Formarea psihopedagogică realizată de Colegiul Pedagogic “Vasile Lupu” în şcolile şi grădiniţele de aplicaţie precum şi mentorarea acestor elevi de către profesorii metodişti ai şcolii reprezintă componentele cele mai importante ale dezvoltării competenţelor profesionale de învăţător-educator.
În acest context, în anul școlar 2018-2019 Colegiul Pedagogic „Vasile Lupu’’ implementează proiectul Erasmus + de educație școlară nr. 2018-1-RO01-KA101-047670 intitulat Activităţi de coaching şi mentorat pentru o inserţie profesională eficientă a viitorilor învăţători .
În cadrul acestui proiect 12 profesori metodiști ai practicii pedagogice au fost formați in două fluxuri. Astfel, un prim flux de 6 profesori s-a desfășuat la partenerul Kairos Europe Limited în perioada 18-22 martie 2019 în Londra iar cel de-al doilea flux in perioada 8 -12 aprilie 2019 la Ecole Supérieure du Professorat et de l’Education în Niort, Franța.
Obiectivele cursului de formare au urmărit:
1.dezvoltarea competențelor de planificare, organizare și evaluare a activității de mentorat și coaching;
2.dezvoltarea abilităților de identificare a profilului psiho-moral al elevului/cadrului didactic stagiar;
3.dezvoltarea abilităților de utilizare a computerului, de operare cu mijloacele informatice aplicabile în activitatea de mentorat;
4.dezvoltarea competențelor cheie: competențe lingvistice, de comunicare interculturală, a învăța să înveți, dezvoltarea spiritului de inițiativă și antreprenoriat.
Această formare în domeniul mentoratului a profesorilor metodişti a avut în vedere trei componenete: relaţională, referitoare la relaţia dintre dintre mentor- elev mentorat, componenta ştiinţifică precum şi cea comunicativă. Relaţia dintre mentor şi elev mentorat este un parteneriat care se construieşte pornind de la încredere şi respect reciproc. În cadrul acestei relaţii 75% este reprezentat de comnicarea non-verbală şi numai 25% comunicare verbală. Mentorul este astfel persoana care însoţeşte şi sprijină elevul în propria sa devenire încercând sa declanşeze shimbări dorite şi asumate conştient de către acesta, fără ca el să impună nimic.
Profilul profesorului mentor este un profil complex dublat de o mare responsabilitate, capabil de a-şi asuma provocările acestui rol. Mentorul este nu numai un expert cu o bogată experienţă în domeniul disciplinei dar şi bun comunicator, un foarte bun facilitator şi, nu în ultimul rând, un foarte bun psiholog.
“Mobilităţile din cadrul acestui proiect au creat oportunitatea cunoaşterii unei alte viziuni asupra rolului mentorului” a declarat Irina Cosovanu, profesorul coordonator al proiectului.
Doamna director Mihaela Ungureanu a subliniat, de asemenea, că rolurile complexe ale mentorilor de practică pedagogică şi de carieră pentru tinerii viitori învăţători şi educatori constituie o provocare în lumea de astăzi şi sunt asumate cu mare responsabilitate de profesorii metodişti.