În perioada 21-22 iunie 2018, o delegație a Asociației “Moldova Vrea Autostradă” și a Grupului civic “Împreună pentru A8” s-a deplasat la Bruxelles, pentru a avea discuții și dezbateri aplicate referitoare la proiectele de infrastructură din regiunea Moldovei cu organismele și instituțiile Uniunii Europene.
În ziua de 21 iunie, delegația de ieșeni a fost primită de doamna Karima Delli, președintele Comisiei de Transporturi și Turism (TRAN) din Parlamentul European, în cadrul discuțiilor aplicate și țintite, domnia sa menționând că a înțeles necesitatea construirii de autostrăzi în regiunea Moldovei, una dintre cele mai sărace din Uniunea Europeană.
Doamna Karima Delli a făcut o declarație extrem de importantă: Romania, prin Master Planul General de Transport și statele Uniunii Europene, trebuie să-și asume planurile naționale de dezvoltare a infrastructurii rutiere la nivel european și, implicit, să-și asume dezideratul european de modernizare a coridoarelor principale de transport (TEN-T Core Network), în care sunt incluse A 8 si A 7, până în 2030.
Reprezentanții societății civile au fost invitați și ca observatori la dezbaterile Comisiei de Transport și Turism (TRAN), unde au văzut modul de prezentare a proiectelor fiecărui stat membru al Uniunii Europene, dar și cum se obțin suplimentările de bugete pentru infrastructura mare, din viitorul exercițiu financiar 2021-2027. S-au aflat informații noi, cu privire la linii suplimentare de finanțare, în afară de POIM, care ar oferi posibilitatea finanțării autostrăzii A8, prin CEF 2 (Connecting Europe Facility), în perioada 2014-2020.
În aceeași zi, la Comisia Europeană reprezentanții celor două asociații civice, au fost primiți și de comisarul european pe politici regionale, doamna Corina Crețu, care, alături de experții de la DG REGIO au dezbătut problematica și impactul lipsei autostrăzilor în Moldova. În cadrul întâlnirii s-a precizat oficial faptul că Statul Român, prin autoritățile contractante și aplicante, nu a transmis nicio cerere de finanțare pentru studii de fezabilitate la autostrăzile A8 și A7. Precizăm faptul că realizarea studiilor de fezabilitate este primul pas pentru construcția autostrăzilor A8 și A7. Deși autostrăzile respective fac parte din rețeaua principală de transport (TEN-T Core Network), există peste 4.000.000.000 (patru miliarde!) de euro disponibili prin POIM, iar Comisia Europeană și-a reafirmat interesul și susținerea pentru decontarea proiectelor de autostrăzi în procent de până la 85% din valoarea totală a investiției. Cu toate acestea, Statul Român nu s-a arătat interesat de șansa finanțării studiilor de fezabilitate și a construcției prin fonduri de coeziune. Situația este cu atât mai gravă cu cât timpul rămas din exercițiul bugetar 2014-2020 este destul de scurt și deja există riscul de a repeta, precum POS-T 2007-2013, un nou episod de dezangajare a fondurilor de coeziune pentru România. Ca un detaliu ce vine în ajutorul Statului Român, experții DG REGIO, deși nu agreează soluția parteneriatului public-privat (PPP) prin prisma complexității, a etapelor stufoase de verificare și a rentabilității investiției, s-au arătat dispuși să deconteze studiile de fezabilitate și prin această metodă, cu o singură și elementară condiție: Statul Român să depună cererile de decontare pentru studiile de fezabilitate complete și avizate în timp util! În cazul în care statul român nu depune studiile de fezabilitate pe POIM 2014-2020, pe următorul exercițiu bugetar 2021-2027 nu se mai poate finanța construcția autostrăzilor A8 și A7!
Delegația a mai avut încă patru întâlniri cu europarlamentari români: doamna Claudia Țapardel și domnii Cătălin Ivan, Marian Jean Marinescu și Siegried Mureșan, unii dintre ei membri ai Comisiei TRAN.
Concluzia, în urma celor două zile de întâlniri și dezbateri la Bruxelles este că Uniunea Europeană așteaptă ÎNCĂ din partea Statului Român cererea de finanțare pentru studiile de fezabilitate aferente autostrăzilor din Moldova!
Statul român este obligat să finalizeze studiile de fezabilitate pentru A8 și A7 în cadrul POIM 2014-2020, în caz contrar nu va putea să solicite fonduri de coeziune din exercițiul 2021-2027 pentru construcția acestora!
Statul român este obligat să finalizeze studiile de fezabilitate pentru A8 și A7 pentru că există riscul de dezangajare a fondurilor europene, iar aceste precedente negative pot reduce alocările viitoare de fonduri de coeziune, pentru exercițiul bugetar 2021-2027!
Dar pentru ca Statul Român să facă toate acestea, este necesară buna funcționare a lui, profesionalizarea CNAIR și responzabilizarea tuturor politicienilor, cu privire la faptul că prioritatea cetățenilor este exclusiv construcția autostrăzilor.