În cadrul proiectului lansat de Inspectoratul Școlar Județean Iași, Școala pentru valori autentice, aflat în cel de-al doilea an de implementare, unitățile de învățământ preuniversitar din județul Iași au exersat Politețea, prin dialogul cu semenii, cu adulții, cu sinele, pentru o comuniune civilizată și pentru educarea copiilor și elevilor în spiritul valorilor civice. Astfel, valoarea lunii februarie – politețea – a creat noi punți între generații, favorizând nu doar dialogul interpersonal, ci și un schimb de valori cu profunde valențe educative.
Școlile care au obținut titlul simbolic Școala Politeții în această lună, în competiția pentru valorile autentice, sunt: Grădinița cu Program Prelungit Nr. 4, Școala Gimnazială „Gh. I. Brătianu” Iași, Colegiul Economic Administrativ Iași, Școala Profesională Stolniceni- Prăjescu, Școala Gimnazială Bîrnova și Liceul Tehnologic „Petre Carp” Țibănești.
Politețea este o trăsătură de caracter care se formează de la cele mai fragede vârste. De aceea, și grădinițele din județul Iași au marcat această valoare prin activități care să le formeze preșcolarilor conduita morală, să le dezvolte un comportament manierat, politicos. Politețea a fost exersată în diferite contexte: pe stradă, la teatru, la muzeu, la biserică, la cumpărături, la spectacol, față de colegi, față de adulți, față de părinți și bunici. „Politețea în ochi de copil”, „Bunele maniere prin teatru”, „Magia politeții”, „Bună ziua!”, „Te rog!” „Mulțumesc!”, „Învățăm din cărți: Fii politicos!” sunt doar câteva dintre activitățile derulate în cadrul Grădiniței cu Program Prelungit Nr. 4, pentru cultivarea acestei valori, adevărată cheie de aur care deschide toate ușile către relații armonioase cu ceilalți.
Activitățile școlilor din mediul rural pe tema politeții s-au desfășurat sub deviza „Cheia politeții deschide toate ușile”. La Școala Profesională Stolniceni-Prăjescu, politețea a devenit, timp de o lună, un mod de a fi constant, responsabil și asumat, atât în școală, cât și în comunitate, prin ateliere interactive, concursuri, activități practice – “Solnița politicoasă”, “ABC-ul comportamentului politicos la școală”, “Atelierul bunelor maniere”, “Să fim politicoși la masă”.
O experiență interesantă de învățare au avut și elevii de la Școala Gimnazială Bârnova, prin activitățile ce au format “buchetul” politeții: mesaje pozitive, bune maniere în școală și în comunitate, respectul reciproc, acceptarea diversității. Elevii, îndrumați de cadrele didactice, au compus și un imn al politeții, această instituție de învățământ, ca multe altele din mediul rural, fiind, încă de la debutul proiectului, o prezență constantă în competiția proiectului “Școala pentru valori autentice”.
La Liceul Tehnologic „Petre P. Carp” Țibănești, politețea a fost pusă în valoare prin schimbarea rolurilor. Liceenii au fost dascăli pentru preșcolari, dar și pentru profesorii lor. Prin acest mod inedit de a pune în valoare potențialul creativ al elevilor, demersul s-a extins și în comunitate prin distribuirea semnelor de carte, realizate de elevi, dar și prin exersarea comportamentelor civilizate, la un ceai. Astfel, politețea a dobândit valențe multiple, în contexte variate, mai ales prin modul în care a fost experimentată în relația cu ceilalți.
După evaluarea fișelor trimise de școlile participante la proiect, putem spune că luna dedicată politeții a favorizat organizarea unor activități cu impact pe termen lung, tipărite în memoria afectivă a elevilor, cu valori transmise de la o generație la alta, fapt care confirmă, încă o dată, că școala nu este un spațiu izolat al dezvoltării personale, ci un spațiu al comuniunii, al frumosului, al educației necesare în viața de zi cu zi.