Examenul Național de Bacalaureat 2015 a debutat ieri, 8 iunie 2015, cu Proba A, de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română.
Organizată, conform legislației în vigoare, în școala de proveniență a candidaților, proba este obligatorie, fiind comună pentru toate filierele, profilurile şi specializările pe care le-au parcurs candidații în învățământul liceal și are ca scop evaluarea competențelor din programa examenului, domeniile literatură română, limbă și comunicare: utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în diferite situaţii de comunicare; utilizarea adecvată a strategiilor de comprehensiune şi de interpretare, a modalităţilor de analiză tematică, structurală şi stilistică în receptarea textelor literare şi nonliterare; argumentarea în scris şi oral a unor opinii în diverse situaţii de comunicare.
În conformitate cu prevederile metodologiei, evaluarea performanţei în competenţele lingvistice de comunicare orală în limba română se aplică în receptarea mesajelor orale şi scrise şi în producerea unor tipuri de discurs (descriptiv, informativ, narativ, argumentativ) exersate în cadrul învăţământului liceal.
Subiectele cuprind texte literare şi nonliterare, la prima vedere, precum şi itemii corespunzători evaluării competenţelor specifice şi a conţinuturilor asociate din programă. Acestea sunt realizate de experții Centrului Național de Evaluare și Examinare, au un grad de complexitate care să permită tratarea integrală a acestora în maximum 10–15 minute, iar rezultatele se cuantifică în calificative, nu în note.
Precizăm faptul că textele suport sunt selectate astfel încât să îndeplinească diverse criterii, cum ar fi: să acopere o gamă cât mai variată de tipuri de texte, care să stimuleze interesul la lectură; să aibă un caracter autentic, posibil a fi întâlnite în viaţa de zi cu zi; să constituie un decupaj semnificativ şi de sine stătător, de 150-200 de cuvinte, suficient pentru îndeplinirea cerinţelor de evaluare formulate; să fie texte “la prima vedere”, nestudiate la clasă.
În mod evident, această modalitate de examinare se raportează la documentele de politică lingvistică ale Consiliului Europei, pornindu-se de la premisa că absolvenţii de liceu trebuie să demonstreze că au dobândit acele competenţe de comunicare indispensabile vieţii active într-o societate a cunoaşterii specifică secolului XXI, pentru o evoluție de succes în carieră.