Școala Gimnazială „George Coșbuc” Iași, implicata în cadrul parteneriatului strategic „En route contre le harcèlement”, finanţat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus+, proiect coordonat de liceul IES LEÓN FELIPE, Getafe, Madrid, Spania și având ca parteneri școlile MOUSIKO SKOLIO SERRON, Serres, Grecia și ISTITUTO COMPRENSIVO STATALE GIOVANNI XXIII TRABIA, Palermo, Italia, a participat în perioada 14-21 aprilie 2018, la ultima activitate de învăţare și realizare de activități prevăzută în calendarul de proiect. Această mobilitate a fost organizată de IES LEÓN FELIPE, Getafe, Madrid, la care au participat 15 profesori şi 40 de elevi din Grecia, Italia, România și Spania. Se încheie astfel cele trei deplasări împreună cu elevii prevăzute în străinătate, activități prin care ne apropiem de finalul proiectului ce a debutat în septembrie 2016.
În cadrul acestei mobilități s-au realizat activitățile prevăzute în formularul de candidatură. Reuniunea a debutat cu întâlnirea oficială cu gazdele liceului Leon Felipe, conducerea școlii și profesorii, vizitarea instituției. Membrii delegațiilor au participat la o lecție de limba spaniolă, la începutul căreia profesorul coordonator al proiectului a vorbit despre importanța studierii la un nivel avansat al limbilor străine, școala gazdă fiind un liceu bilingv de limba engleză. Programul a continuat cu întâlnirea de la primărie cu reprezentanții sectorului educativ, unde s-a discutat despre importanța subiectului ales al proiectului, dar și despre programele culturale și educative pe care le desfăşoară cu scopul combaterii violenței. Ziua a continuat cu o activitate de realizare de evantaie, iar spre seară delegațiile au fostconduse în orașul Toledo, fostă capitală a Spaniei, pentru o vizită culturală.
Programul celei de-a doua zile din mobilitatea de învățare și realizarede activități a început cu vizionarea scurt-metrajelor realizate de fiecare delegație, pentru care echipa României a primit premiul pentru cel mai bun montaj. Filmulețele au fost analizate și evaluate de către elevi, care au lucrat în echipe mixte, folosind ca limbi de comunicare limbile engleză și franceză. La final, reprezentanții fiecărei delegații au formulat concluzii și sugestii referitoare la filmulețele vizionate. A urmat atelierul de cinema, coordonat de unul dintre profesorii spanioli. Scopul a fost ca elevii să filmeze mai multe spoturi publicitare pe diverse teme, în care să integreze un mesaj anti-harcèlement. S-a lucrat ca de fiecare dată în echipe internaționale. A urmat o activitate de destindere care a presupus învățarea pașilor pentru cel mai popular dans spaniol, flamenco. Seara ne-a oferit o surpriză încântătoare: pe scena teatrului din localitate, echipa spaniolă a pregătit un minunat festival cu dansuri, cântece și diverse alte momente artistice, Por la convivencia,care au arătat complexitatea activităților ce au fost realizate pe parcursul celor aproape doi ani de proiect cu scopul prevenirii hărțuirii și violenței. Echipa României a fost prezentă în program cu un dans modern interpretat de eleva Ada Dioșteanu, care a fost un succes.
A treia zi din proiect a fost marcată de ultima parte a atelierului de cinema, când elevii au filmat efectiv spoturile publicitare. A urmat prima vizită culturală din capitala Spaniei: Templul lui Debod, Palatul Regal, Catedrala Almudena, Piaţa Spaniei, unde se află statuia celebrului scriitor Miguel Cervantes, plimbare până la Puerta del Sol, kilometrul 0 al Spaniei, stadionul Santiago Bernabeu. Am vizitat apoi mănăstirea regală San Lorenzo de Escorial. Elevii au avut ocazia să afleinformații importante despre istoria și cultura Spaniei, și-au îmbogățitastfel bagajul de cunoștințe și și-au făcut noi prieteni.
Seara a fost petrecută la pensiunea El Colladito din zona Guadarrama, în aer liber, elevii jucând diverse jocuri în echipă sau plimbându-se. Echipele au finalizat aici și spoturile publicitare. La servirea cinei au participat toți elevii, apoi în cadrul serii dansante s-a tăiat ultimul tort al proiectului.
Elevii s-au bucurat de vizitarea orașului Segovia, a Castelului Alcazar, a Catedralei și a viaductului de pe vremea romanilor. La întoarcerea în Getafe, ne-am oprit pe Dealul îngerilor (Cerro de los Angeles), locul considerat centrul geografic al Peninsulei Iberice.
Înainte de finalizarea celor cinci zile de mobilitate, echipele au vizionat spoturile publicitare, care au fost foarte apreciate atât de elevi, cât și de profesori. S-a realizat de asemenea evaluarea activităților, a vizitelor și a experienței trăite în familie. Elevii au participat apoi la jocuri sportive în echipe internaționale, coordonate de profesorul de sport din școala gazdă. După-amiază, delegațiile au continuat vizita la Madrid: Gara Atocha, Muzeul Reina Sofia, unde se află celebra pânză a lui Picasso, Guernica, Parcul Buen Retiro, Muzeul Prado, unul din cele mai mari muzee ale lumii.
Cu ocazia petrecerii de rămas-bun s-au premiat scurtmetrajelerealizate de fiecare delegație, dar și evantaiele confecționate în prima zide mobilitate. Echipa României a primit premiul special pentru montajulscurtmetrajului împotriva violenței, iar elevul Ovidiu Borșieru a obținutpremiul I pentru evantaiul creat în prima zi.
Elevii din toate delegațiile i-au făcut o surpriză minunată colegului lor din Italia, Salvatore, care și-a serbat ziua de naștere.
Experiența trăită de cei cinci elevi din această mobilitate, dar și din celelalte mobilități din anii trecuți, a reprezentat pentru majoritatea dintre ei o experiență total nouă, la care nici nu s-ar fi gândit dacă nu ar fi existat proiectul. Deplasarea în sine a fost pentru mulți dintre ei o ocazie de a învăța lucruri noi și de a se descurca singuri, fără ajutorul sau sustinerea părinților. Au avut ocazia să observe alte feluri de a fi, de a realiza activități, de a învăța, de a acționa. De fiecare dată s-a subliniat importanța limbilor străine, oricare ar fi acestea. Au avut ocazia să discute cu elevii din celelalte țări și au aflat că invatarea unei limbi străine presupune studiu intens și constant. Cazarea în cadrul familiilor a fost extrem de benefică. Surpriza cea mai frumoasă a fost cunoașterea unei eleve românce, Laura, din școala gazdă, elevă care a participat la două din mobilitățile din străinătate ale delegației spaniole, fiind selectata in echipa de proiect datorită implicării active în toate activitățile școlii ei, dar și a suportului constant pe care părinții l-au oferit profesorilor coordonatori pentru realizarea activităților, lucru de care suntem foarte mândri. Tot pe această cale am aflat că multele felicitări primite pentru realizarea activităților din mobilitatea din România din octombrie 2017 au fost cât se poate de reale, iar felul în care școala noastră s-a prezentat a adus țării noastre prestigiu și apreciere.
Menționăm că echipa profesorilor coordonatori și participanți din cele patru tări s-a reunit pentru a discuta despre aspectele organizatorice, despre site-ul proiectului, pe care vă invităm să-l vizitați, despre organizarea paginilor de facebook din fiecare țară, dar și despre activitățile ce se vor desfășura în următoarea mobilitate, cea din Italia, care va avea loc peste doar o săptămână.