Primul autobuz electric fabricat în România, prezentat oficial la Iași (GALERIE FOTO)

În prezența primarului Mihai Chirica și a reprezentantului companiei ATP Trucks Automobile, la Iași  a avut loc astăzi prezentarea primului autobuz electric proiectat și fabricat în România, denumit ATP BUS.

Timp de două săptămâni, vehiculul va fi operat de Compania de Transport Public (CTP), alternativ, pe traseele de autobus din municipiu, după următorul program:

* 19 iulie 2022: traseul 42

* 20 iulie 2022: traseul 52

* 21 iulie 2022: traseul 19

* 22 iulie 2022: traseul 28

* 23 iulie 2022: traseul 30

* 24 iulie 2022: traseul 36

* 25 iulie 2022: traseul 42

* 26 iulie 2022: traseul 52

* 27 iulie 2022: traseul 19

* 28 iulie 2022: traseul 36

Călătoria cu autobuzul electric va fi gratuită pentru călători.

Acțiunea care a avut loc astăzi la Iași face parte din programul companiei românești, prin care mijlocul de transport este prezentat companiilor de transport locale și cetățenilor din mai multe orașe ale țării.

Până acum, autovehiculul a mai fost testat în Oradea, Brăila, Făgăraș, Târgu Mureș, Turda, Cluj-Napoca, Sibiu, Sighișoara, Bistrița, Satu Mare, București și Bacău.

Autobuzul ATP Bus are un design confortabil și spațios, beneficiind de 83 de locuri și având o lungime de 12,18 metri. Autonomia în oraș este de minim 200 de kilometri și de maxim 360 de kilometri. Prețul estimat este de circa 350.000 de euro

Furnizorii cu care compania colaborează pentru livrarea componentelor sunt bine cunoscuți pe piață. Printre aceștia se numără: CATL, ZF AG, DANA GK, Prestolite, WABCO, BOSCH/ZF și alții. Aceștia oferă piese precum pachete de baterii, axe, motor electric, care este un motor sincron cu magnet, sistem de frânare, sistem de climatizare și sistem de direcție.

Alte facilități ale primului autobuz electric românesc sunt: o podea joasă și o trapă de acces pentru a veni în ajutorul persoanelor cu dizabilități.

Autobuzul dispune de rețea de WI-FI, disponibilă gratuit, prize USB cu 2 porturi încorporate, regăsite în dreptul fiecărui set de scaune.

Potrivit primarului Mihai Chirica, municipalitatea face în acest moment demersuri în vederea montării stațiilor de încărcare pentru autobuzele eelctrice care urmează să sosească luna viitoare la Iași.

“Noi deja avem contractate stații de încărcare rapidă pentru autobuzele electrice. Ele vor fi amplasate în Tudor Vladimirescu, în Copou, precum și la capetele de traseu. Este bine de știut că aceste autobuze funcționează cel mai bine atunci când sunt încărcate lent și nu rapid. În acest fel nu se suprasolicită acumulatorul, iar durata de viață a vehiculului este mult mai mare. Stațiile lente de încărcare vor fi amplasate în zonele de garare a autobuzelor, respectiv la Gară și în Tudor Vladimirescu, mai întâi, după care în zona noului depou din Dacia. Nu stația de încărcare în sine este problema, acesta este lucrul cel mai simplu de efectuat. Important este să ai sursa de curent, foarte important pentru capacitățile pe care urmează să le încarci. În prezent muncim la realizarea acestui proiect, motiv pentru care am luat deja primele relații împreună cu distribuitorul de energie electrică, pentru a amplasa capacitățile de încărcare acolo unde se află și capacitățile de furnizare a curentului electric”, a declarat primarul Mihai Chirica.

“Autobuzul care a fost prezentat astăzi la Iași vine ca o mănușă pentru compania noastră, având în vedere că din luna august, la Iași vor sosi primele autobuze electrice cumpărate cu fonduri europene. De asemenea, cu ajutorul acestui autobuz avem oportunitatea să testăm traseele pe care vor fi introduse autobuzele electrice și totodată să testăm autonomia unui astfel de vehicul electric. Este foarte important faptul că autobuzul este proiectat și fabricat în România, fiind un proiect dezvoltat în țara noastră. Pe viitor, sperăm ca firma respectivă să participe la licitații și să înceapă producția de serie”, a precizat Cristian Stoica, directorul general al Companiei de Transport Public (CTP).

“Autovehiculul este conceput să funcționeze până la temperaturi de minus 30 de grade Celsius până la plus 30 – 35 de grade Celsius, condițiile în care funcționează la capacitatea maximă. Acest lucru nu înseamnă că peste aceste valori, autobuzul se oprește. S-ar putea doar să nu funcționeze la capacitatea optimă sistemul de climatizare sau bateriile, în rest, funcționarea lui este absolute normal, a afirmat, la rândul său, Lucian Varga”, reprezentantul firmei ATP Trucks Automobile.

Contracte semnate pentru 44 de autobuze electrice

Primăria Municipiului Iași derulează deja un amplu program de modernizare a transportului public cu finanțare europeană nerambursabilă.

Astfel, pe 23 decembrie 2021, primarul Mihai Chirica a semnat împreună cu SC BMC Truck&Bus SA contractul de furnizare a 24 de autobuze electrice cu lungimea de circa 10 metri. La acestea se adaugă 24 stații de încărcare lentă și 7 stații de încărcare rapidă.

Autobuzele care vor fi livrate Iașului vor avea o autonomie de 130 de kilometri cu instalația de aer condiționat pornită. Vehiculele vor avea o capacitate de 24 de locuri pe scaune și 72 de locuri în picioare.

Cele 24 de autobuze au o valoare de achiziție de 47.280.008 lei, fără TVA (56.263.209,52 lei, cu TVA, circa 11,4 milioane de euro).

Ele vor fi folosite în transportul public din Iași astfel: 14 pe ruta 42 (Copou – CUG) și 10 pe traseul 52 (Piaţa Alexandru cel Bun – Pasaj Octav Băncilă – Copou).

Pe 15 aprilie 2021, primarul Mihai Chirica și Solaris România au semnat un contract în valoare de 66.753.064 lei (circa 13,51 milioane euro), care prevede furnizarea către Municipiul Iași a 20 de autobuze electrice Solaris cu o lungime de 12 metri, șase stații de încărcare rapidă și 20 de stații de încărcare lentă.

Grație fondurilor europene, Municipiul Iași va beneficia, în total, de 76 de mijloace de transport electrice (32 de tramvaie – PESA și Bozankaya – și 44 de autobuze electrice), în valoare totală de aproximativ 462 de milioane de lei, respectiv circa 94 de milioane de euro.

Finanțarea pentru toate aceste vehicule este asigurată prin Programul Operațional Regional 2014 – 2020, Axa prioritară 4 „Sprijinirea dezvoltării urbane durabile”.

Filed in: Administrație, Informațía zilei

Comments are closed.

;