În Sala Verde a Prefecturii a avut loc vineri, 3 iunie, o întâlnire de lucru privind stadiul proiectului de construcție a Autostrăzii Unirii (Autostrada A8), la care au participat, alături de autoritățile locale (Bogdan Cojocaru, prefectul județului Iași, Costel Alexe, președintele Consiliului Județean Iași), reprezentanți ai mediului politic și ai societății civile. Toți cei prezenți au stabilit ca este necesar ca atât autoritățile locale cât și celelalte structuri de decizie de la nivelul județului, alături de sociatatea civilă, să-și unească forțele pentru ca proiectul Autostrăzii Unirii să devină realitate.
„A fost o întâlnire pot să-i spun istorică, pentru că este pentru prima dată când toți factorii politici s-au pus la aceeași masă, de asemenea și autoritățile locale împreună cu cele centrale, astfel încât să încercăm să punem umărul fiecare pe zona lui de competență, în așa fel încât Autostrada Unirii (Autostrada A8) să depășească eventualele alte probleme care ar mai putea apărea în realizarea acestui proiect”, a declarat, la finalul întâlnirii, prefectul Bogdan Cojocaru.
“Poziția noastră a fost clară. Cerem Guvernului, Prim-Ministrului, Ministrului Transporturilor și Directorului General CNAIR un calendar clar, asumat, astfel încât să nu pierdem banii din PNRR pentru capetele din sectorul montan al Autostrăzii Unirii, respectiv Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Târgu Neamț – Leghin. Pentru tronsonul Moțca – Ungheni, de care se ocupă Consitrans, proiectantul ne-a asigurat că vom avea la începutul lunii august varianta finală de traseu. Consitrans consideră că fazarea proiectului, respectiv Moțca – Lețcani și Lețcani – Ungheni, ar fi cea mai avantajoasă în acest moment. Această etapizare ar permite ca sectorul Moțca – Lețcani să fie scos la execuție în cel mai scurt timp. Oricare va fi soluția aleasă în final, important este ca acest proiect să fie implementat. Vom continua să punem presiune, indiferent de cine conduce Ministerul Transporturilor, Guvernul sau orice altă institutie implicată, astfel încât să nu pierdem această șansă la dezvoltare pe care o reprezintă A8 pentru Moldova’’, a precizat, la rândul său, președintele Consiliului Județean Iași, Costel Alexe.
Acesta a subliniat că pentru ca etapele birocratice să poată fi scurtate, Consiliul Județean Iași a constituit, încă de acum un an, un grup de lucru interinstituțional împreună cu Prefectura, instituțiile cu atribuții în domeniu, ONG-urile care militează pentru A8 și un număr de 20 de primării din județ.
“Acest grup de lucru a avut rolul de a sprijini CNAIR în relația cu autoritățile locale pentru actualizarea SF-ului pe baza noilor PUZ-uri și PUG-uri. Au fost organizate, de asemenea, întâlniri de lucru și dezbateri publice la care au participat Primăria Municipiului Iași, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, UAT-urile de pe traseul viitoarei autostrăzi, dar și locuitorii din zonă și toți cei interesați de proiectul A8. Am căutat cele mai bune soluții și pentru conectarea la viitoarea autostradă, luând în calcul Parcurile Industriale, centurile orașelor Podu Iloaiei și Târgu Frumos și traseul Centurii de nord a Municipiului Iași, dar și accesul la Spitalul Regional de Urgențe și Aeroportul Internațional Iași. Consiliul Județean Iași își va asuma în continuare rolul de a mobiliza toți actorii implicați în acest proiect, astfel încât să eliminăm orice fel de piedici birocratice’’, a mai spus Costel Alexe.
“În acest moment, autostrada A8 este proiectată în proporție de 90% pe tronsonul Moțca – Podu Iloaiei, urmând ca după ce va fi aprobat traseul final între Podu Iloaiei și Ungheni, să putem demara studiile geotehnice, iar până în luna septembrie să finalizăm studiul de fezabilitate. Primul tronson, Moțca – Podu Iloaiei, este aproape gata, studiile geotehnice sunt finalizate pe tronsonul Moțca – Târgu Frumos, urmând ca la sfârșitul lunii iunie să finalizăm și studiul geotehnic pe tronsonul Târgu Frumos – Podu Iloaiei”, a afirmat Petre Ene, director general adjunct al Consitrans SRL, firmă care a câștigat licitația pentru realizarea studiul de fezabilitate și a proiectul tehnic pentru Autostrada A8, pe tronsonul Târgu Neamț – Iași – Ungheni.
“În primul rând s-a convenit un program foarte clar, care va fi transmis mai departe la nivel de Ministerul Transporturilor și Compania Națională de Autostrăzi și Infrastructură Rutieră (CNAIR), pentru că aici este, de fapt, marea problemă, după care urmează ca acest program să fie urmărit foarte strict. Termenele sunt foarte strînse, iar acest lucru este impus de termenul final de finalizare a investiției, respectiv 30 august 2026. Este vorba despre o serie de decizii, care dacă nu vor fi luate în următoarele două săptămâni ar putea duce la întârzierea realizării proiectului”, a declarat Cătălin Urtoi, președintele “Asociației Împreună pentru A8”.