La sfârșitul lunii lunii februarie, timp de 5 zile, elevi și profesori de la Liceul Tehnologic Economic de Turism, alături de parteneri din Ungaria, Suedia și Portugalia au participat la un schimb de experiența, în Budapesta, în cadrul proiectului Erasmus+ ,,Promovarea identității naționale în context european prin obiceiuri și tradiții’’.
Obiectivul principal al proiectului este promovarea specificului național al fiecărei țări partenere prin obiceiuri și tradiții, iar activitățile proiectului se raportează la evenimentele importante din viața omului: sărbătorile de iarnă, sărbătorile Pascale, nunta și botezul.
În această etapă a proiectului, agenda de lucru a cuprins o serie de activități cultural-artistice, educative ce au promovat specificul național prin obiceiuri și tradiții de nuntă.
Prima zi de activități a debutat cu o vizită la Palatul Parlamentului din Budapesta, o construcție grandioasă, și a continuat la școala-gazdă unde au avut loc jocurile de cunoaștere și realizarea unui ghid de supraviețuire, redactat în limba maghiară și în limba engleză. Cu acest prilej elevii au interacționat, s-au cunoscut, au aflat câte ceva unii despre alții. Jocurile de cunoaștere au fost atractive și au implicat pe toți elevii participanți.
În următoarele zile am vizitat câteva muzee care ne-au oferit ocazia să cunoaștem istoricul nunții la unguri, obiceiurile, ritualul, muzica, gastronomia specifice acestui eveniment. Toate aceste aspecte au întregit imaginea asupra nunții ca eveniment important din viața omului. Un loc deosebit pe cate l-am vizitat a fost Muzeul în aer liber, Skanzen Museum, loc în care ,,vechiul’’ și-a păstrat farmecul, iar ochiul vizitatorului este încântat de imaginea arhaică a satului unguresc. Muzeul este construit în forma unui sat cu multe case vechi, tradiționale, iar amenajarea interioară amintește de simplitatea vieții de altădată și păstrează multe elemente de țin de ritualul nunții.
Festivalul culturilor a oferit prilejul fiecărei țări partenere să prezinte specificul național prin obiceiuri de nuntă. Prezentările elevilor au fost însoțite de imagini sugestive, de materiale video și audio, de muzică. La sfârșitul prezentărilor am concluzionat ideea că există multe asemănări în ceea ce privește nunta în Europa. Schimbul cultural a fost susținut și de momentul artistic oferit de echipa-gazdă, prilej cu care elevii și profesorii au învățat un cântec și un dans tradițional unguresc.
Săptămâna de lucru a cuprins și un moment gastronomic în care elevii au gătit un preparat specific: colacul miresei ( echipa României), supa-gulaș ( echipa Ungariei), aperitiv de nuntă ( echipa Suediei) și desert de nuntă ( echipa Portugaliei).
Feedback-ul din partea elevilor a fost unul pozitiv, au fost încântați de diversitatea și calitatea activităților, de frumusețea orașului și au avut oportunitatea de a comunicarea în limba engleză.