Unul dintre elementele care a individualizat încă de la începuturile sale Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași – FITPTI (3-10 octombrie, cu un Prolog pe 29 septembrie și un show case Teatrul Luceafărul, pe 1 și 2 octombrie) a fost ideea de a avea în program cât mai multe exclusivități. Pe această linie conceptuală care arhitecturează un eveniment cultural reacreditat de o comisie de experți internaționali, al șaselea an la rând, ca “festival remarcabil”, toate spectacolele produse de instituții de stat și independente din România selectate de criticul teatral Oltița Cîntec sunt pentru prima oară în Iași, pentru ca aura de sărbătoare a evenimentului să fie cât mai strălucitoare. Legături primejdioase (Teatrul Mic București), cu Florin Piersic Jr în Valmont și Diana Cavaliotti în Madame de Merteuil, 153 de secunde, un performance realizat de Ioana Păun pe tema tragediei produse în Clubul Colectiv, Cocoțat pe schele (Art no More București), un spectacol pentru tați realizat de Robert Bălan pe texte ale unor scriitori care au traversat perioada de adaptare la postura de părinte, Bun de export, al Catincăi Drăgănescu (Teatrul Point București), care documentează experiențe personale în legătură cu plecările masive din țară (conform INS, România ȋnregistrează o pierdere netă prin migrație externă de 1 român la fiecare 5 minute și 27 de secunde), Taximetriști, un spectacol despre România văzută prin ochii celor care ne transportă pe străzi supra-aglomerate și sparte, și care iau pulsul țării prin miile de povești pe care le aud și le spun, sunt doar câteva exemple de titluri care portretizează România la cei 30 de ani de libertate pe care îi aniversează în 2019. Sub acest generic – Libertate – se va derula întreaga ediția a XII-a a FITPTI. În privința invitaților străini (peste 500, anul acesta!), cei mai mulți sunt pentru prima oară în România, numai la Iași. Printre ei, Compania Utervision din Japonia (Povestea tăietorului de bambus, o străveche poveste japoneză transpusă scenic în stil Bunraku), Yun Hyejin Coreea de Sud cu un spectacol croit în jurul unui instrument tradițional coreean, Gayageum (Lângă tine), Nukketeatteri Sampo Helsinki Finlanda, cu un spectacol muzical pe teme de circ (Circus Sampo), Useful Monsters Marea Britanie, cu o ingenioasă creație (Mutanți promițători), Kayan Marionette Egipt, cu o producție blackligt (Imaginație 7/ Păpușile au talent), Compania Djarama Senegal (Bucățica de lemn), Samoelet Franța (De atunci pinguinii zboară), Traviecircus Mexic/Italia, cu un spectacol stradal inspirat din mari teme ale culturii mexicane (FIESTA), Compania Fenix Germania, un spectacol open air cu costume iluminate din interior (Luminile viziunii), Los Claveles Spania cu un spectacol nonverbal (Capra cu șapte iezi) etc. O expoziție interactivă, Prietenii lui Crusoe, va veni la Iași tocmai din Spania (Compania Toc de Fusta) și va poposi în foyer-ul Teatrului Luceafărul, invitându-i pe spectatori să interacționeze cu automate de mari dimensiuni inspirate din peripețiile lui Robinson Crusoe. “Din punct de vedere conceptual, am considerat că așezând în program creații pe care publicul nostru nu le-a mai văzut vreodată vom dispune de un atu care să reliefeze identitatea FITPTI, care să-i dea o notă specială de unicitate, de atractivitate pentru spectatori deschiși la noi provocări culturale. Un public care e evoluat odată cu evenimentul nostru, care s-a modelat și pe care vrem să-l răsfățăm în continuare cu propuneri estetice cărora să nu le poată rezista”, a precizat curatorul FITPTI, Oltița Cîntec.
Festivalul Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iaşi, un eveniment al exclusivităților
Filed in: Cultură, Informațía zilei