„Educația schimbă vieți” este deviza celei de-a XII-a ediții a Concursului național Euroscola, concurs la care participă și o echipă de 24 de elevi de la Liceul Teoretic „Ion Neculce” din Târgu Frumos, entuziaști și dornici de implicare în activități care să genereze un impact pozitiv în comunitate.
Programul EUROSCOLA, organizat de Biroul de Legătură al Parlamentului European în România, în parteneriat cu Ministerul Educației Naționale, a fost creat pentru a informa tinerii despre procesul de integrare europeană și pentru a promova participarea lor la construcția Uniunii Europene.
În coroborare cu tematica propusă de programul Euroscola din acest an, obiectivele proiectului țintesc identificarea unei personalitati la nivel local, care a reușit să aibă un parcurs demn și frumos în viață prin educație, învățarea și practicarea unei meserii și care a contribuit la funcționarea normală și la bunăstarea comunității, precum și conceperea și implementarea unei campanii de informare și conștientizare a publicului larg cu privire la rolul educației și al învățării unei meserii pornind de la povestea de succes identificată.
Astfel, o campanie importantă a acestui proiect se derulează în prezent sub denumirea Oameni care fac istorie (People make history. People are history.), campanie care pune accentul pe oameni, ca principali agenți ai schimbării, pe acele personalități care constituie un model autentic în cadrul unei comunități și care, prin puterea exemplului personal, inspiră și pe semenii lor să adopte o viziune pozitivă și constructivă asupra planului de viață individual și să acționeze, în consecință, spre binele propriu, precum și pentru cel al grupului din care fac parte. Este vorba despre acei oameni care dăruiesc din cunoașterea și experiența lor și care au realizări cu adevărat importante, în beneficiul unei întregi comunități, oameni care scriu istorie, prin modelul de acțiune pe care îl oferă, schimbarea pozitivă pe care o aduc în societate, prin faptele lor, care chiar contează în evoluția noastră, a tuturor, oameni cu un parcurs demn și frumos în viață prin educație și învățătură și practicarea unei meserii sau profesii.
Nu întâmplător, această acțiune a purtat pașii tinerilor Liceului Teoretic „Ion Neculce” spre situl arheologic din Costești, în apropierea orașului Târgu Frumos, aflat la cea de-a șaptea campanie de cercetare, sub coordonarea unor oameni pasionați de arheologie, reputați istorici, Dumitru Boghian, profesor universitar al Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava, și Sergiu-Constantin Enea, profesor de istorie și director al Liceului Teoretic „Ion Neculce” din Târgu Frumos, oameni dedicați valorificării identității culturale a orașului Târgu Frumos și care par să nu cunoască limitele eforturilor imense pe care trebuie să le depună în munca lor de a scrie pagini importante din istoria locului.
Dumitru Boghian, conferențiar doctor universitar, istoric, arheolog, fost profesor și director al Liceului Teoretic „Ion Neculce” din Târgu Frumos, a devenit personalitatea aleasă de liceeni în proiectul cu care vor participa la Concursul național pentru liceeni EUROSCOLA. Câștigătorii concursului vor participa la un eveniment Ziua Euroscola organizat la Strasbourg, în 2020. Programul reunește periodic peste 500 de elevi de liceu din cele 28 de state membre, oferindu-le ocazia, pe parcursul unei zile, de a afla cum funcționează Parlamentul European, de a se cunoaște între ei, de a-și împărtăși viziunile și așteptările. Participanții la Strasbourg ei devin membri ai Parlamentului European, pentru o zi, discută în comisii, formulează propuneri legislative, dezbat propunerile în plen, adresează întrebări, fac comentarii și adoptă sau resping propunerile legislative, însă într-o altă limbă decât limba maternă.
Inițiativa de a alege această destinație de studiu a derivat din multiplele proiecte derulate la Liceul Teoretic „Ion Neculce” din Târgu Frumos, pe parcursul anului școlar anterior, sub îndrumarea domnului director, proiecte care au stârnit curiozitatea elevilor în ceea ce privește orașul în care trăim, proiecte prin care s-au apropiat de sensul și însemnătatea identității noastre ca locuitori ai unui oraș despre care tot aflăm că păstrează cu prețuire file importante de istorie care nu încetează să ne tot dezvăluie din trecutul locului care încadrează cultura noastră în patrimoniul european.
