Un număr de 4.689 de candidați din județul Iași, din care 136 din alte județe, au aflat marți, 19 iulie, liceul unde își vor continua studiile începând de la toamnă. Potrivit reprezentanților Inspectoratului Școlar Județean, pentru cei 131 de candidați nerepartizați în această etapă mai sunt disponibile 407 locuri. ”Majoritatea candidaților nerepartizați provin din zona Pașcani și Hârlău; aceștia au dorit să frecventeze numai un liceu apropiat de domiciliu, motiv pentru care nu au inclus în lista de opțiuni clase din zona Iași, în care ar fi putut să se încadreze cu media cu care s-au prezentat la admitere. De altfel, metodologia nu permite diriginților decât să recomande, să consilieze, iar deciziile finale sunt luate de părinți și absolventi. Recomandăm mai multă atenție în completarea fișelor pentru a doua etapă de admitere”, precizează reprezentanții Inspectoratului, într-un comunicat de presă. Alte 38 de locuri au fost ocupate de absolvenții de gimnaziu de etnie romă, iar 459 de elevi au fost admiși la profilul vocațional (artistic, sportiv, teologic). În cazul liceelor de top, elevii cu cele mai mari medii de admitere (peste 9,00) au optat în general pentru clasele cu profil matematică-informatică sau științe ale naturii (9,64 a fost ultima medie la Colegiul Național, 9,34 la Colegiul Național C. Negruzzi sau la Colegiul Național Emil Racoviță), în timp ce la filologie, media de admitere a coborât uneori sub 9,00 (8,64 la Liceul Teoretic V. Alecsandri din Iași, 8,27 la Colegiul Național Garabet Ibrăileanu sau 8,17 la Liceul Teoretic D. Cantemir din Iași). Interesant este că toți absolvenții cu media de admitere 10 au optat pentru o clasă cu profil real. La Liceul Vasile Alecsandri din Iași, ultima medie fost 7,71 la Matematică-Informatică, iar la Liceul Garabet Ibrăileanu 7,53 la Filologie. O surpriză este interesul scăzut pentru profilul bilingv spaniol de la Liceul Dimitrie Cantemir, zonă în care nu aveau acces elevii fără testul de limbă. Altfel, în contexul unei clase obișnuite, fără restrictii, media de intrare ar fi fost mai mare. Liceele economice sunt în continuare atractive, pentru că oferă specializări interesante și relevante pentru piața muncii. Foarte căutat a fost și profilul Servicii – cea mai mare medie cu care s-a intrat aici fiind 9,43, dar și profilul Resurse naturale și protecția mediului, unde prima medie de admitere a fost 8,02. Liceele tehnologice rămân o variantă importantă pentru absolvenții orientați spre meserii, spre partea pragmatică, aplicativă a domeniilor ocupaționale.
“Cu emotii inerente, cu neliniști și aspirații firesti pentru anii de liceu, promoția gimnazială 2016 are în față oportunități diverse – de la teoretic, științific, artistic sau umanistic până la tehnologic – prin care se pot contura opțiuni de profesii viitoare, iar flexibilitatea traseelor și posibilitatea unor reconfigurări de opinii pot conduce și spre alte școli, specializări, profiluri, în sensul permis de metodologii și regulamente”, a afirmat prof. dr. Camelia Gavrilă, inspector general al Inspectoratului Școlar Județean Iași. Potrivit rezultatelor primei etape a repartizării computerizate în învăţământul liceal de stat a absolvenţilor de clasa a VIII-a (sesiunea iulie 2016), dintre cei 119.578 de elevi care au completat fişe de înscriere au fost repartizaţi 118.661 (99,2%) de elevi, conform uneia dintre opţiunile exprimate. Dintre aceştia, 70.692 (51,48%) de elevi au ales filiera teoretică, iar 47.969 de elevi au optat pentru filiera tehnologică. Numărul total de opţiuni selectate de către candidaţi a fost de 1.792.870, ceea ce conduce la o medie de 15 opţiuni/elev. La nivelul întregii țări, 971 de elevi nu au putut fi repartizaţi, deoarece nu au completat suficiente opţiuni care să le permită încadrarea într-o unitate de învăţământ liceal. Aceştia vor intra în a doua etapă a repartizării, programată în data de 28 iulie. În etapele premergătoare repartizării computerizate, au fost admişi în învăţământul liceal de stat, potrivit reglementărilor în vigoare, 17.699 de elevi în învăţământul profesional, 11.923 de elevi la specializări vocaţionale (dintre care 479 de elevi în învăţământul militar), 1.571 de elevi pe locurile speciale rezervate candidaţilor romi şi 660 de elevi în învăţământul special.