După ce reprezentanţii PNL au anunțat că intenționează să convoace un referendum în cadrul căruia cetățenii să fie consultați asupra modului în care urmează să fie achiziționate cele 75 de autobuze noi, fie prin contractarea unui împrumut de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) – măsură inițiată de primarul Mihai Chirica și aprobată de Consiliul Local Municipal în ședința din 15 iulie, fie prin accesarea de fonduri europene nerambursabile, prin Programul Operațional Regional (POR) 2014-2020 al Uniunii Europene, primarul Mihai Chirica a reacţionat cu fermitate: ”În primul rând, liberalii mint atunci când vorbesc de o așa-zisă alternativă între «banii gratis» de la Uniunea Europeană și creditul de la BERD. Fondurile alocate prin POR – Axa 4.1 pot fi utilizate pentru achiziția de tramvaie și autobuze electrice noi, nicidecum pentru autobuze, așa cum intenționăm noi să cumpărăm. Ca atare, dacă am încerca să depunem un proiect de achiziție de autobuze «clasice», am pierde timp prețios pentru un demers inutil, timp în care ieșenii vor fi lipsiți de transportul public modern pe care ni-l dorim cu toții. Documentele europene arată destul de clar ce putem cumpăra și ce nu. Dacă fondurile sunt destinate achiziției de tramvaie și autobuze electrice, ar fi stupid să vrem să cumpărăm avioane, de pildă… În al doilea rând, chiar dacă am avea o șansă să achiziționăm autobuze prin POR, timpul necesar depășește mult orizontul de așteptare al ieșenilor. Cu siguranță, însă, dacă va exista o oportunitate reală de a achiziționa autobuze cu fonduri europene, nu vom întârzia să depunem un proiect în acest scop. În privința creditului de la BERD, estimăm că la sfârșitul acestui an vom finaliza negocierile cu instituția bancară și vom lansa imediat și procedurile de achiziție. În ceea ce privește Axa 4.1, după cum recunosc și liberalii, data închiderii apelului de proiecte este abia luna iunie a anului viitor. Adăugând procedurile de evaluare, apoi cele de achiziție, ajungem la o perioadă considerabilă în care modernizarea transportului public ar fi practic blocată. În al treilea rând, liberalii ori se fac că nu știu, ori chiar le lipsește înțelegerea aspectului elementar că fondurile europene sunt limitate, dar acoperă o gamă mult mai largă de proiecte. Neavând responsabilitatea directă a administrării orașului, liberalii pot avea cele mai fanteziste propuneri, singurul lor obiectiv fiind acela al beneficiilor electorale. Noi, însă, administrația locală, avem obligația ca din fondurile disponibile prin Axa 4.1 să drămuim investițiile în așa fel încât să acoperim cât mai multe nevoi ale orașului: să finalizăm și modernizarea căii de rulare a tramvaielor (liniile de tramvai Iași – Dancu, Cinci Drumuri – Baș Ceauș, Bucșinescu – Calea Chișinăului, Podu Roș – Țesătura, Tepro – Țuțora și Pod Sf. Ioan – Rond Dancu), să modernizăm și eventual să cumpărăm tramvaie noi, să implementăm sistemul de e-ticketing, să amenajăm puncte intermodale de transfer în transportul public, să construim parcări de tip Park & Ride, iar pe lângă acestea să continuăm și investițiile în educație și cultură. Prin Axa 4.1, pentru toate proiectele de mobilitate urbană am avea la dispoziție circa 40 de milioane de euro, or întregul program de modernizare a transportului public include multe alte investiții pe lângă achiziția de autobuze”, a precizat șeful municipalității ieșene. Pe de altă parte, Mihai Chirica a dat ca exemplu orașele Brașov, Cluj și Timișoara, care sunt conduse de primari PNL și care au apelat tot la credite de la BERD pentru achiziționarea de autobuze «clasice». ”Oare domnii Scripcaru, Boc și Robu, edili cu mai multă experiență în administrație locală decât are domnul Bodea în orice domeniu, nu știau că pot folosi fonduri europene pentru modernizarea transportului public?! Oare și aceștia «amanetează viitorul» brașovenilor, clujenilor și timișorenilor, așa cum s-a exprimat domnul Bodea, sau pur și simplu își fac datoria, folosind toate fondurile disponibile pentru a rezolva cât mai multe dintre problemele comunităților care i-au ales?!”, se întreabă retoric primarul Iașului.
Pe de ală parte, Mihai Chirica subliniază că un eventual credit de la BERD vine cu o serie de avantaje suplimentare foarte importante. ”Pe lângă timpul mult mai redus al achiziției de autobuze, vom beneficia de asistență tehnică în toate procedurile aferente, precum și de asistență de specialitate în planul de extindere a transportului public la nivel metropolitan. Cu alte cuvinte, creditul BERD înseamnă un lot de 70-75 de autobuze care vor intra mai rapid în dotarea transportului public, chiar în cursul anului viitor, asistență în organizarea licitației, precum și soluții de dezvoltare ulterioară a transportului de călători”, afirmă șeful municipalității, care în încheiere se arată ”revoltat și mâhnit” de modul în care reprezentanții PNL tratează problema achiziționării de autobuze noi la Iași. ”Sub pretextul că încearcă să lanseze o dezbatere despre felul în care putem moderniza transportul public în orașul nostru, domnul Marius Bodea aruncă în spațiul public neadevăruri, informații trunchiate, interpretări tendențioase și sofisme ieftine. În loc să propună proiecte viabile, liberalii practică o retorică agresivă și găunoasă, al cărei scop nu e nicidecum găsirea de soluții pentru modernizarea transportului public, ci obținerea de capital politic pentru alegerile parlamentare (…) Noi vrem să cumpărăm 70-75 de autobuze noi, iar cea mai rapidă cale ca acestea să ajungă pe străzile Iașului este printr-un credit de la BERD. Fondurile europene disponibile prin POR – Axa 4.1 vor acoperi alte nevoi majore ale orașului, inclusiv proiecte de modernizare a infrastructurii și transportului public. Creditul și fondurile europene nu se exclud, așa cum pretind liberalii, ci trebuie utilizate simultan, pentru un pachet optim de investiții de care ieșenii să se bucure cât mai curând. Liberalii nu propun soluții concrete, ci fac doar o propagandă zgomotoasă, menită să blocheze proiectele Primăriei și să le maximizeze șansele la alegerile parlamentare de peste câteva luni. Întârzierea dorită de liberali a modernizării transportului public este un risc major pentru confortul și siguranța ieșenilor. Ca primar, refuz categoric să îmi asum acest risc și voi face tot ceea ce îmi stă în putere pentru a moderniza și dezvolta orașul, inclusiv transportul public, dincolo de atacurile și piedicile puse de un politician sau altul. Sunt convins că ieșenii vor ști să discearnă și de această dată, așa cum au făcut-o și pe 5 iunie, între proiecte realiste și improvizații, între soluții concrete și fantezii, între seriozitate și politicianism, între responsabilitate și demagogie”, se arată în încheierea comunicatului de presă semnat de primarul Iașului.