În data de 29 ianuarie 2019, Asociația Moldova Vrea Autostradă (MVA) a participat ca membru observator la cea de-a VIII-a reuniune a Comitetului de Monitorizare a Programului Operațional Infrastructură Mare (CM POIM) – Subcomitetul Sectorial Transport (SCS T). Precizăm faptul că, din iunie 2018, MVA este activă în două comisii, respectiv CM POIM și SCS T, în calitate de membru observator.
Vicepreședintele MVA, Adrian Covăsnianu, a avut mandatul de a interpela instituțiile publice responsabile de principalele proiecte de infrastructură din zona de Nord-Est a României. Precizăm că în calitate de membru (observator) al CM POIM și SCS T, există posibilitatea actualizării, modificării și completării agendei de discuții. Ca urmare a acestei posibilități, MVA a solicitat discutarea concretă a proiectelor de infrastructură din zona Moldovei.
Delegatul MVA a avut mai multe intervenții punctuale vis-a-vis de cele 3 tronsoane ale autostrăzii A8. Tronsoanele montane (Tg. Neamț-Ditrău și Ditrău-Tg. Mureș) sunt în atenția CNAIR și în câteva zile va fi încărcată în Sistemul de Achiziții Publice (SICAP) documentația tehnică pentru Completarea Studiului de Fezabilitate. Din nefericire, intervențiile MVA pe subiectul tronsonului Ungheni-Iași-Tg. Neamț nu au avut parte de răspunsuri și lămuriri pertinente, ci doar confirmări (tacite) ale celor spuse deja. Reamintim faptul că tronsonul Ungheni-Iași-Tg. Neamț, conform H.G. nr. 357/2018, face parte din lista proiectelor strategice de investiții care urmează a fi pregătite și atribuite în parteneriat public-privat. Însă, conform Studiului de Fundamentare elaborat de CNSP (Comisia Națională de Studii și Prognoze), nu este “atacat” tot tronsonul de 100 km, ci doar 68 km (61 km autostradă și 7 km de bretele de acces) astfel că cei 32 de km pe relația frontiera României-Iași-Lețcani și Cristești (DN2) – Tg. Neamț nu au (se pare!) un administrator clar și, implicit, un manager de proiect. Degringolada și haosul inter-ministerial și inter-instituțional au fost confirmate public de către reprezentanții CNAIR care au afirmat doar că “Da. Este o întrebare bună…”. Răspunsul este unul șocant și implicit unul de evitare a responsabilității, din moment ce CNAIR are specialiști în echipa CNSP, instituție care de jure gestionează Ungheni-Iași-Tg. Neamț în lungime totală de 100 km.
Participarea MVA în cadrul acestor întâlniri tehnice este extrem de necesară pentru a afla informații concrete și actualizate. Participarea activă în cadrul Comitetului de Monitorizare a Programului Operațional Infrastructură Mare este una dintre cele mai importante activități ale MVA.
Misiunea asociației independente și apolitice Moldova Vrea Autostradă este de a genera un curent de opinie favorabil, de a determina și capacita autoritățile statului român și clasa politică pentru a dezvolta un sistem de autostrăzi în regiunea istorică Moldova prin activități de monitorizare, analiză, advocacy și proiecte de comunicare.
Amintim că puteți sprijini și ajuta la păstrarea caracterului independent, imparțial și echidistant al activității noastre și prin redirecționarea, fără niciun cost suplimentar, a 2% din impozitul pe veniturile din salarii, prin completarea formularului 230. O echipa a MVA se va deplasa pentru a-l colecta de la dumneavoastră.