La fața locului, profesorul Sergiu Enea a prezentat elevilor activitatea de pe situl arheologic și a făcut elevilor cunoștință cu domnul profesor Dumitru Boghian, cu care are o un istoric îndelungat de colaborare în cadrul proiectelor de cercetare științifică derulate sau în curs de desfășurare. Astfel elevii au avut oportunitatea unui dialog cuprinzător, deschis, despre educație, arheologie, istorie, oameni, despre viață, despre ce dă sens omului, din perspectiva dumnealui, dovedindu-se a fi un model pentru tineri, cu o experiență bogată a unei munci frumoase de construire a unor fragmente de valoare a istoriei locului, deschis la dialogul cu noi, prin care a oferit elevilor din cunoașterea sa, devenindu-le pentru câteva ceasuri un învățător și călăuzitor în găsirea unor răspunsuri în ceea ce privește viitorul. Elevii su surprins arheologia „în plina sa minunăție”, după cum spune Teodor Stavarache, elev în clasa a IX-a. „Am fost martori la procesele de colectare, curățare și identificare a viitoarelor exponate găsite de către studenții de la Facultatea de Istorie.”, continuă Teodor, amintindu-și de cuvintele domnului profesor: „Arheologia o ai în sânge de când te naști, chestia asta e făcută din pasiune.”, reținând, totodată îndemnul de a trece de la dorința de a face ceva la îndeplinirea visurilor, „cuvinte pe care mulți tineri au nevoie să le audă și să mediteze asupra lor, pentru că avem nevoie de oameni pasionați, oameni inteligenți și care știu ce vor de la ziua de mâine. După cum zicea și domnul profesor, omul este creator de istorie, dovadă că verbul a trăi se conjugă numai la timpul prezent, timp care trece până la urmă și lasă în urmă trecutul, dar și distrugător de istorie. Este bine că oameni ca el încearcă să salveze ce ne-a lăsat trecutul în vitrina nisipoasă pe care călcăm și căreia îi ținem umbră neștiutori. Sunt bucuros că am avut o asemenea experiență care pe viitor mă va face să mă gândesc și la trecut!”
Totodată, elevii au înțeles că „fiecare individualitate umană este un diamant multifațetat, care dobândește străluciri multiple, când un meșter plin de sârguință șlefuiește toate detaliile şi dă noi posibilități de a reflecta lumină, moment în care vedem cu toții o multitudinte de refracții si reflexii ale luminii care dau frumusețe omului.”, consemnează Adina Elena Brahar, Liviu Grosu și Alexandra David, membri ai echipei Euroscola a liceului, care au transcris interviul acordat de istoric pe durata vizitării sitului. Tinerii au conștientizat, de asemenea, necesitatea cultivării competențelor de autocunoaștere și autodezvoltare. Aceștia concluzionează, din mesajul cu care au rămas în urma întâlnirii, că „cel mai frumos este omul care își duce visurile la îndeplinire.”
Cea de-a doua campanie, „Credem în oameni. Credem în educație”, se axează pe creșterea gradului de conștientizare a elevilor cu privire la rolul educației și formării profesionale în atingerea potențialului fiecărui cetățean, precum și asigurarea prosperității economice durabile. Totodată, campania vizează îmbunătăţirea nivelului de cunoaştere şi înţelegere a cadrului strategic „Educaţie şi formare 2020” (ET 2020) care se bazează pe abordarea învățării pe tot parcursul vieții, vizează orice formă de educație (formală, non-formală sau informală) și formarea profesională pentru adulți.
Proiectul se va finaliza în luna octombrie, perioadă în care va fi organizată Conferința „Educația schimbă vieți” care va expune rezultatele și impactul acțiunilor întreprinse.
Proiectul de campanie al liceenilor din Târgu Frumos este descris, pe larg, pe blogul proiectului, AICI, iar noutăți despre derularea campaniei găsiți pe pagina de Facebook a proiectului, Euroscola 2019 – Liceul Teoretic „Ion Neculce” Târgu Frumos.