Asociaţia “Moldova vrea autostradă” propune o soluție alternativă pentru eliminarea traficului greu din zona de sud a municipiului Iași și creșterea accesibilității către Aeroport și Spitalul Regional de Urgențe.
“Traficul greu traversează aglomerația urbană Iași prin diferite drumuri, cauzând ambuteiaje, poluare și riscuri pentru participanții la trafic și pentru comunitate. De asemenea, numărul mare de autovehicule care traversează oraşul are un impact negativ asupra mediului și calității aerului din municipiu, care se află în topul celor mai poluate orașe din Uniunea Europeană”, se arată într-un comunicat al asociaţiei.
Ca soluţie pentru rezolvarea acestor disfuncţionalităţi, Asociaţia “Moldova vrea autostradă” propune construirea unei variante ocolitoare denumite „VO Iași-Est”, care să permită evitarea traficului greu prin municipiul Iași și să faciliteze accesul dinspre Vaslui și Albița către alte regiuni, ocolind aglomerația urbană. Printre avantajele unei astfel de variante se numără eliminarea traficului greu din sudul și estul municipiului Iași, reducerea poluării, economia de carburant și creșterea vitezei de deplasare.
Varianta nu se suprapune cu arii protejate și nu implică defrișări masive sau exproprieri de proprietăți. În ceea ce privește provocările administrative și juridice, în comunicat se menționează că varianta propusă poate suferi modificări locale ale traseului pentru a se evita suprapunerile cu terenuri agricole sau cu investiții economice din zonele tranzitate.
Avantajele Variantei ocolitoare (VO) Iași-Est:
– eliminarea totală a traficului greu care pătrunde în Municipiul Iași dinspre Sud (via Bucium) și Est (via Tomești);
– reducerea poluării în zona Pădurii Bârnova şi a municipiului Iași din zona sudică, estică şi chiar centrală prin redistribuirea circulației şi a fluxurilor auto;
– economie de carburant prin practicarea unei viteze medii crescute de deplasare, predictibile și confortabile pentru participanții la trafic ca urmare a traseului extraurban al VO Iași-Est;
– reducerea uzurii sistemelor de frânare prin evitarea urcării/coborârii Dealului Bucium şi evitarea accidentelor rutiere frecvente şi semnificative cu victime din această cauză (ex. accidentul cumplit din septembrie 2020 în care a fost ucisă o fetiţă de 3 ani şi șoferul TIR-ului);
– traseul VO Iași Est ocolește localitățile Poieni, Schitu Duca, Stânca, Osoi, Chicerea, Tomești ş.a.m.d.;
– traseul VO Iași Est nu se suprapune peste ariile protejate Natura 2000, cu alte cuvinte Acordul de Mediu pentru acest obiectiv de infrastructură rutieră poate fi obținut ușor,procedural, nefiind necesară SEA (Studiu de Evaluare Adecvată) şi nu intră în conflict cu prevederile OUG 57/2007;
– pentru materializarea VO Iași Est nu este nevoie de defrișări;
– VO Iași Est nu se suprapune cu imobile ce dețin construcții, prin urmare se reduce impactul asupra exproprierilor și demolărilor;
– conectivitate directă cu Centura Iași-Nord la profil de autostradă – partea a Autostrăzii A8!
– VO Iași Est, strategic, face parte din drumul Transregio Vaslui-Iași-A8 care este proiectul de drum Transregio din Planul Investițional 2021-2030 cu cea mai mare populație deservită din bazinul de captare, respectiv peste 600.000 locuitori.
Autoritățile locale sunt încurajate să se implice și să colaboreze în cadrul unui A.D.I. pentru a beneficia de acest proiect și a obține finanțare din fonduri europene. Se descriu și provocările tehnice, cum ar fi construirea unui tunel și studierea geotehnică a zonei cu fragmentare a reliefului. Însă, se menționează că beneficiile și oportunitățile oferite de construirea acestei variante ocolitoare justifică investiția.
Calendar estimativ:
* 12.2023 – finalizare contract (Studiu de Prefezabilitate, Studiu de Fezabilitate, Asistență tehnică pentru procedura de atribuire a Proiectării + Execuției Lucrărilor)
* 01.2024 – lansare licitație Proiectare + Execuție Lucrări
* 06.2024 – finalizare licitație + semnare contract Proiectare +Execuție Lucrări
2026 (calendar estimativ)
* 03.2026 – finalizare contract + dare în exploatare (încadrare în condiționalități de timp PNRR)
“În concluzie, fără eliminarea traficului greu din municipiul Iași de pe şos. Bucium nu se poate discuta de o eventuală reprofilare a drumului național. Odată rezolvată problema traficului greu în sensul devierii acestuia prin VO Est, şos. Bucium cu o parte carosabilă de 14-18 m lățime poate fi modernizată şi reprofilată la un trafic și o mobilitate pe o infrastructură urbană degrevată de transporturi agabaritice, poluante şi greoaie! Având în vedere că DN 24 este în administrarea Primăriei Iași şi ulterior având eliminat traficul greu, considerăm că se pot aplica şi conceptele de mobilitate urbană (transformarea DN 24 în bulevard urban, creare de infrastructură de transport alternativ / benzi unice pentru transportul public în comun, îndesire treceri de pietoni etc.)”, se spune în încheierea comunicatului de presă emis de Asociaţia “Moldova vrea autostradă”.