La finalul lunii martie 2023, în evidența fiscală a Municipiului Iași se înregistrau un număr total de 633.972 roluri (persoane juridice – 58.738; persoane fizice – 575.234), din care 299.552 roluri active (persoane juridice – 16.571; persoane fizice – 282.981). Rolurile active sunt rolurile care au matricole (bunuri sau înscrisuri) care nasc creanțe bugetare, respectiv obligații de plată ale contribuabililor către bugetul local.
Situația comparativă a numărului contribuabililor care au efectuat plăți (parțiale sau integrale a sumelor datorate) și a bonificațiilor acordate la data de 31 martie 2023, respectiv 31 martie 2022, se prezintă astfel:
Indicator | U.M | 01.01
~31.03.2022 |
01.01
~31.03.2023 |
2023/2022 % |
0 | 1 | 2 | 3 | 4=3/2*100 |
Roluri cu plăți | nr. | 138.878 | 144.064 | 103,73 |
Roluri cu plăți integrale | nr. | 120.318 | 125.714 | 104,48 |
Roluri cu plăți persoane fizice | nr. | 131.831 | 136.557 | 103,58 |
Roluri cu plăți integrale persoane fizice | nr. | 115.211 | 120.241 | 104,37 |
Roluri cu plăți persoane juridice | nr. | 7.047 | 7.507 | 106,53 |
Roluri cu plăți integrale persoane juridice | nr. | 5.107 | 5.473 | 107,17 |
Bonificații total | lei | 3.535.210 | 3.884.521 | 109,88 |
– persoane fizice | lei | 1.166.756 | 1.268.801 | 108,75 |
– persoane juridice | lei | 2.368.454 | 2.615.720 | 110,44 |
Total beneficiari bonificații | nr. | 106.941 | 112.117 | 104,84 |
– persoane fizice | nr. | 102.938 | 107.968 | 104,89 |
– persoane juridice | nr. | 4.003 | 4.149 | 103,65 |
Din totalul de 144.064 roluri cu plăți, acestea au fost efectuate astfel:
- 054 roluri cu plăți în numerar și reprezintă 54,18% din total;
- 606 roluri cu plăți cu cardul prin POS și reprezintă 26,10% din total;
- 404 roluri cu plăți on-line prin SNEP (Ghiseul.ro), aplicația e-tax și ordine de plată și reprezintă 19,72% din total.
În concluzie, s-au prezentat la ghișeele Direcției Generale Economice și Finanțe Publice Locale 115.660 contribuabili (plăți cu numerar și card prin POS), ceea ce reprezintă 80,28% din total roluri cu plăți (144.064).
Referitor la încasările realizate la principalele impozite și taxe locale de la începutul anului și până la 31 martie 2023, acestea sunt mai mari decât cele înregistrate în aceeași perioadă a anului trecut.
În ceea ce privește încasările în numerar, cât și cu cardul, prin POS, în perioada 1 ianuarie – 31 martie 2023 s-au eliberat 146.018 documente de plată față de 147.650 în aceeași perioadă a anului trecut (o scădere cu ~ 1,11 %) și s-a încasat suma de 43.495.571,48 lei față de 42.281.486,10 lei comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut (o creștere cu ~ 2,87 %).
Iată o situație a încasărilor la principalele venituri din impozite, taxe, concesiuni, prestări servicii și amenzi.
