La încheierea mandatului de inspector general al Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Iaşi, Liliana Romaniuc a prezentat marţi, 5 iunie, un bilanţ al activităţii sale, în cadrul căruia, pe lângă realizări, a evidenţiat şi o parte dintre nerealizările şi lucrurile mai puţin reuşite în calitate de manager general al învăţământului preuniversitar local. La capitolul realizări, fostul inspector general al IŞJ Iaşi a enumerat modernizarea, eficientizarea şi depolitizarea acestei instituţii, inclusiv a unităţilor şcolare aflate în subordine, monitorizarea frecvenţei elevilor la cursuri şi îmbunătăţirea acesteia, asigurarea corectitudinii organizării examenelor naţionale şi a testelor internaţionale, precum şi înfiinţarea Centrului Judeţean de Resurse. În acest context, Liliana Romaniuc a subliniat că, sub conducerea acesteia, învăţământul preuniversitar ieşean a fost „depolitizat” aproape în totalitate, Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi fiind un exemplu în acest sens la nivelul întregii ţări. „Dacă cineva spune că nu se poate depolitiza sistemul de educaţie din România, atunci acela minte. Exemplul cel mai bun în acest sens îl reprezintă Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi, care pe perioada mandatului meu a fost depolitizat aproape în integralitate”, a spus Romaniuc, care a adăugat că, oriunde va activa de acum înainte, ca profesor sau manager, va susţine necondiţionat depolitizarea învăţământului românesc. În ceea ce priveşte nerealizările din mandat, fostul inspector general al IŞJ Iaşi a evidenţiat neimplicarea totală a beneficiarilor sistemului de educaţie (elevi, cadre didactice, părinţi) în managementul unităţilor de învăţământ, un ritm lent al formării managerilor educaţionali, eşecul restructurării grupurilor şcolare din judeţ, precum şi nereuşita în ceea ce priveşte asigurarea numărului optim de grădiniţe din judeţ, astfel încât toţii copiii să poată fi incluşi în procesul educaţional. Liliana Romaniuc s-a arătat împotriva schimbării, o dată la patru ani, a inspectorilor generali şi a directorilor de şcoli, motivând că acest lucru aduce grave prejudicii atât procesului de învăţământ, în general, cât şi continuării unor proiecte importante demarate în decursul anilor la nivelul inspectoratelor şi al şcolilor sau grădiniţelor. „Dacă vom schimba directorii de şcoli sau inspectorii generali o dată la patru ani, de fiecare dată vom fi obligaţi să o luăm de la capăt, nereuşind niciodată să ducem lucrurile începute la bun sfârşit. De aceea, consider că o mai mare stabilitate în acest domeniu ar fi mai mult decât benefică procesului educaţional românesc”, a afirmat fostul inspector general al IŞJ Iaşi. La final, Liliana Romaniuc a prezentat şi câteva dintre „provocările” cărora a trebuit să le facă faţă, în calitate de manager general al învăţământului preuniversitar ieşean, în perioada 2009 – 2012, cât s-a aflat la conducerea inspectoratului, printre acestea numărându-se continuarea lucrărilor la o serie de investiţii deja începute, reorganizarea reţelei şcolare, precum şi, nu în ultimul rând, implementarea descentralizării în acest sector de activitate, incluzând aici descentralizarea financiară, descentralizarea resurselor umane şi, respectiv, descentralizarea curriculară.
Prin ordine ale ministrului interimar al Educaţiei, Liviu Marian Pop, 30 de inspectori generali şcolari, printre care şi Liliana Romaniuc, inspectorul general al IŞJ Iaşi, membru al PDL, au fost schimbaţi din funcţii. Locul Lilianei Romaniuc va fi luat de Camelia Gavrilă, actualul director al Colegiului “Costache Negruzzi” din Iaşi, membru PNL. Ministrul Liviu Marian Pop a precizat că, începând cu data de 22 august vor fi organizate concursuri pentru ocuparea posturilor de inspectori generali în judeţe.