Primarul Mihai Chirica a semnat vineri, 3 iulie, contractul de servicii de elaborare a unui studiu de fezabilitate pentru soluții alternative de transport public aerian / subteran și a unui studiu de fezabilitate pentru axe de circulație protejată pentru biciclete. Studiile vor fi făcute în cel mult trei luni de SC IM Design Studio SRL, în cadrul unui contract în valoare de 49.000 lei, fără TVA (58.310 lei, cu TVA). Studiile vor trebui să analizeze și să propună o serie de soluţii de transport subteran cu metroul, aerian pe şină (monorail) sau aerian pe cablu (telecabină) și, respectiv, de transport pe axe de circulaţie dedicate / protejate pentru biciclete, prin prisma unor elemente precum context local / internaţional, trasee / axe / linii / piste (poziţionări, parametri tehnici etc.), avantaje / dezavantaje, limitări (constructive, legislative, tehnice, financiare etc.), fezabilitate, impact, soluţii tehnice / indicatori tehnici / descriere tehnologică etc., analiză comparativă a opţiunilor, corelarea cu alte proiecte investiţionale de transport, etc. Scopurile generale ale acestor soluții sunt descongestionarea traficului urban, reducerea emisiilor de carbon şi, implicit, reducerea poluării, precum şi promovarea unui stil de viaţă sănătos. Potrivit caietului de sarcini asumat de firma menționată, Municipiul Iași cunoaște un fenomen de suprapopulare în ultimii ani, populația extinzându-se semnificativ către zonele limitrofe și fiind astfel nevoită să facă zilnic naveta dus – întors înspre / dinspre mediul urban / periurban. În contextul dezvoltării sistemului de transport cu implicaţii la nivel metropolitan, fluxurile zilnice de călători sunt preluate atât prin sistemul public de transport (autobuze, tramvaie), cât şi prin sistemul auto alternativ de transport privat. În schimb, aglomerările în traficul urban – metropolitan presupun, pe lângă luarea unor măsuri de descongestionare a traficului în punctele cheie, şi o suplinire a rutelor actuale de transport clasic cu soluţii de transport alternative. În prezent, unele zone din oraş cu extensie înspre zona metropolitană nu sunt acoperite suficient de sistemul de transport actual, de exemplu zona Moara de Vânt, zona Galata cu extensie înspre Miroslava (Valea Adâncă) sau zona Bucium – Bârnova. Aceste zone rezidenţiale sunt colinare, mai greu accesibile pentru transportul clasic de transport public, cu autobuzul sau tramvaiul. Pe de altă parte, aceste zone ar putea fi acoperite prin sisteme alternative de transport cum ar fi transportul subteran sau transportul aerian (suspendat, pe cablu / şină), pentru care s-ar putea crea şi dezvolta ulterior axe / linii / trasee de transport dedicate care să lege urbanul şi periurbanul Municipiului Iaşi. În altă ordine de idei, ca alternativă la transportul clasic de călători se propune crearea unor axe / piste de circulaţie dedicate / protejate pentru biciclete, care să fie separate de pietonal, astfel încât să nu creeze conflicte între pietoni şi biciclişti. De aceea este necesară crearea unui sistem integrat de transport pe bicicletă, cu piste moderne amenajate în conformitate cu prevederile Codului Rutier.
Studii privind soluţii alternative de transport în municipiul Iaşi
Filed in: Administrație, Informațía zilei