DENUMIREA INDICATORILOR | Încasări 01.01-31.03.2022 mii lei | Încasări 01.01-31.03.2023 mii lei | Procent încasări 2023 fata de încasări 2022 pentru perioada de raportare % | Diferența încasări 2023 fata de încasări 2022 pentru perioada de raportare mii lei | |||
0 | 2 | 3 | 4=3/2*100 | 5=3-2 | |||
TOTAL VENITURI * din care: | 445.431,11 | 463.931,41 | 104,15 | 18.500,30 | |||
VENITURI PROPRII din care: | 366.615,65 | 365.264,50 | 99,63 | -1.351,15 | |||
Cote si sume defalcate din impozitul pe venit | 113.908,32 | 165.392,53 | 145,20 | 51.484,21 | |||
Impozit si taxa pe clădiri (cod 07.02.01.01+07.02.01.02) | 50.538,71 | 54.494,15 | 107,83 | 3.955,44 | |||
Impozit pe clădiri de la persoane fizice | 13.935,73 | 15.078,02 | 108,20 | 1.142,29 | |||
Impozit si taxa pe clădiri de la persoane juridice | 36.602,98 | 39.416,13 | 107,69 | 2.813,15 | |||
Impozit si taxa pe teren (cod 07.02.02.01+07.02.02.02+07.02.02.03) | 14.082,72 | 16.080,32 | 114,18 | 1.997,60 | |||
Impozit pe terenuri de la persoane fizice | 3.830,13 | 4.227,63 | 110,38 | 397,50 | |||
Impozit si taxa pe teren de la persoane juridice | 10.176,46 | 11.742,44 | 115,39 | 1.565,98 | |||
Impozitul pe terenul din extravilan | 76,13 | 110,25 | 144,82 | 34,12 | |||
Impozit pe mijloacele de transport (cod 16.02.02.01+16.02.02.02) | 13.405,18 | 14.553,08 | 108,56 | 1.147,90 | |||
Impozit pe mijloacele de transport deținute de persoane fizice | 8.813,72 | 9.757,32 | 110,71 | 943,60 | |||
Impozit pe mijloacele de transport deținute de persoane juridice | 4.591,46 | 4.795,76 | 104,45 | 204,30 | |||
Venituri din concesiuni și închirieri | 8.028,76 | 15.958,45 | 198,77 | 7.929,69 | |||
Venituri din prestări de servicii (termoficare) | 149.410,93 | 66.072,45 | 44,22 | -83.338,48 | |||
Venituri din amenzi și alte sancțiuni aplicate potrivit dispozițiilor legale | 3.754,44 | 2.755,26 | 100,02 | 0,82 | |||
Alte venituri proprii | 13.486,59 | 29.958,26 | 222,13 | 16.471,67 |
Organul fiscal al Municipiului Iași are toată infrastructura necesară pentru a lucra ONLINE în condițiile legii, respectiv:
- orice cereri sau documente pot fi depuse la organul fiscal prin e-mail (căsuța poștală electronică) sau fax. Contribuabilii pot opta pentru primirea actelor administrative fiscale (certificate de atestare fiscală, decizii de impunere, somații, titluri executorii, etc.) prin e-mail (căsuța poștală electronică) sau fax., pe baza unei cereri adresate organului fiscal local prin indicarea, după caz, a numărului de fax, a adresei de e-mail (pentru persoane juridice este necesară semnătura electronică extinsă bazată pe un certificat calificat) unde să se comunice actele administrative fiscale;
- certificatele de atestare fiscală pentru persoane juridice și persoane fizice privind impozite, taxe locale și alte venituri datorate bugetului local pot fi solicitate de contribuabili și comunicate acestora prin platforma edirect.e-guvernare.ro, în condițiile deținerii de către contribuabili și organul fiscal a unei semnături electronice extinsă bazată pe un certificat calificat.
La data de 31 martie 2023 un număr de 17.105 contribuabili figurează înregistrați în evidența fiscală ca au optat pentru comunicarea actelor administrative fiscale prin e-mail/platforma edirect.e-guvernare.ro (16.366 persoane fizice și 739 persoane juridice).
În perioada 1 ianuarie – 31 martie 2023 organul fiscal al Municipiului Iași a comunicat contribuabililor persoane fizice și persoane juridice un număr de 120.082 acte administrative fiscale din care:
- 037 somații și titluri executorii (162 persoane fizice; 875 persoane juridice);
- 320 de acte administrative care privesc măsuri efective de executare (8.399 persoane fizice; 921 persoane juridice);
- 494 certificate de atestare fiscală (7.725 persoane fizice; 3.769 persoane juridice);
- 469 decizii de impunere (85.991 persoane fizice;11.478 persoane juridice);
- 762 alte acte administrative (decizii de anulare accesorii, decizii de eșalonare, etc.) Din totalul de 120.082 acte administrative fiscale, 15.258 acte administrative fiscale au fost comunicate ONLINE (14.519 la persoane fizice, 739 la persoane juridice), astfel:
- 540 certificate de atestare fiscală (801 persoane fizice, 739 persoane juridice);
- 718 decizii de impunere la persoane fizice din care au fost descărcate de pe site-ul Municipiului Iași 4.757, ceea ce reprezintă realizarea procedurii de comunicare a actelor administrative fiscale, conform art. 47 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.