Primarul Mihai Chirica a semnat astăzi, în cadrul unei festivități care a avut loc la Palatul Roznovanu, autorizația de construire necesară demarării lucrărilor de extindere a Aeroportului Internațional Iași.
La eveniment au fost prezenți președintelle Consiliului Județean (CJ) Iași, Costel Alexe, directorui general al Aeroportului Iași, Romeo Vatră, și reprezentantul companiei Strabag SRL, antreprenorul general al proiectului, Johann Andreas Poelzl.
„Cu 20 de ani în urmă, când ieșenii începuseră deja să călătorească din ce în ce mai mult peste hotare, se vorbea continuu despre necesitatea de a moderniza Aeroportul Internațional Iași. Probabil nici cei mai optimiști dintre noi nu anticipau o creștere atât de semnificativă a numărului de pasageri și nici faptul că autoritățile vor înțelege destul de rapid cât de important este transportul aerian. De-a lungul ultimilor ani, Aeroportul din Iași s-a modernizat continuu, dar abia astăzi putem spune că Iașul chiar va avea Aeroportul pe care îl merită. Unul demn de secolul al XXI-lea! Salut și susțin extinderea Aeroportului cu atât mai mult cu cât Municipiul Iași va fi principalul beneficiar al acestei investiții. Să nu uităm că întreaga parte de nord a Iașului va intra foarte curând într-o profundă transformare, atât Spitalul Regional de Urgență, cât și viitorul cartier Smart City urmând a schimba radical zona. Prin urmare, nordul municipiului va beneficia de o rețea de circulație modernă care va avantaja inclusiv Aeroportul. Felicit promotorii acestui proiect – echipele de la Consiliul Județean și Aeroport -, cu atât mai mult cu cât este vorba de atragerea unor fonduri europene, Iașul – atât municipiul, cât și județul – dovedindu-se încă o dată fruntaș în țară la capitolul proiecte europene!”, a declarat primarul Mihai Chirica.
„Suntem pregătiți să începem lucrările la al doilea cel mai mare aeroport din țară. Am înțeles, încă de la început, că avem nevoie de un parteneriat activ între Consiliul Județean, Aeroport, Primăria Municipiului Iași, și am făcut un efort instituțional coordonat pentru a ne asigura de succesul proiectului de modernizare. Investiția aceasta nu este doar în devoltarea aeroportului, ci a întregii regiuni, iar efectele se vor resimți chiar odată cu începerea lucrărilor, prin angrenarea mediului de business și a forței de muncă locale. Pe termen mediu și lung, aeroportul va fi un pilon de dezvoltare economică, socială, a turismului și a mobilității. Începând din 2024, Aeroportul Iași va fi autostrada noastră aeriană care va conecta Iașul cu restul țării și cu întreaga Europă”, a afirmat, la rândul său, președintele Consiliului Județean, Costel Alexe.
„Practic, cu această autorizație de la Primărie, suntem doar la un pas de începerea lucrărilor la noul terminal, rămânând doar recepția proiectului tehnic și ordinul de execuție a lucrărilor. S-au făcut eforturi deosebite pentru finalizarea întregii documentații și obținerea avizelor necesare, și am reușit să parcurgem toate aceste etape în timp record, pentru a putea prinde ultimul tren privind finanțarea europeană. Urmează o perioadă extrem de încărcată, vom fi nevoiți să ne desfășurăm în același ritm pentru a încheia cu succes proiectul până la sfârșitul lui 2023. Vom avea al doilea cel mai mare terminal din țară, după Otopeni, cu o capacitate dublă de procesare, investiția incluzând o parcare extinsă, noi căi de acces în fața terminalelor și un parc fotovoltaic. Mulțumesc tuturor celor care s-au implicat activ în realizarea etapelor de implementare a celui mai mare proiect derulat vreodată de Aeroportul Iași, echipei de la Aeroport, Consiliului Județean, Primăriei și celorlalte instituții și autorități, care au înțeles necesitatea realizării acestui obiectiv și ne-au sprijinit necondiționat”, a declarat directorul general al Aeroportului Iași, Romeo Vatră.
