Anul 2015 confirmă revenirea și stabilizarea pieței auto. Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat, pe întreg anul 2015, o creștere generală de 20,2% comparativ cu anul 2014. In interiorul acestei cifre, avem autoturismele cu o creștere de 18,7%. Această evoluție, care poate fi caracterizată ca fiind peste așteptările pieței (în ianuarie 2016 urma sa intre în vigoare reducerea cu 4 puncte procentuale a TVA), a avut loc în condițiile în care în trimestrul IV al anului 2015 s-a înregistrat o creștere generală semnificativă (+31,2%) față de perioada similară din 2014. Si pe plan european remarcăm o creștere generală consistentă a vânzărilor de autoturisme, respectiv +9,3% pe întreg anul 2015. Practic, cu excepția unei singure țări, toate statele membre UE au înregistrat creșteri. Este astfel evident faptul că în cele mai mari piețe auto din UE, anul 2015 consemnează creșteri relativ importante la categoria autoturisme, astfel: Germania +5,6%, UK +6,3%, Franța +6,8% și Italia +15,8%, Spania +20,9%.
In România, vânzările au fost, ca și în anii precedenți, susţinute de achiziţiile de autoturisme realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind pe ansamblul anului de 74% (vs. 26% persoane fizice).
Cu un volum total de 120.591 unități vândute, consemnăm în anul 2015 o creștere totală importantă, de 20,2% față de anul 2014. Aceasta creștere vine după ce și în 2014 s-a înregistrat una relativ similară (+21,5%).
La autoturisme la nivel național, top-ul pe mărci la sfârșitul anului 2015 este condus de către Dacia, cu 33.890 de unități (34,5% din total piață), urmată de Volkswagen cu 9.791 unități (10,0%); Skoda 8.849 unităţi (9,0%); Ford 6.067 unităţi (6,2%); Renault 6.020 unități (6,1%) și Opel 3.626 unităţi (3,7%). In funcţie de tipul de combustibil, autoturismele diesel sunt mai cumparate cu o pondere de 53,5%, dar, în continuă scădere de la începutul anului 2015. In ceea ce privește autoturismele hibride sau electrice 100%, au fost vândute în anul 2015 un număr de 495 de autoturisme noi, mai mult decât dublu (110%) comparativ cu anul trecut, când au fost vândute 236 unități.
In Iași, podiumul autovehiculelor vândute este ocupat de Dacia cu 925 unități, Ford 312 unități și Toyota cu 241 unități. Urmează Volkswagen cu 206 unități și Opel cu 198 unități.
În segmentul autovehiculelor utilitare podiumul este ocupat tot de Dacia cu 69 unități, urmat de Ford cu 67 unități și Opel cu 50 unități. Urmează Peugeot și Renault cu 41, respectiv 37 unități.
Grupul Mega Auto – ATI Motors Holding comercializează două din mărcile aflate pe podium
Gabriel Manolache, presedintele Grupului Mega Auto – ATI Motors Holding, grup care la Iaşi reprezintă două dintre mărcile aflate pe podium, consideră că “2015 a fost un an bun, cu o creștere a cotei de piață peste așteptări. Cred ca și la Iași se văd pașii pentru o dezvoltare economică sustenabilă. În 2015 am observat o creștere a încrederii și o îmbunătățire a atitudinii clienților, atât persoane fizice cât și juridice. Am speranța că vor urma ani mai buni și datorită investițiilor făcute în Iași în ultima perioadă. Cred că Iașul va crește economic și politic. Ieșenii merită să beneficieze de un oraș puternic dezvoltat, actualizat și civilizat, cât mai apropiat de orașele din vest și cu toții să ne unim forțele pentru a crește calitatea urbei noastre. Sunt fericit că ocupăm cu două branduri primele două locuri pe podium la mărcile de import, din cele 3 pe care le reprezentăm în Iași, Toyota, Lexus și Ford. Mulțumesc clienților care au avut încredere în brandurile și serviciile noastre, mulțumesc partenerilor care ne-au sprijinit pe parcursul anului și totodată mulțumesc angajaților care au fost la înălțimea așteptărilor clienților”.
“Trendul motorizărilor pentru următorii 10 ani este tehnologia hibrid”
În contextul în care la nivel european se observă o scădere constantă a vânzărilor modelelor echipate cu motoare diesel, Gabriel Manolache apreciază că Toyota are o situaţie care îi permite să abordeze cu optimism piaţa: “Astăzi motorizarea pe benzină are consumuri acceptabile și costuri de achizitie și exploatare mai mică decât la diesel, iar trendul motorizărilor pentru următorii 10 ani este tehnologia hibrid, după care se face trecerea la electric și hydrogen. Pentru moment ultimele două tehnologii sunt scumpe și nu există infrastructură, dar se investește în aceste direcții. În schimb, tehnologia hibrid poate fi achiziționată la același preț cu motoarele convenționale și oferă consum, performanțe și costuri de exploatare mai mici. Grupul Toyota este pionerul și leaderul tehnologiei hibrid, vânzând din 1997 și până astăzi peste 8.000.000 unități la nivel mondial. Întrucât piața auto se mișcă foarte rapid și concurenții noștri nu mai au timp să cerceteze, au făcut deja parteneriate cu Toyota și Lexus și vor pune tehnologia noastră pe modelele lor. Acest lucru dovedește că Toyota are cel mai performant sistem hibrid din lume și nu întâmplător oferă garanție de 200.000 km sau 6 ani la mașinile sale”, a încheiat preşedintele Grupului Mega Auto – ATI Motors Holding.