Toate cele cinci cereri de dotare cu sisteme de avertizare și asistență anti-coliziune pentru conducătorii de vehicule destinate transportului public, depuse de Primăria Municipiul Iași la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLAP), au fost aprobate și vor fi finanțate cu fonduri europene prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) – Componenta C10 – Fondul Local.
Astfel, toate cele 140 de autobuze şi 150 de tramvaie aflate în dotarea Companiei de Transport Public (CTP) Iaşi vor fi dotate cu sisteme anti-coliziune digitalizate prin intermediul unei investiţii în valoare totală de 4.800.000 euro, fără TVA (5.712.000 euro, cu TVA), respectiv 23.628.960 lei, fără TVA (28.118.462,40 lei, cu TVA).
„Este o veste excelentă pentru orașul nostru, care vine în completarea programul de modernizare a transportului public ieșean, pe care l-am susținut în cea mai mare parte cu fonduri europene. Tot prin intermediul PNRR vom achiziționa 18 tramvaie cu lungimea de 22 de metri, 25 de autobuze electrice de 10 metri, iar prin Programul Operațional Regional (POR) avem 32 de tramvaie PESA și Bozankaya, 20 de autobuze electrice Solaris de 12 metri și 24 de autobuze BMC de 10 metri. Astfel, grație fondurilor europene, prin POR și PNRR, Municipiul Iași va beneficia de 119 de mijloace de transport electrice (50 de tramvaie și 69 de autobuze), în valoare totală de aproximativ 744 de milioane de lei, respectiv circa 150 de milioane de euro! Este cel mai mare program de investiții din istoria transportului public ieșean, unul dintre cele mai consistente din țară și avem ambiția ca transportul public din Municipiul Iași să fie nu doar verde, modern și inteligent, ci și cel mai performant din România”, a declarat primarul Mihai Chirica.
Scopul sistemului anti-coliziune pentru autobuze și tramvaie este de a avertiza conducătorii înaintea producerii unor coliziuni în trafic, reușind astfel să reducă semnificativ rata accidentelor.
Sistemul va elimina o problemă în exploatarea mijloacelor de transport asociată unghiurilor moarte care pun probleme reale în trafic. Practic, va fi posibilă evitarea accidentării pietonilor și bicicliștilor care ajung în zona unghiurilor moarte. În cazul detectării unui pericol iminent de coliziune, sistemul emite alerte vizuale și sonore, pentru a ajuta conducătorul autobuzului să evite accidentul.