Luni, 10 iulie, la Iaşi a început acţiunea de verificare a centrelor rezidențiale destinate persoanelor vârstnice, centrelor rezidențiale destinate persoanelor adulte cu dizabilități și celor destinate copiilor. În acest sens, la nivelul judeţului Iaşi au fost constituite cinci comisii mixte, din care fac parte reprezentanți ai Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM), Agenţiei Judeţene pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (AJPIS), Inspectoratului pentru Situații de Urgență al Județului (ISUJ), Comisariatului Judeţean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC), Direcției de Sănătate Publică (DSP), Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) şi Direcţiei Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (DSVSA).
Potrivit reprezentanţilor autorităţilor locale, verificările se vor efectua în baza atribuţiilor prevăzute de lege pentru fiecare instituție în parte, în perioada 10.07.2023-16.07.2023, cu posibilitatea prelungirii activității până la finalizarea verificării tuturor unităților de profil existente la nivelul județului.
Activitatea comisiilor mixte va fi coordonată de către Corpul de control al Prefectului din cadrul Instituţiei Prefectului Judeţului Iaşi.
La nivelul județului Iaşi funcționează în prezent 70 de centre rezidențiale autorizate, destinate persoanelor vârstnice, persoanelor adulte cu dizabilități și copiilor.
”Am constituit, prin ordin al prefectului, echipele mixte care vor verifica centrele rezidențiale destinate persoanelor vârstnice, centrele rezidențiale destinate persoanelor adulte cu dizabilități și cele destinate copiilor care funcționează pe raza județului Iași. Vor fi cinci echipe formate din câte șapte persoane. În funcție de cum se va desfășura activitatea, dacă va fi nevoie, vom căuta să suplimentăm numărul de echipe. Vrem să ne asigurăm că în cele aproximativ 70 de centre rezidențiale din județ sunt respectate toate prevederile legale, iar beneficiarii sunt îngrijiți așa cum trebuie și au nevoie. Fiecare instituție va efectua verificări în aria de competență, urmând ca la final să avem o situație actualizată a tuturor centrelor rezidențiale”, a declarat prefectul Bogdan Cojocaru, care a precizat că datele finale ale controalelor vor fi centralizate și transmise apoi la Guvern.
Controalele dispuse la centrele rezidenţiale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor cu dizabilităţi şi copiilor au loc în urma deciziei anunţate duminică de premierul Marcel Ciolacu, care a cerut prefecţilor dispunerea de verificări în toate centrele sociale, după ce presa a scos la iveală faptele petrecute la mai multe instituţii private de asistenţă socială din municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov, în care beneficiarii acestor unităţi erau umiliţi şi persecutaţi de către angajaţi.
„Nu am nicio milă pentru ticăloșii care au creat aceste azile ale groazei. Avem o problemă de fond: a unui sistem corupt. Faptele petrecute în aceste azile ale groazei au arătat o dezumanizare a unor persoane pe care nu le pot numi oameni”, a spus premierul Marcel Ciolacu, după întâlnirea pe care a avut-o duminică, la sediul Guvernului, cu directorii instituţiilor cu atribuţiuni de control asupra aşezămintelor în care sunt internate persoane defavorizate sau cu probleme de sănătate.