Elicopterul SMURD Iași s-a prăbușit joi, 2 iunie, în Raionul Cantemir din Republica Moldova, în timpul unei misiuni de preluare a unui pacient în stop cardio-respirator. Niciuna dintre cele patru persoane aflate la bordul aparatului de zbor nu a supraviețuit. În acest accident și-au pierdut viața: dr. Mihaela Dumea (39 de ani, medic de urgență la Spitalul Sf. Spiridon), asistentul Gabriel Sandu (40 de ani), pilotul elicopterului, comandor Doru Gavril (53 de ani), și copilotul căpitan comandor Voicu Șocae (36 de ani).
Elicopterul decolase de la Iași la ora 9.55, iar la ora 11.30 a preluat, din raionul Vulcănești, Republica Moldova, o pacientă cu bronhopneumonie, pe care a transferat-o la Chișinău. “După predarea pacientei, elicopterul a alimentat şi a decolat din nou, în jurul orei 13.10, către Cahul într-o misiune aero-medicală pentru salvarea unei persoane în vârstă de 64 de ani, cu accident vascular cerebral (un cetăţean american – n.r.). Înainte de a ajunge la pacient, a avut loc accidentul“, se arată într-un comunicat de presă remis de Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă. La ora 14.17, conducerea ISU Iași a fost informată de către omologii din Republica Moldova că elicopterul românesc nu mai apare pe radar. După aproape o oră, a venit confirmarea că elicopterul SMURD Iași s-a prăbușit în Republica Moldova, în satul Haragâș, toate cele patru persoane aflate la bord fiind decedate.
Elicopterul prăbușit, un model EC 135, fusese fabricat în 2014. Acest model este cel utilizat de SMURD la nivelul întregii țări.
Specialiștii avansează printre posibile cauze ale acestei tragedii vremea rea (în Republica Moldova era în vigoare un cod galben de averse puternice, însoţite de grindină, iar potrivit martorilor accidentului de elicopter în zonă ploua foarte tare atunci când pilotul a pierdut controlul aparatului de zbor), eroare de pilotaj sau defecțiune tehnică.
Doru Gavril, comandantul echipajului, avea 53 de ani, fiind împuternicit comandant al Unităţii Speciale de Aviaţie Iaşi. “Acesta era încadrat în structuri militare din 23.08.1985, iar în Ministerul Afacerilor Interne din 01.05.2005 şi avea o experienţă de zbor pe elicopter de 4.181 ore, era absolvent al Şcolii Militare de Ofiţeri de Aviaţie Aurel Vlaicu, era căsătorit şi avea un copil”, anunţă Ministerul Afacerilor Interne printr-un comunicat de presă.
Copilotul elicopterului, căpitan-comandor Voicu Şocae, în vârstă de 36 de ani, era “încadrat în structuri militare din 26.07.2003, iar in Ministerul Afacerilor Interne din 01.09.2008. Acesta avea o experienţă de zbor pe elicopter de 1.480 de ore, era absolvent al Academiei Forţelor Aeriene Henri Coandă Braşov din 2003, era căsătorit şi avea doi copii”, precizează MAI.
Procurorul general interimar al Republicii Moldova, Eduard Harunjen, a declarat că a fost declanşată o anchetă în urma prăbuşirii elicopterului SMURD, în cadrul căreia martorii oculari au declarat că “a avut loc oprirea motorului în zbor”. “Au fost audiaţi martori care spun că au apărut defecţiuni la elicopter, în procesul de zbor, legate de funcţionarea ritmică a motorului. Martorii spun că a avut loc oprirea motorului în zbor, membrii echipajului au încercat să-l pornească dar nu au reuşit. Martorii mai spun că au fost frânturi de ritm ale motorului, elicopterul a început să cadă din unghi şi s-a lovit de sol, în pădure. Sunt mulţi copaci doborâţi. Fragmentele elicopterului s-au împrăştiat pe o suprafaţă de mai multe sute de metri”, a declarat Eduard Harunjen.
Victimele acestui accident au fost duse la Centrul de Medicină Legală din Chişinău, urmând să fie stabilite aspectele legate de repatriere. O echipă formată din procurori militari români şi specialişti criminalişti urmează să ajungă în Republica Moldova pentru a participa la cercetările care se fac la locul accidentului.