În perioada 1 – 6 aprilie 2019, patru profesori de la Școala Gimnazială ,,George Coșbuc”- Iași au participat la primul flux de formare din cadrul proiectului Educaţia OUTDOOR – un pas spre educaţia pentru dezvoltare durabilă, desfășurat în Finlanda, în două centre de tineret diferite (Kokkola și Virrat). Proiectul a fost finanţat de către Uniunea Europeană prin programul Erasmus+, 2014-2020, KA1, nr. referinţă 2018-1-RO01-KA101-047952. În cadrul aceluiași proiect urmează să se desfășoare încă două fluxuri de formare, în Gibraltar și Portugalia, în luna iulie 2019, la care vor participa 8 profesori.
Tema cursului Out of the box – Environmental Education and Outdoor Learning in Finland este legată de educația în afara sălii de clasă, prin metode interactive, mai puțin convenționale, în care jocul este elementul principal, alături de starea de bine a elevului. Acest tip de educație este inovator chiar și pentru sistemul de învățământ finlandez.
La cursul menționat au participat 9 profesori din 4 țări (Belgia, Polonia, România și China) la care se adaugă și Finlanda, țara gazdă a cărui sistem educațional a fost prezentat. Din România au participat reprezentanţii Şcolii Gimnaziale „George Coşbuc”: profesor pentru învățământul primar Petronela Doina Coșug, profesor de limba franceză Ana-Maria Samson, profesor pentru învățământul primar Nicoleta Dăriescu, profesor pentru învățământul preşcolar Maria Claudia Bunduc.
Coordonatoarea acestui proiect, doamna profesor pentru învățământul primar Petronela Doina Coșug, a menționat că acest curs oferit de formatorii finlandezi îi va ajuta pe profesorii români să implementeze, în afara sălii de clasă, activități prin care elevii să învețe într-un mod relaxant cum să aprecieze natura și cum să folosească ceea ce aceasta ne oferă, pentru a descoperi lucruri noi legate de protecția mediului, fauna și flora specifice zonei în care se află, resursele naturale. Se creează, de asemenea, legături afective între copil și natură prin care se dezvoltă abilitățile sociale, iar conexiunea cu natura reprezintă primul pas către educația pentru dezvoltarea durabilă a viitoarelor generații. Cursanții au putut observa și participa la activități prin care elevii învață într-un mod sănătos și integrat disciplinele din curriculumul național, cum ar fi matematica, limbile străine, noile tehnologii, științele etc.
Învăţarea în aer liber este experimentală, bazată pe implicarea directă a elevului în procesul de învățare, se învaţă în medii autentice. Învăţarea în aer liber oferă şi exerciţii fizice sănătoase. Competenţele sociale sunt de asemenea consolidate. Joaca elevilor contribuie în mare măsură la propria dezvoltare socială, deoarece în joc nu există diferenţe între elevi.
În cadrul acestui flux s-au realizat toate activitățile propuse în program: s-a început cu un tur ghidat al Muzeului de Istorie Naturală din Helsinki, jocuri de cunoaștere, activități în aer liber pentru nivel preșcolar, primar și gimnazial, conduse de profesori finlandezi, dar și de instructori suedezi, care au fost inițiatorii acestui nou concept de educație la Kokkola. Ultima parte a cursului a avut în vedere aventura ca factor declanșator al învățării: hiking, bridge swing, low rope, canoeing, high rope, orienteering (Virrat – centru de tineret Marttinen).
Pentru doamna profesoară de limba franceză, Ana-Maria Samson, participarea la acest curs a însemnat o adevărată oportunitate de a învăța cum se poate preda limba străină prin joc în aer liber. Deși relieful României nu permite evadarea în orice moment într-un colț de pădure ca în Finlanda, se pot găsi destule oportunități în mediul înconjurător din apropierea unităților de învățământ pentru a învăța aproape oricare elemente de vocabular, dar și unele acte de limbaj, cu ajutorul unor jocuri gen Kimble, robotul, căutarea de mesaje, jocuri cu zarul.
Domnișoara profesoară pentru învățământul preșcolar, Bunduc Maria Claudia, a apreciat în mod deosebit asistarea într-un cadru nonconformist pentru cei obișnuiți cu mediul academic standard la o abordare educațională inovatoare bazată pe joacă în aer liber, dar și pe învățare în natură. Abordarea educației din perspectiva ‚,exteriorului’’ are un efect semnificativ asupra formării preșcolarilor și a elevilor pe toate planurile, aceștia dezvoltând abilități sociale mai pronunțate, cu o capacitate de lucru mai mare în echipă, și mai mult decât atât, având o mai mare încredere în sine și în ceea ce pot face. Ei vor crește mai altruiști, mai conștienți de sine și de lumea din jurul lor. În acest mediu, cadrul didactic încurajează și inspiră preșcolarii prin experiențe pozitive, ce îi vor însoți în ,,aventura numită viață’’ o lungă perioadă de timp.
Participarea la acest proiect a fost posibilă cu ajutorul finanțării oferite de Uniunea Europeană prin intermediul programelor de formare Erasmus+, iar întreaga responsabilitate pentru materialele și punctele de vedere prezentate este a autorilor.