În zilele de 10, 11 și 12 aprilie 2017, la nivelul județului Iași au fost implicați în evaluare peste 9 000 de elevi de clasa a II-a (din 182 de unități de învățământ), urmând ca în intervalul 3-4 mai să se deruleze evaluările la clasa a IV-a, iar în intervalul 10-11 mai să se deruleze evaluările la clasa a VI-a.
Clasa a II-a: evaluarea competenţelor fundamentale: scris-citit şi matematică
Testul este proiectat după modelul IEA-PIRLS, IEA-TIMSS şi OECD-PISA și reprezintă un instrument cu ajutorul căruia se poate documenta „decizia evaluativă” într-un mod mai transparent decât prin calificative sau prin note.
Rezultatele sunt folosite pentru elaborarea planurilor individualizate de învăţare ale elevilor. Acestea se comunică părinţilor şi se includ în portofoliul educaţional al elevului.
Clasa a IV-a:
Testele scrise de la EN IV 2015 au acoperit, de exemplu, competenţele de înţelegere a textului scris, precum și competenţele de matematică, având drept referenţial testările internaţionale pentru această vârstă (IEA-PIRLS şi IEA-TIMSS).
Evaluarea competenţelor fundamentale dobândite în ciclul primar vizează structurarea informaţiilor privind performanţele elevilor, în termeni de rezultate (comportamente observabile în urma administrării unor teste scrise), acestea fiind folosite pentru comunicarea cu părinţii elevilor și constituind documente din portofoliul educaţional al elevului.
Clasa a VI-a:
În cazul Evaluării naţionale de la finalul clasei a VI-a, elementul de noutate în raport cu evaluările realizate de către cadrele didactice de la clasă, în mod curent, constă în caracterul „transdisciplinar” al fiecărei probe:
– Limbă și comunicare: în condiţiile curriculumului mono-disciplinar în vigoare, referenţialul îl reprezintă competenţele comune identificate la nivelul disciplinelor „Limba română”, „Limba modernă I” şi „Limba maternă” (în cazul elevilor care studiază în limbile minorităţilor naţionale);
– Matematică și științe: set de competențe de evaluat, comune disciplinelor din aria curriculară „Matematică și științe, în condițiile curriculumului monodisciplinar actual la „Matematică”, „Fizică” şi „Biologie”.
Evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a VI-a este o evaluare naţională şi reprezintă modalitatea de evaluare cu scop de orientare, de optimizare a învăţării elevilor aflaţi la finalul clasei a VI-a, introdusă prin legea educaţiei.
(Surse: Centrul Național de Evaluare și Examinare (www.rocnee.eu) și Institutul de Științe ale Educației (www.ise.ro)
Inspectoratul Școlar Județean Iași coordonează organizarea și desfășurarea Evaluării Naționale pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, activitate complexă, de durată, ce implică o importantă resursă umană și, de asemenea, o dotare materială corespunzătoare a tuturor unităților de învățământ participante.
Pentru fiecare sesiune, se urmărește atent instruirea administratorilor de test, pentru realizarea corectă a testării.