registratura Primăriei un proiect de hotărâre privind încheierea unui protocol între Consiliul Local Municipal (CLM) Iaşi şi Poşta Română, astfel încât justiţiabilii să poată achita taxele de timbru în incinta Palatului de Justiţie. ”Anual, pe rolul instanţelor de judecată din municipiul Iaşi sunt în medie 60.000 de dosare, ceea ce înseamna între 100.000 şi 150.000 de cetăţeni care sunt părţi în respectivele litigii. Atunci când doresc să obţină hotărâri, decizii sau alte documente din dosarele în care sunt implicaţi, avocaţii şi părţile aflate în litigiu trebuie să se adreseze în primul rând registraturilor de la instanţele de judecată. În funcţie de specificul documentului solicitat, de la ghişeul registraturii sunt îndumaţi să respecte anumite proceduri legale, printre care, în mod obligatoriu, achitarea unei taxe de timbru”, a declarat consilierul local Anca Preda. Potrivit proiectului de hotărâre, taxa se va plăti la ghişeele Direcţiei de Finanţe a Primariei, într-o altă locaţie decât clădirea care adăposteşte instanţele de judecată. ”În multe cazuri, oameni din alte localităţi, care nu cunosc oraşul, dar care sunt părţi în dosare aflate pe rolul instanţelor de judecată ieşene, merg până la Primărie şi, când se întorc la registratură, constată că programul cu publicul s-a terminat sau trebuie să facă drumul înapoi deoarece taxa de timbru nu a fost corect estimată. De regulă, la primul contact cu funcţionarul de la registratură, această taxă poate fi doar aproximată şi nu stabilită cu exactitate. Grefiera de serviciu intră în posesia dosarului la câteva ore – chiar şi zile – după depunerea unei cereri scrise în acest sens şi abia atunci ştie exact câte pagini trebuie timbrate. Drumurile inutile, care transformă oamenii în mingi de ping-pong, ar fi eliminate dacă ar exista posibilitatea ca taxele de timbru să fie achitate chiar la ghişeul Poştei Române, situat în incinta Palatului de Justiţie. În multe alte reşedinţe de judeţ această măsură a fost luată şi vine în ajutorul oamenilor care, pe lângă taxa de timbru, oricum sunt nevoiţi să cumpere timbre fiscale de la Oficiul Poştal”, a precizat Anca Preda. ”Soluţia propusă de consilier este simplă, uşor de realizat, şi necesită un protocol între Consiliul Local Municipal Iaşi şi Poşta Română. Nu implică alte eforturi financiare faţă de cele de acum pentru că, prin natura sa, Palatul de Justiţie se află sub pază strictă. Volumul de muncă nu ar creşte substanţial pentru Poşta Română dacă ar încasa şi taxe de timbru, urmând să le vireze în contul Consiliului Local contra unui comision. În cazul în care Poşta nu doreşte încheierea unui astfel de protocol, Primăria Iaşului poate lua în calcul detaşarea unui funcţionar în incinta Palatului de Justiţie”, a adăugat consilierul.