În data de 4 noiembrie 2015 a avut loc la Librarium ce-a de-a treia ediție a Cafenelei Educaționale, eveniment organizat de Seven Hills International School în parteneriat cu Asociația Română de Literație sub forma unui workshop pe tema Rolul evaluărilor si testărilor în procesul de învățare.
Prezentarea realizată de invitatul special, Ragnar Solheim – expert în domeniul educațional, fost Director al testelor PIRLS și al Centrului pentru Lectură din Norvegia – a constituit punctul de plecare pentru o dezbatere privind testele ca instrumente de măsurare a rezultatelor învățării, importanța raportării la standarde, efectele psiho-pedagogice ale evaluării asupra procesului de învățare pe de o parte, a regândirii și readaptării demersului didactic pe de altă parte și, nu în ultimul rând, impactul pe termen lung al ierarhizărilor și etichetărilor pe baza notelor/scorurilor asupra traseului educațional dar și asupra personalității elevului.
Activitatea s-a derulat sub forma unui workshop la care au participat cadre didactice din sistemul universitar și preuniversitar din Iași și Chișinău, psihologi, părinți și alte persoane interesate de problematica evaluării ca dimensiune cu impact pe termen lung asupra personalității educabilului. Printre participanți amintim pe: lect. dr. Laura Anița (Facultatea de Fizică, UAIC), lect. dr. Iulian Stoleriu (Facultatea de Matematică, UAIC), lect. dr. Daniela Muntele (Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, UAIC), lect. dr. Lucia Irinescu (Facultatea de Drept, UAIC), lect. dr. Tudor Stanciu (Departamentul de Pregătire a Personalului Didactic al Universității Tehnice Gheorghe Asachi), prof. Brândușa Chelariu (Colegiul Richard Wurmbrand, Iași), prof. Mariana Buruiană (Liceul Teoretic Mihai Viteazul, Chișinău), prof. Ecaterina Moga (Liceul Teoretic Elimul Nou, Chișinău), Dănuț Mănăstireanu (World Vision).
Evenimentul, moderat de doamna lect. dr. Ana Maria Pălimariu, Catedra de germanistica a Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași, a constituit contextul propice schimbului de idei și prezentării de perspective menite să sublinieze caracterul exacerbat al dimensiunii evaluative a procesului instructiv-educativ și necesitatea utilizării evaluării formative cu deplasarea accentului de pe evaluarea învățării pe evaluarea pentru învățare.
Expertiza în raport cu testările naționale și internaționale, cunoașterea profundă a sistemului educațional norvegian și a paradigmelor educaționale de la nivel european constituie premise care îl determină pe domnul Ragnar Solheim să afirme că “evaluarea trebuie să se realizeze pe baza unor instrumente elaborate corect și utilizate pentru scopuri potrivite, administrate și interpretate de specialiști. Atunci când administrezi un test ai obligația de a folosi rezultatele în beneficiul elevilor care au furnizat informațiile. Testarea este un contract între cel care administrează testul și elev: obligația elevului este să se străduiască să obțină rezultate bune iar obligația celui care aplică testul este să folosească rezultatele în beneficiul elevului. În Norvegia, elevii participă la testări naționale la finalul clasei a V-a și la finalul clasei a VIII-a la disciplinele fundamentale. Rezultatele elevilor generează statistici la nivel național pe baza cărora se identifică punctele nevralgice care au nevoie de îmbunătățire sau de intervenție la nivel de politici educaționale și nu pentru a realiza ierarhizări ale școlilor sau ale profesorilor. Dacă s-ar întâmpla așa ceva, atunci testele și-ar pierde scopul pentru care au fost create și administrate”.
Prof. Liliana Romaniuc, Director Seven Hills International School, a concluzionat afirmând: “Mai întâi, cred că avem nevoie să înțelegem că evaluarea învățării trebuie să ia forme noi, adaptate la conținuturile pe care curriculumul le propune, dar și la tipurile de competențe necesare pentru a putea deveni persoane care învață pe tot parcursul vieții. În al doilea rând, rezultatele elevilor noștri la testele internaționale, dar și la examenele naționale ne arată că aceștia au deficiențe mari în ceea ce privește învățarea. Această situație aproape că ne obligă să revizuim, să regândim și să reflectăm la ce, cum, când și de ce facem evaluarea. Norvegia, la fel ca majoritatea țărilor nordice, este un exemplu de bune practici în ceea ce înseamnă predarea care conduce la învățare, iar evaluările pe care ei le fac confirmă acest lucru. Sperăm ca acest workshop să fie un punct de plecare către reflecții și acțiuni concrete în sensul schimbărilor de care are nevoie sistemul educațional românesc”.