Programul „Lapte și corn”, motiv de dispută între Primărie şi Consiliul Judeţean

Un nou „război”, între Primărie şi Consiliul Judeţean, legat de cine ar fi trebuit să organizeze licitaţia pentru implementarea programului „laptele şi cornul” în anul şcolar 2018/2019, face victime printre elevi. Deşi şcoala a început în urmă cu aproape două luni, nici până la această oră, elevii din din municipiu nu beneficiază de mult aşteptatele produse alimentare, ca urmare a faptului că cele două instituţii nu s-au pus de acord asupra unui text de lege.  „Într-un mod ilegal şi total abuziv, fără respectarea conţinutului legii şi cu aviz de legalitate de la Prefectură s-a încălcat în mod flagrant o prevedere a Legii nr. 640, prin care consiliile judeţene erau singurele instituţii, prin lege, care puteau să se ocupe de programul laptele şi cornul în şcolile judeţului Iaşi. Deşi şcoala a început pe 11 septembrie, Primăria a primit pe data de 19 septembrie Hotărârea Consiliului Judeţean nr. 330/2018 privind aplicarea programului pentru şcoli al României, în judeţul Iaşi, începând cu anul şcolar 2018/2019, prin care Domnia Sa (Maricel Popa, preşedintele CJ Iaşi – n.r.) trimite, printr-o anexă, către autorităţile locale, documentaţia în vederea implementării acestui proiect”, a declarat primarul Mihai Chirica. Practic, susţine edilul, preşedintele Consiliului Judeţean nu a reuşit să ducă la bun sfârşit achiziţia produselor alimentare pentru derularea programului „laptele şi cornul” în anul şcolar 2018/2019, încercând apoi, cu disperare, după emiterea HCJ nr. 330/2018, să direcţioneze acest lucru către Consiliul Local Iaşi. „Noi am purtat discuţii pe marginea acestui aspect cu instituţiile abilitate, în special cu APIA, şi ni s-a comunicat că, în conformitate cu prevederile legii, singura instituţie care se ocupă de acest program sunt consiliile judeţene împreună cu consiliile locale ale Municipiului Bucureşti. De altfel, pe data de 2 noiembrie, Guvernul a dat o Ordonanţă de Urgenţă (OG 925/2018 – n.r.), prin care se va putea repartiza această activitate şi către autorităţile locale. Practic, noi, Primăria, începând de vinerea trecută putea aplica hotărârea care fusese emisă pe data de 19 septembrie de Consiliul Judeţean. Ce am vrut să arătăm noi în acest caz? Că este mai cinstit să spui că nu poţi şi te ajutăm noi să poţi, decât să încalci legea cu atâta seninătate. Consiliul Judeţean nu avea dreptul să emită o hotărâre, prin care o obligaţie prevăzută de lege să fie delegată către autorităţile locale”, a mai declarat şeful municipalităţii ieşene. Acesta a precizat că Primăria a întocmit deja documentaţia necesară pentru achiziţionarea produselor alimentare din cadrul programului „laprele şi cornul” pentru şcolile din municipiul Iaşi, deşi normele de aplicare a OG nu au apărut încă. „Cu toate acestea, noi vom da drumul la documentaţie până la apariţia normelor de aplicare,  în încercarea de a ajuta elevii din municipiul Iaşi”, a precizat Mihai Chirica. În replică la acuzaţiile formulate de primar, reprezentanţii Consiliului Judeţean Iaşi afirmă că acestea sunt nefondate, cauzate de „confuzia privind citirea şi înţelegerea legislaţiei în vigoare”. „Ca urmare a afirmațiilor Primarului Municipiului Iași, Mihai Chirica, conform cărora Consiliul Județean Iași a emis Hotărârea nr. 329 privind ”aplicarea Programului pentru școli al Romaniei în judetul Iași începând cu anul școlar 2018-2019” cu încălcarea legii, facem precizarea că proiectul de hotărâre supus votului consilierilor județeni a avut în vedere raportul de specialitate privind aplicarea Programului pentru școli al României în judetul Iași începând cu anul școlar 2018-2019 elaborat de către Direcția Juridică, Legea nr. 55/2018 de aprobare a Ordonanței Guvernului nr.13/, privind aprobarea participării României la Programul pentru școli al Uniunii Europene, H.G. nr.533/2018 privind stabilirea bugetului pentru implementarea Programului pentru școli al României în perioada 2017 – 2023, pentru anul școlar 2018 – 2019, precum și modificarea și completarea H.G. nr. 640/2017 pentru aprobarea Programului pentru școli al României în perioada 2017-2023 și pentru stabilirea bugetului pentru implementarea acestuia în anul școlar 2017-2018,  art.97 alin.(1), art.115, alin(1), lit.c) din Legea nr.215/2001 a administrației publice locale, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Ordonanța  nr. 13 din 18 august 2017 privind aprobarea participării României la Programul pentru şcoli al Uniunii Europene” stipulează la art. 4 că ”Autorităţile competente la nivel local pentru aplicarea Programului pentru şcoli sunt consiliul judeţean şi/sau consiliul local, care îşi asumă organizarea şi derularea procedurilor de atribuire a contractelor pentru achiziţia produselor aferente Programului”. Ordonanța de urgență nr. 925 din  2 noiembrie 2018  prevede că ”În situația în care Programul pentru Școli al României se derulează de către consiliile locale ale comunelor, orașelor și municipiilor și ale sectoarelor municipiului București prin hotărâre a Consiliului Județean, respectiv a Consiliului General al municipiului București , se repartizează sumele defalcate din taxa pe valoare adăugată alocate județelor, respectiv municipiului București , potrivit alineatului 1, aprobate anual prin legea bugetului de stat cu această destinație, pe comune, orașe, municipii, respectiv sectoarele municipiului București, cu asistența tehnică de specialitate a inspectoratului școlar județean respectiv Inspectoratul Școlar Bucuresti”, se afirmă într-un comunicat al Biroului de presă al CJ Iaşi.

Filed in: Administrație

Comments are closed.

;