Dezbatere despre variantele de legătura între Autostrada A8, Spitalul Regional de Urgenţă şi Aeroport

Consiliul Județean (CJ) Iași a găzduit, astăzi, o ședință de lucru în cadrul căreia au fost analizate variantele de traseu propuse de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru asigurarea legăturii Autostrăzii A8 (Autostrada unirii) cu Aeroportul Internațional Iași și viitorul Spital Regional de Urgență (SRU) Iași. Alături de reprezentanţii CJ Iași, la întâlnire au participat reprezentanți ai CNAIR, Primăriei Municipiului Iași, ai unităţilor administrativ teritoriale din județ, Camerei de Comerț și Industrie (CCI) a judeţului Iaşi, ai instituțiilor avizatoare, precum și reprezentanți ai societății civile.

 

“Consiliul Județean este cel care urmează să emită certificatul de urbanism pentru viitorul traseu al drumului de legătură cu Aeroportul Internațional Iași și SRU, iar întâlnirea de astăzi ne-a oferit o ocazie în plus de a stabili dacă sunt condiționalități sau riscuri care nu au fost luate deja în calcul. Suntem la momentul în care, la nivelul executivului Consiliului Județean, cristalizăm un răspuns către CNAIR, iar pentru asta așteptăm și punctele de vedere de la Primăria Municipiului Iași, Primăria Aroneanu și Primăria Holboca, dar și de la alte instituții avizatoare care au observații de făcut. Din punctul nostru de vedere, este foarte bine că această infrastructură se face, că va avea în vedere și conectarea cu viitoarea Centură ocolitoare Iași – Est și va fi în corelare și cu viitoarea infrastructură dezvoltată în zonă de Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri Iaşi. Susținem și punctul de vedere exprimat de Primăria Municipiului Iași, de a stabili punctul zero al proiectului la intersecția cu Bd. C.A. Rosetti, pentru a integra cât mai bine dezvoltarea în zona respectivă”, a declarat Marius Dangă, vicepreședintele CJ Iași.

“Am considerat zona din imediata apropiere a viitorului Spital Regional de Urgență ca fiind kilometrul zero de plecare al celor două variante. Traseul este comun până în zona kilometrului 2, iar de aici Varianta 1 urmează partea de vest a localității Rediu Aldei, între localitate și pădure, iar Varianta 2 se duce pe partea de est, pe versantul opus localității. Traseul lor redevine comun în zona autostrăzii. Noi ca și recomandare avem alternativa 2 de traseu”, a precizat  Ciprian Toderașcu, reprezentant al firmei Consitrans, cea care se ocupă de proiectare.

Varianta 1 de traseu are o lungime de 11,42 km , iar varianta 2 are 14,2 km.

“Alternativele de traseu pentru legătura dintre autostradă și municipiul Iași fac parte din contractul de elaborare a Studiului de Fezabilitate și a Proiectului tehnic de execuție pentru autostrada A8 Tg. Neamț – Iași – Ungheni. Au fost analizate în cadrul Analizei multicriteriale aferente autostrăzii, dar, din păcate, nu au avut un nivel de rentabilitate satisfăcător, ambele variante fiind sub pragul minim. S-a luat decizia în cadrul Ministerului Transporturilor ca aceste drumuri de legătură să fie, totuși, realizate la nivel de Studiu de Fezabilitate, iar procedura prin care ajungem la această finalitate este de a semna un alt contract în cadrul contractului de autostradă, care va avea o durată de 10 luni. Drumul de legătură va avea două benzi pe sens cu separator median și, în funcție de studiile de trafic, vom vedea dacă va avea profil de drum expres sau un profil de drum național cu două benzi. Ca și valoare estimată, realizarea Studiului de fezabilitate va fi în jurul a 3 milioane de lei, contractul urmând să fie semnat în aproximativ două săptămâni’’, a afirmat, la rândul său, Adrian Udeanu, directorul Departamentului Inginerie şi Analiză Documentaţii din CNAIR.

“Proiectantul a prezentat variantele (cele două, roşu şi galben sau negru în funcţie de hartă) şi a relatat faptul că, din punctul lor de vedere, se susţine varianta mai lungă, care ocoleşte zonele cu masive alunecări de teren active. Acest fapt a fost susţinut aproape de toţi cei prezenţi în sală şi care au luat cuvântul asupra acestui aspect. CNAIR, prin domnul director Udeanu, a susţinut că da, proiectele vor fi corelate, astfel  încât să se asigure continuitate până la drumul naţional în b-dul CA Rosetti. Totodată, astăzi s-a dat drumul şi la consultarea publică, în vederea alegerii variantei de traseu şi închiderea etapei în cadrul  AMC2, urmând apoi ca în două săptămâni să se semneze contractul de servicii similare pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru drumul de legătura, termenul de finalizare fiind de zece luni, cu tot cu obţinerea acordului de mediu”, a declarat Irinel Bucur, preşedintele Asociaţiei “Hai că se poate!”, care a adăugat că poziţia administratorului public al municipiului Iaşi, Petru Movilă, a fost una realistă, identică cu strategia Ministerului Transporturilor, transmisă încă din luna iunie-iulie, şi anume că drumul de legăturaă trebuie să ajungă până în DN24, aşa cum susţine şi Primăria Iaşi şi cum susţine şi Asociaţia Hai că se poate şi Direcţia Regională de Drmuri şi Poduri (DRDP) Iaşi, prin vocea directorului Mugurel Laicu.

Preşedintlele Asociaţiei “Hai că se poate!” a estimat că, în acest ritm, acordul de mediu nu va fi obţinut mai repede de vara anului 2024, fapt ce va împinge acest contract să poată fi scos la licitaţie doar spre finalul anului 2024, existând astfel riscul ca toţi banii europeni disponibili prin Programul Transport 2021-2027, incluzând aici şi supracontractarea de 300%, să fie epuizaţi.

Tot astăzi, CNAIR a lansat în consultare publică alternativele de traseu propuse pentru realizarea drumului de legătură care va asigura conexiunea între Autostrada A8 și Aeroportul Internațional Iași și Spitalul Regional Iași.

Filed in: Administrație, Informațía zilei

Comments are closed.

;