Standardul ISO 9001:2015, standard de referinţă pentru sistemul de management al calităţii, a fost adoptat ca standard român SR EN ISO 9001.
Revizuirea standardului a avut în vedere:
– Adaptarea standardul la cerinţele Directivelor ISO/IEC (Anexa XL) în ceea ce priveşte structura, termenii şi definiţiile de bază;ISO 9001 oferta actualizata
– Menţinerea relevanţei standardului prin adaptarea lui la schimbările economice din întreaga lume;
– Integrarea cu alte sisteme de management care s-au dezvoltat independent de sistemul de management al calităţii;
– Creşterea implementării standardului, prin facilitarea aplicării acestuia de către toate tipurile de organizaţii, indiferent de mărimea şi de profilul lor de activitate;
– Adoptarea unui sistem de management al calităţii este o decizie strategică a unei organizaţii, care poate ajuta la îmbunătăţirea performanţei sale globale şi furnizează o bază solidă pentru iniţiativele de dezvoltare durabilă.
Potenţialele beneficii pentru o organizaţie care implementează un sistem de management al calităţii pe baza acestui standard internaţional sunt:
a) capabilitatea de a furniza în mod consecvent produse şi servicii care satisfac cerinţele clientului şi cerinţele legale şi reglementate aplicabile;
b) facilitarea oportunităţii de creştere a satisfacţiei clientului;
c) luarea în considerare a riscurilor şi oportunităţilor asociate contextului şi obiectivelor sale;
d) capabilitatea de a demonstra conformitatea cu cerinţele specificate ale sistemului de management al calităţii.
Principalele schimbări ale noii versiuni ale standardului ISO 9001:2015 sunt:
– Adoptarea structurii de nivel înalt, aşa cum a fost stabilit în Anexa SL a Directivelor ISO/IEC, aplicabilă tuturor standardelor noi de sisteme de management, care va conduce la facilitarea implementării sistemelor de management multiple, integrate. Noua structură cuprinde capitolele: Domeniul de aplicare, Referinţe normative, Termeni şi definiţii, Contextul organizaţiei, Leadership, Planificare, Suport, Operaţiuni, Evaluarea performanţelor, Îmbunătăţire;
– Cerinţe explicite pentru gândirea pe bază de risc care în ediţia anterioară a fost implicită (de ex. prin cerinţele pentru planificare, analiză şi îmbunătăţire), iar în ediţia nouă este incorporată în cerinţele standardului pentru stabilirea, implementarea, menţinerea şi continua îmbunătăţire a SMC; Aceste cerinţe consolidează utilizarea sistemului de management ca instrument de conducere şi ajută la identificarea oportunităţilor de afaceri care contribuie la îmbunătăţirea profitului;
– Se impun mai puţine cerinţe;
– Accentul pus pe documente este mai scăzut. Cerinţele pentru “manualul calităţii”, “proceduri documentate”, “planul calităţi” au fost înlocuite cu termenul “informaţii documentate”;
– Îmbunătăţirea aplicabilităţii standardului pentru servicii;
– Definirea limitelor SMC în care se iau în considerare aspectele interne şi externe şi cerinţele părţilor interesate relevante;
– Accent mai mare pus pe aspectele privind contextul organizaţional;
– Un accent mai mare pus pe cerinţele de leadership, ceea ce conduce la motivarea întregii organizaţii în îndeplinirea scopurilor şi obiectivelor;
– Un accent mai mare pe obţinerea rezultatelor dorite pentru a îmbunătăţi satisfacţia clienţilor.
Prin aplicarea noului standard creşte calitatea şi îmbunătăţirea continuă prin faptul că managementul calităţii poate fi acum complet integrat şi aliniat cu strategia organizaţiei.
Standardul poate fi achiziţionat din cadrul Centrului Zonal ASRO Iasi-Camera de Comert si Industrie Iasi, tel 0232268001, asro@cciasi.ro
A fost publicat SR EN ISO 9001:2015, Sisteme de management al calităţii
Filed in: Economic