Aflat în cea de-a doua lună de desfășurare, proiectul Școala pentru valori autentice, inițiat la începutul anului școlar 2017-2018 de către Inspectoratul Școlar Județean Iași, a propus Responsabilitatea ca temă pentru activitățile extracurriculare desfășurate în luna noiembrie.
În competiție s-au înscris 94 de unități de învățământ din județ, din mediul rural și urban, reprezentând un număr mult mai mare fata de prima lună – octombrie, cand s-au inscris 56 de școli. In urma derularii unor activități inedite și complexe au fost desemnate, pe nivel de studiu, școlile câștigătoare ale titlului simbolic promovat prin valoarea lunii octombrie. În lista școlilor participante regăsim instituții care au fost implicate activ și în luna octombrie, promovând Punctualitatea prin activități creative și cu impact educativ pentru elevi (Școala Primară Carol I, Școala Gimnazială “Al.Vlahuță” Iași, Școala Gimnazială „Titu Maiorescu” Iași, Școala Gimnazială „Alexandru cel Bun” Iași, Școala Gimnazială Bârnova, Școala Gimnazială Grozești, Școala Gimnazială “Al. I. Cuza” Podu Iloaiei, Liceul Teoretic “M. Costin” Pașcani, Colegiul Economic Administrativ Iași, Liceul Teoretic „V. Alecsandri” Iași, Colegiul Tehnic “Gh. Asachi” Iași etc.), dar și un număr impresionant de noi școli participante atât din mediul urban, cât și din rural: Colegiul Național Iași, Liceul Teoretic „Dimitrie Cantemir” Iași, Colegiul Tehnic “D. Leonida” Iași, Liceul de Informatică „Gr. Moisil” Iași, Colegiul Pedagogic „Vasile Lupu” Iași, Școala Gimnazială Deleni, Liceul Teoretic „Lascăr Rosetti” Răducăneni). Și numărul grădinițelor participante a crescut, patru instituții preșcolare aspirând la titlul Grădinița Responsabilității. S-au evidențiat școlile care au valorizat contribuţia fiecăruia, oferind ocazii de participare activă şi responsabilă a elevilor în viaţa şcolii sau a comunităţii, prin activități ingenioase și creative, cum ar fi dezbateri, colaje, expoziții de desene, distribuire de flyere cu mesaje pe tema responsabilității, lectoratele cu părinții, ore desfășurate în cadrul activității de dirigenție, activităţi de voluntariat, campanii de informare, de protecţie a mediului, vizite la instituții juridice, intreprinderi private, cămine de copii/bătrâni, concursuri, activităţi culturale, realizarea de imagini filmate în școală și comunitate, reportaje TV. Astfel, școlile câștigătoare au propus experienţe de învăţare integratoare şi comprehensive, căi inedite și diverse de formare și motivare a responsabilității în viața de zi cu zi, manifestate prin comportament, limbaj, atitudine, decizii în realția cu semenii, cu școala, cu familia și cu mediul înconjurător .
Comisia de evaluare formată la nivelul I.S.J. Iași a avut o sarcină dificilă în desemnarea școlilor câștigătoare, deoarece numărul școlilor participante la competiție a fost mult mai mare decât în luna precedentă, iar tema – foarte ofertantă pentru organizarea activităților educative. Criteriile de evaluare au contribuit la departajarea școlilor prin numărul de activități implementate, numărul actorilor educaționali și al partenerilor implicaţi, impactul asupra comunității școlare, originalitatea și relevanța activităților, precum și modalitățile de promovare în comunitate. Așadar, instituțiile desemnate câștigătoare în competiția lunii noiembrie pentru titlul simbolic Școala Responsabilității sunt:Școala Gimnazială „Nicolae Iorga” Iași, la ciclul gimnazial – mediul urban; Școala Gimnazială Prisacani, la ciclul gimnazial, mediul rural; Liceul Tehnologic Economic “Virgil Madgearu” Iași, la ciclul liceal. Grădinița cu Program Prelungit Nr. 16 Iași este desemnată Grădinița Responsabilității, deoarece a reușit să implice toți copiii și profesorii de învățământ preșcolar în activități variate de formare a deprinderilor responsabile pentru o viață sănătoasă, prin alimentație, sport, ecologie, grijă față de semeni, educație rutieră, comunicare, în parteneriat cu alte grădinițe și școli, ONG-uri și televiziuni locale.
Cele mai multe școli au apreciat că în urma derulării pragramelor educative din luna noiembrie, elevii au devenit mai toleranți, mai respectuoși, mai responsabili pentru faptele lor și mai receptivi la problemele comunității în care trăiesc.