Administratorul Stragab SRL, Johann Andreas Poelzl, a subliniat că proiectarea Terminalului T4 s-a făcut după cele mai noi tehnologii existente pe piață.
„Așa cum am spus și la momentul semnării contractului, suntem foarte mândri că am câștigat licitația pentru noul terminal al Aeroportului Iasi, un proiect solicitant și provocator în același timp, deoarece trebuie să îl proiectăm și să îl executăm în 16 luni, astfel încât acesta să devină operabil în 2024. Proiectarea terminalului T4 a fost realizată după ultimele tehnologii, fapt ce va avea un impact pozitiv asupra execuției și coordonării lucrărilor. Nu în ultimul rând, aeroportul va avea beneficia de suport pentru partea de mentenanță a noii infrastructuri. Având de la bun început sprijinul autorităților, am ajuns la finalul celor trei luni de proiectare, iar astăzi ne aflăm aici, pentru a primi autorizația de construire, care ne va permite practic să începem lucrările la noul terminal, primul pas fiind turnarea fundațiilor pe piloni. De asemenea, am reproiectat întreaga structură pentru a micșora perioada de execuție la două luni, astfel încât să putem închide clădirea până la sosirea iernii. Doresc să mulțumesc Aeroportului, autorităților locale pentru sprijinul acordat în această etapă de proiectare, și sunt sigur că Iașul va avea unul dintre cele mai bune aeroporturi din țară”, a spus Johann Andreas Poeltz.
La începutul lunii mai a acestui an, conducerea Consiliului Județean Iași a semnat contractul de finanțare europeană, în valoare de circa 447,27 milioane de lei (circa 72 milioane de euro), pentru modernizarea și extinderea Aeroportului Internațional Iași. Tot în cursul lunii mai, conducerea Aeroportului Internațional Iaşi a semnat și contractul pentru serviciile de proiectare şi execuţie a unui nou terminal, T4, de peste 30.000 metri pătraţi, investiţia urmând a fi terminată la sfârşitul anului viitor.
Construcţia noului terminal, dar şi extinderea parcării auto vor fi realizate de compania austriacă Strabag, în asociere cu alte firme. Compania are la dispoziţie 16 luni pentru finalizarea proiectului, din care patru luni pentru proiectare şi 12 luni pentru realizarea efectivă a lucrărilor. În urma lucrărilor Aeroportul Iaşi va beneficia de un terminal având o capacitate de procesare de 3,3 milioane de pasageri pe an. În perioadele de vârf, T4 va putea să asigure realizarea formalităţilor pentru 950 de pasageri pe oră. Vor exista şapte porţi pentru Plecări şi trei porţi pentru Sosiri, iar îmbarcarea pasagerilor se va face prin poduri suspendate.
Viitorul Terminal T4 al Aeroportului va fi construit cu o amprentă la sol de peste un hectar, pe trei niveluri (subsol, parter, etaj), și va avea o suprafață desfășurată de 31.210 mp, pe o lungime de 200 de metri și o adâncime de 50 de metri. Acesta va fi ridicat pe actualul amplasament, în continuarea terminalului T3, și va fi legat de acesta printr-o galerie. Viitorul T4 este proiectat pentru a putea procesa 3,3 milioane de pasageri anual și 950 de pasageri/oră în perioadele de vârf, și va deservi zborurile internaționale, traficul intern urmând a fi transferat din T2 în T3.
Întregul proiect de dezvoltare a Aeroportului Internațional Iași are o valoare de aproximativ 328 milioane de lei fără TVA.
Consiliul Județean Iași va investi și în modernizarea infrastructurii de transport rutier pe zona de nord, pentru a facilita accesul către aeroport. Astfel, va fi modernizat drumul județean DJ 282G: limita Municipiului Iași — Aroneanu — Rediu Aldei și se va realiza drumul de legătură din DJ 282G (Aroneanu) către Aeroportul Internațional Iași, în total 6,5 kilometri. Modernizarea drumului de la aeroport va asigura și conexiunea cu viitoarea bretea a Autostrăzii A8, dar și accesul către Spitalul Regional de Urgență.